‘Het ruikt hier naar kak, ouwe!’, klinkt het in de gangen. Yep, dat klopt, pik. Afgelopen week stonden in deze stallen nog paarden te schijten, nu staat het vol met kluisjes en Dixies. Je hoeft maar een keer diep in te ademen om nog eens met je neus op de feiten gedrukt te worden. En de grote hal hiernaast, dat is de oudste rijschool van Nederland. De Hollandsche Manege is nog altijd in gebruik, maar speciaal voor Anotr zijn de paarden een weekje op de wei ondergebracht. Drie dagen lang neemt het Amsterdamse techhouseduo de toko over voor Amsterdam Dance Event. Er past 1500 man per dag in, en die tickets verkochten ze vrijwel helemaal uit zonder ook maar een dj-naam bekend te maken! Ja, sta daar maar eens bij stil, zo populair is Anotr dus. Sterker nog: op het No Art-festival dat ze afgelopen jaar organiseerden op de NDSM Werf waren zelfs 8500 bezoekers per dag, zonder de affiche te onthullen. 17000 man die blind een kaartje kopen voor Anotr.
Het zegt veel over het mega-loyale publiek dat ze de afgelopen acht jaar hebben opgebouwd met robuuste, moderne deep- en techhouse, met altijd wel een gillende diva in een hoekje gestopt. Ze brachten een paar platen uit via het Britse Defected-label en via Armada, en vooral over het afgelopen jaar hebben ze een giga-groei doorgemaakt in binnen- en buitenland (met name in Engeland en Ibiza).
Anotr zal de avond afsluiten, maar ook rond 18.00 is de Manege al áán voor een allstar Ibiza-esque lineup. Jackmaster heeft het net overgepakt van Bibi Seck, en zet door met groovy housetunes vol vocalen. De dj uit Glasgow werd in 2016 nog verkozen tot #2 dj in de Resident Advisor Top 100, donderde een paar jaar geleden van zijn voetstuk nadat hij zich ernstig had misdragen in een club, trok zich een jaar terug en is inmiddels gewoon weer in roulatie.
En tja, hij blijft een supergoede dj die precies aanvoelt waar dit behoorlijk studentikoze publiek op zit te wachten. House, house en nog eens house. Dan weer in de nineties variant met popvocalen, dan weer duister en pushy. Hij durft platen bijjjjna helemaal weg te draaien en breaks extreem lang uit te rekken voordat hij er weer een nieuwe, volvette kick in laat klappen. Hij heeft uitgesponnen weirde tunes die klinken alsof de kabels uit elkaar worden getrokken en schuift daar op het juiste moment een lading percussieve euforie overheen. Kijk zo naar hem, en het eerste dat opvalt is de lekker losbandige groove die hij met zijn lichaam uitstraalt: wapperend met zijn handen, vrolijk heen en weer hupsend, selfies makend met de twee ordinaire blokes die hem flankeren. Maar kijk eens goed op zijn vingers en dan valt de totale controle op die Jackmaster heeft over de CDJ’s. Hij haalt heel wat capriolen uit die echt in de mist zouden lopen als je niet scherp bent: tracks anderhalve tel helemaal wegdraaien om daarna nog eens een extra zetje te geven aan de dansende menigte, a capella’s loopen en er effetjes in smijten om ook de handen de lucht in te krijgen, zelf nieuwe breaks in tracks creëren met echo’s en filters. Het ziet er allemaal zo makkelijk uit.
Tekst gaat door onder foto.