Sommige dingen veranderen niet, ook niet na twee jaar pandemie. Als Lente Kabinet op een mooie voorjaarsdag valt – zoals nu – vind je overal tussen Amsterdam Centraal en ’t Twiske plukjes fietsers die klaar zijn voor een dag dansen. Ze fietsen heel langzaam, hebben alle tijd van de wereld, een beetje keuvelen met een fel oranje blikje in hun rechterhand en nog twee in hun rugzak. Voorbij het paardenpension, slingerend door Landsmeer, bij de molen even de fietsen in het gras, groetjes aan de roerdomp. Vanavond na middernacht zullen ze allemaal als een kalme stoet terug naar Amsterdam trekken. In de uren daar tussenin zullen ze hun zintuigen op alle mogelijke manieren laten prikkelen op vijf podia met dj’s en live-acts.
We noemen Lente Kabinet altijd het kleine broertje van Dekmantel Festival, maar stiekem is het de afgelopen jaren uitgegroeid tot een potige kerel, een solide middelgroot festival met zo’n 15.000 bezoekers per dag. En dat voor een festival dat vooral draait om nieuwe namen. Ja, Antal is hier, en de inmiddels gevierde Eris Drew sluit het tweede podium af. Maar als je wilt, kun je hier elk uur iets nieuws ontdekken.
De eerste ontdekking van de dag heet De Schuurman, een Haagse derde generatie bubbling-dj die zijn ambities eigenlijk al aan de wilgen gehangen had toen het hippe Afrikaanse platform Nyege Nyege ineens aanklopte voor zijn tien jaar oude producties. Zijn debuutalbum kwam vorig jaar midden in de crisis uit en nu mag hij oogsten. Die oude producties zijn rauw en scherp, eigenlijk minder gelikt dan hij zelf had gewild en juist daarom slaan ze aan bij dit publiek. Terwijl de dj’s en het publiek op alle andere podia nog in sluimermodus zijn zwiept De Schuurman met zijn zwaaiende lange haar en zijn opwindende producties de dag op gang.