Linde Schöne zit nog geen minuut aan tafel. Het ruikt naar jasmijnolie, haar woonkamer baadt in het zachtroze licht, en de Nijmeegse zegt al precies waar het op staat. ‘Het is heerlijk om mijn eigen gang te gaan! Om een prinsessenjurk aan te trekken, op een paard te gaan zitten en te zeggen: “This is me now!”’
Hatsa. Haar debuutalbum Nog Heel Even in 2020 was het verslag van een giftige relatie en de nasleep ervan: ze was geknakt, donderde in een diepe depressie, durfde de deur niet eens uit. Het lukte maar moeilijk om haar onafhankelijkheid terug te winnen. Anno 2022 is er een nieuwe Linde. Ze is in haar eentje gelukkiger dan ooit. Ze straalt vandaag, houdt lange monologen en giechelt telkens als ze weer een tongue-in-cheek grapje tegen de muur smijt. En ze viert zichzelf op de superpoppy en vrolijk klinkende plaat Teugels. ‘Dat vorige album was zó’n bevalling, nu hadden we de hele tijd lol in de studio. De. Hele. Tijd. Dit is de muziek die ik altijd al wilde maken, maar het lukte nooit. Girlpower-shit! Dat kun je alleen maken als je je ook zo voelt.’
En dat terwijl er best een onzekere periode aan voorafging. Ze had afscheid genomen van haar management, was na acht jaar bij het label gedropt door Noah’s Ark van platenbaas Jiggy Dje. En wat dacht ze? ‘Ik ben klaar voor diva-shit. Ik heb er letterlijk geen seconde over gehuild. Jiggy en ik hebben een fucking mooi gesprek gehad hier op de bank, ik kon hem bedanken want die guy heeft destijds wel gewoon mijn leven gered. Ik paste ook niet meer bij Noah’s Ark, het label ging de ene kant op en ik de andere. Mijn metafoor was: er hing altijd heel veel kunst aan de muur bij Noah’s Ark, maar op een gegeven moment was daar geen plek meer voor omdat elk plekje bezet was met gouden platen. Dat is ook hoe het voelde. Tegelijkertijd begon wat ik wilde doen steeds meer af te wijken van het beeld dat zij van me hadden. Zij zagen me als alternatief, maar ik hou van superpoppy shit! Ik hou van Taylor Swift, van Hilary Duff, van Katy Perry! Ik ken Beyoncé-outfits uit mijn hoofd. Ik hou van die borderline cringey shit: is dit amazing of is dit kut?Vroeger luisterde ik ook altijd al hele girly shit. Ik was mega-fan van Kelly Clarkson en Ashley Simpson. Ik luisterde ook wel al hiphop en R&B, Nino, Keizer, De Jeugd van Tegenwoordig. Maar toen ik mijn eerste vriendje kreeg op mijn zeventiende, zei die: “Nee, da’s niet cool. Je moet KRS-One en Master Ace luisteren.” Dat vind ik ook heel vet, maar toen kwam de hater-basis erin. Kennelijk moet ik iets stoerders doen om leuk gevonden te worden. De pick me girl-energy, eigenlijk. Grappig hoe dat werkt, toch? Het zou feministisch zijn om girly dingen af te wijzen, maar eigenlijk is dat zelf-opgelegd seksisme.’