Tussen de magische waterklok en levensgrote zeepbellen is het grootste experiment dat vandaag neerdaalt op NEMO stiekem black midi, de mega eigenzinnige Britse rocksensatie. Aan de vooravond van hun derde album en een hopelijk legendarische show op Best Kept Secret maken wij een uur lange wandeling met de band door het Amsterdamse wetenschapsmuseum, na een lange brainstorm over het ideale feest in de hel.

Een feest in hel

Aan het einde van Michail Boelgakov’s boek ‘De Meester en Margarita’ geeft de naar Moskou afgereisde Satan een groot bal. Te gast zijn personen uit de geschiedenis die door hun twijfelachtige geschiedenis een plek in Satan’s hel op aarde verdienen. De enige uitzondering hierin? Dat zijn de onschuldige en overleden muzikanten van het orkest, onder andere Johann Strauss en Henri Vieuxtemps, die het helse feest tot een groots chaotisch geheel maken.

Luister je naar black midi’s laatste single Welcome To Hell en hun aankomende derde album ‘Hellfire’? Dan is de stap naar dit Russische literaire hoogtepunt snel gemaakt. In een groots chaotisch geheel komen namelijk in de muziek van black midi twijfelachtige karakters aan het woord terwijl zanger/gitarist Geordie Greep, bassist Cameron Picton en drummer Morgan Simpson als onschuldig orkest de ware kracht van het duivelse feest zijn. Van een bossanova-ballad over moord tot de bijna mathrockmetal van Welcome To Hell over het einde van soldaat Tristan Bongo. Geordie laat het NEMO-proefje van een ballon in vacuüm dan ook snel los en veert op als dit helse bal ter sprake komt:

‘Yeah, yeah, yeah, Pontius Pilatus is daar ook. Heel cool! Wie wij zouden uitnodigen in ons helse orkest?’ Morgan: ‘Jimi Hendrix natuurlijk. Iedereen weet waarom. Stel je bent gewoon aan het rocken en Jimi komt opeens het podium op. What the fuck!’ Geordie: ‘Oké laten we een band samenstellen. We hebben Jimi dus op gitaar, misschien Sebastiaan (Bach red.) op een little keyboard? Op drums Jon Bonham? Gene Krupa?’ Morgan: ‘Buddy Rich natuurlijk.’ Geordie: ‘Ja, laten we gewoon drie drummers nemen.’ Cameron: ‘Rashaan Roland Kirk op de hoorn? Met hem heb je in een keer een hele blaassectie compleet.’ Geordie: ‘En Cher op zang natuurlijk. Ja, ze leeft nog, maar echt in goede vorm is ze niet meer. Of anders Hildegard von Bingen? Zij maakte als non in de twaalfde eeuw gecomponeerde muziek. Pretty amazing stuff.

De NEMO van alternatieve muziek

Helaas zijn we vandaag niet in de hel op een door black midi georkestreerd feest, maar in wetenschapsmuseum NEMO. Met een beetje fantasie toch een soort voorportaal van de hel, vol gillende en experimenterende tieners. Geordie: ‘Het is niet echt een museum hè? Meer een soort grote speeltuin. Toch ook wel echt heel cool. Stel je voor dat je een date hiermee naartoe neemt? Je maakt er misschien niet echt indruk mee, maar ze als ze enthousiast is  weet je wel dat ze een goede match gaat zijn. ’Morgan: ‘Sowieso top-vijf van musea waar wij met de band naartoe zijn gegaan’.

Het Amsterdamse wetenschapsmuseum is een logische plek om met black midi af te spreken. Als er namelijk één band is die de afgelopen vier jaar experiment, wetenschap en plezier weet te combineren zoals alleen NEMO dat doet, is het wel black midi. Met hun compleet eigen experimentele muzikale richting, de door A.I. gegenereerde cover-art van hun laatste album en hun verslavend energieke liveshow vol plezier (ja, de band speelde een korte Britney Spears cover afgelopen mei in Amsterdam) is black midi eigenlijk de NEMO van de alternatieve muziekwereld. Zo is de band (allemaal nog geen 24 jaar oud) ondertussen bij hun derde album aangekomen en spelen ze over de hele wereld voor volle zalen vol toegewijde fans. De spurt naar een eigen publiek maakte het maken van Hellfire dan ook een relatief snel proces.

Het vorige en tweede album Cavalcade klonk na een lange zoektocht in de studio als een evenwichtigere en meer experimentele voortzetting van de hyper energieke mathrock op hun debuutalbum Schlagenheim. Cameron: ‘Bij dit derde album waren we veel zelfverzekerder in de studio. Op het vorige album Cavalcade probeerden we heel erg wat anders te doen dan daarvoor, terwijl wij nu het proces van toen gewoon hebben doorgezet. We hadden het experiment qua sound en stijl al gedaan met het vorige album en nu was het alleen maar van belang om het vast te leggen en het zo sick mogelijk te maken.’ Morgan: ‘Als wij eenmaal in de studio zitten vinden we het fijn om het zo snel mogelijk op te nemen. Dit album stond er in vijf dagen op.’ Geordie: ‘En het is niet dat wij geen perfectionisten zijn en alles er maar snel opzetten. Wij zorgen gewoon dat het in één keer goed is, haha.’

black midi wordt door hun achtergrond in de Zuid-Londense muziekscene rond The Windmill vaak in één adem genoemd met bevriende bands als Black Country, New Road, Jerskin Fendrix en Ethan P. Flynn. En hoewel ze ook daadwerkelijk vrienden zijn en vaak samen spelen, is er één groot verschil. Waar Black Country, New Road soms zelfs letterlijk zingt over black midi en de wereld om hun heen, creëert black midi zelf een compleet eigen fantasie-universum. Geordie: ‘Ik haat dat soort teksten. Black Country zijn goede vrienden en ze hebben een paar prachtige albums gemaakt, maar het voelt een beetje goedkoop voor mij. Een makkelijke lach. Heel leuk, maar wat zing je eigenlijk? Niets, je maakt gewoon een referentie. We’ve all been there, we zijn allemaal wel eens voor de makkelijke weg gegaan.’ Cameron: ‘Het zou ook raar zijn als wij zouden doen wat zij doen. Iedereen is uniek en heeft het in zich om uniek te zijn, daar moeten we voor gaan.’

Liefde voor sport

Na wat ronddolen langs overstromende waterbakken, proefjes met statische elektriciteit en een enorme kettingreactie die vlak na het interview de band nogal teleur zal stellen nemen Cameron, Morgan en Geordie plaatst naast de grote communicatie-schelpen op de eerste verdieping. Vanaf de andere kant van NEMO vertellen ze over een van de opvallendste liedjes op Hellfire: ‘Sugar/Tzu’. Een track waarin Sun Sugar en Sun Tzu het tegen elkaar opnemen in een futuristische bokswedstrijd. Geordie: ‘Ik wilde altijd al eens een nummer maken over een bokswedstrijd. Ik ben een grote boks-fan. Tuurlijk, het is agressief. Maar het is ook een soort dans die niet te voorspellen is. Bij voetbal weet je dat het na negentig minuten over is. Boksen kan een paar seconden zijn, of drie keer vijf minuten. Op Coachella hebben wij vorige maand dan ook met zijn allen Fury tegen Whyte gekeken.’

Hoewel voor Geordie boksen dus een grote inspiratie is, is het voor de rest van de band voetbal. Het had zelfs niet veel gescheeld of Morgan was geen drummer van black midi, maar een professionele voetballer. ‘Voor het grootste gedeelte van mijn jeugd was ik vaker aan het voetballen dan muziek aan het maken. Ik heb zelfs een paar keer bij een academie van professionele teams gezeten. Toen kwam ik erachter dat ik het toch niet wilde. Als je professioneel wil voetballen moet je je hele leven eraan committeren. Tuurlijk geldt dat voor muziek ook. Maar als je een keer te veel drinkt als atleet voel je dat de komende zes wedstrijden nog, terwijl je als band er makkelijk mee kan wegkomen de volgende dag.’ Cameron: ‘En als voetballer is je carrière wel over na je veertigste, terwijl je als muzikant je hele leven zou doorkunnen.’ Mochten Geordie, Cameron en Morgan zo zelfs na hun leven nog door willen als muzikant? Dan is er vast ruimte naast Jimi Hendrix, Buddy Rich en Hildegard von Bingen in het helse black midi orkest.

Kun je er niet bij zijn dit weekend? Niet getreurd! Je kunt allerlei Best Kept Secret-shows volgen via de livestream op NPO Start, NPO 2 Extra en vpro.nl/3voor12. Vanaf 16 juni zijn alle hoogtepunten ook terug te zien in een speciale uitzending op NPO Start.

Uitzendtijden livestream op NPO 2 Extra en NPO Start:
Vrijdag 10 juni: 17.00 uur - 01.30 uur.
Zaterdag 11 juni: 14.00 uur - 01.30 uur.
Zondag 12 juni: 13.00 uur - 01.30 uur

Vanzelfsprekend doen we weer uitgebreid verslag op Best Kept Secret met tips, concertrecensies en sfeerverslagen. Je volgt het laatste nieuws rondom deze editie van BKS hier.