‘Het is echt… Jullie zijn met zoveel!’ Oorverdovend gegil. Een liedje later: ‘Het is zo’n grote zaal, ik weet gewoon helemaal niet wat ik ermee moet! Maar het voelt wel gezellig.’ Half-grappend zegt ze het, maar natuurlijk zit er een kern van waarheid in. Vorig jaar rond deze tijd speelde Froukje Veenstra nog shows in zalen van het formaat Bitterzoet (capaciteit 350 man), nu staat ze in een zaal die zo’n 16 keer (!) zo groot is. In de tussentijd won ze de 3voor12 Song van het Jaar met ‘Ik Wil Dansen’ en speelde ze op zo’n honderdmiljoen festivals, van Best Kept Secret en Pinkpop tot Lowlands. Ze speelde ze stuk voor stuk plat, en deze show was dan ook ontzettend snel uitverkocht. Maar spannend moet de stap toch zijn geweest: zelden maakte een Nederlandse artiest al zó snel de stap richting de AFAS Live.
Slechts twee EP’s heeft Froukje immers uit, nog niet eens een debuutalbum. Heeft ze wel genoeg hits om zo’n grote zaal te dragen? Ja hoor, ze speelt de twaalf liedjes van die twee EP’s allemaal en daarvoor heeft ze een vorm gevonden zoals niemand in Nederland haar nadoet: haar beste songs bouwt ze uit met uitgesponnen remixes, langere intro’s en extra bridges waarmee ze de liedjes echt omkeert. En daarin gaat ze behoorlijk ver. ‘Heb ik dat gezegd?’ heeft bijvoorbeeld zelfs een kwaadaardig tweelingzusje: ‘Is dit echt?’, dat de tekst en melodie leent maar veel duisterder wordt ingekleurd.
Dat kennen we al van haar club- en festivalshows, maar verder is de productie niet vergelijkbaar: Froukje zelf rent op de rand van het podium heen en weer, daarachter is nog eens een extra podium gebouwd met LED-walls waarop haar bandleden staan te spelen. Meestal vallen bassiste Pieteke Dik (tevens huisgenoot en bestie van Froukje, weet iedereen die haar op Instagram volgt) en gitariste Yvette Terpstra tijdens de shows op. Vooral die laatste heeft een grote impact op de verder redelijk elektronische liedjes: ze kleurt ze in met snelle licks en scheurende, virtuoze solo’s. Maar vandaag staan ze voornamelijk in het duister te spelen en vallen ze wat weg in het gigantische stagedesign met abstracte, smaakvolle visuals, dat wel wat aan Oscar and the Wolf doet denken (die dezelfde avond toevallig in de Ziggo Dome staan te spelen).