De eerste dag van WOO HAH!-geniet van opstartprobleempjes. De set van Future gaat de boeken in als de slechtste headlineshow in de geschiedenis van het festival, maar gelukkig brengen rappers met een punkethos vuur en pakt Zwangere Guy de WOO HAH!-kroon.

Yikes. Zo lui als de headlineshow van Future zie je ze zelden. Kijk dan hoe verveeld en ongeïnteresseerd hij over het podium slentert. Hij doet flarden van tracks, slechts af en toe mompelt hij wat mee met de backingtrack, zijn dj is beter verstaanbaar dan hijzelf en qua productie gebeurt er al helemaal weinig voor zo’n headlineshow. Een paar vlammenwerpers, zijn NFT die over de schermen flikkert, een plaatje van een aap met een visserhoedje (dat schijnbaar 200.000 euro kostte!).  

WOO HAH! is sowieso geen festival waar artiesten de productionele trukendoos opentrekken. Is niet nodig ook, want hier kan juist een sobere show de vonk totáál laten overslaan. De energie ligt op het veld, waar piepjonge gastjes staan te steigeren om de pit, artiesten hoeven die energie alleen maar te geleiden. Soms door een slimme spanningsboog in de set, meestal door gewoon hits de klappen met tomeloze energie. Maar Future maakt zich er wel héél makkelijk vanaf. Dat viel ook wel te verwachten. Met zijn mompeltrap was de rapper uit Atlanta de afgelopen tien jaar misschien wel de meest invloedrijke vanr de Amerikaanse hiphop, maar hij is ook een berucht luie liveperformer, en die status maakt hij meer dan waar. En dat terwijl hij kennelijk donderdagnacht van twaalf tot twee op de mainstage heeft staan repeteren, en speciaal een lift in de vloer van het podium heeft laten zetten. Helaas de slechtste headlineshow in de geschiedenis van het festival.  

Het is niet de gedroomde headliner voor de eerste dag WOO HAH!, al helemaal niet na twee jaar op de handen  zitten. Sowieso is de eerste dag niet altijd even overtuigend, en het wil niet meehelpen dat Maxo Kream en Yung Lean – twee artiesten die de programmering vandaag net wat scherper maakten – hebben afgezegd. Tegelijkertijd heeft het iets magisch: al die jongeren die kriskras door elkaar rennen, soms voor het eerst ooit (!) op een festival zijn en misschien wel voor het eerst mogen ondervinden hoe het is om kopje-onder in de moshpit te gaan.  

Moshpits zijn er in ieder geval genoeg, al helemaal bij de rappers die in hun sound genoeg vuur geven voor blauwe plekken. De afgelopen jaren zagen we op WOO HAH! al steeds meer namen die flarden emo, punk en metal in hun muziek verwerken. Trippie Redd bijvoorbeeld, die in 2018 nog op WOO HAH! stond met album Life’s A Trip. Toen plengde hij nog getatoeerde emotraantjes vanaf het podium, nu brengt hij (op sokken, en na een dik halfuur te laat te zijn – ‘Hello Amsterdam’ omdat zijn privévliegtuig gecanceld was) het nodige VUUR voor de moshpit. Al helemaal met zijn blauwe-plekken-anthem ‘Miss The Rage’ (geproduceerd door de Nederlandse producer Loesoe!). 

Blauwe plekken scoor je al helemaal bij City Morgue, een horrorrapcrew uit New York in de geest van $uicideboy$. Op links ZillaKami, een gast met Denzel Curry-dreads die vandaag een mega emo grunge-anthem brengt, op rechts Sosmula, een gast met een ijskoude uitstraling en een gezicht vol tattoeages, daarachter nog een dj met roze mat die continu hakkend en headbangend op de boxen springt. Het zijn onwijze schreeuwlelijken, en iedere keer dat zo’n nu-metalriff begint te grommen wordt de pit opengetrokken.  

Maar de meest indrukwekkende grom, die komt van Playboi Carti. Je kunt je bijna niet meer voorstellen dat hij ooit juist opviel met zijn malle babystemmetje, zoals hij hier staat te krijsen op het podium. ‘BLEEEEEEEEEEEEEEGH!’ In 2020 doopte hij zich tot bloeddorstige rock-vampier op zijn laatste plaat Whole Lotta Red, vandaag brengt hij die met een solerende gitarist, een knallende laserlichtshows en rookwolken die van het podium dampen. Het is een bizar spektakel, zoals hij over  de bühne sluipt als een gargoyle, maar met zijn kraaiengekrijs brengt hij meer vuur voor de moshpit dan iedere andere act vandaag. ‘BLEEEEEEEEEEEEGH!’ 

Hoe anders is het bij IDK, een Amerikaanse rapper die onlangs een mooie plaat met fluwelen producties van KAYTRANADA dropte. Hij profileert zich als Denker in de lijn van Kendrick en Kanye, spiegelt ze in zijn flow en laat met vliegensvlugge acapella’s ook zien dat hij kan RAPPEN. Datzelfde valt te zeggen over Central Cee, een Britse hype-rapper die vanuit de UK drill een afslag maakt naar minder stekelige geluiden en PinkPantheress’ heliumstemmetje samplede voor de hit ‘Obsessed With You’.  

Maar uiteindelijk is deze dag helemaal van Zwangere Guy, de waanzinnig begaafde Brusselse rapper die in 2019 doorbrak met zijn Wie Is Guy?, waarop hij zijn verleden uit de doeken deed op de bloedstollende track ‘Gorik Pt. 1’. De diepte die hij daarin opzoekt is exemplarisch voor zijn shows, die vaak een behoorlijk emotionele spanningsboog krijgen. Vandaag verkiest hij de turn-up, eerst met felle boombap en later zelfs met een blokje drilltracks van zijn laatste plaat BRUTXXL, en ondertussen dwingt-ie met strenge blik de moshpit af ‘Open. OPEN! Ik zeg toch OPEN, jullie blijven open totdat we alles kapotslopen.’ Hij krijgt er WOO HAH! helemaal mee gek, weet de felste moshpit van de dag open te trekken en grijpt zo de kroon van de dag.

Ons verslag van alle Nederlandse shows volgt na het weekend. Kijk hier onze WOO HAH!-livestream.