Amsterdams, Amsterdams, dat is natuurlijk ook een breed begrip. Amsterdam, dat is onze onbetaalbare muziekhoofdstad, zo dichtbij en toch een beetje onbereikbaar voor een muzikant als Jurre Otto. De frontman van de band groeide op in Purmerend. Dat was niet groot genoeg, want daar gebeurde ‘het’ natuurlijk allemaal niet. Maar toch is de appel nog niet ver van de boom gerold. Zijn ouders wonen inmiddels in Beemster, tussen de molens en weilanden. ‘Ze woonden eerst in een rijtjeshuis, maar sinds twee jaar op een plek met meer ruimte. Er staat een schuurtje op het erf, en dat heb ik samen met mijn pa omgetoverd tot een huisje, met een eigen keukentje een paar slaapbanken voor als we laat thuis zijn van een optreden. Mijn woonkamer is ook oefenruimte. En ik kan altijd thuis mee-eten. Voor mij is het best of both worlds.’
Het klinkt alsof Jurre Otto er niet al te erg onder gebukt gaat, maar het is natuurlijk ook wel typisch voor de tijd waarin we leven. Een tijd waarin de krappe woningmarkt muzikanten weghoudt van de plek waar ze eigenlijk een leven zouden willen opbouwen, de stad. En toen kwam de coronacrisis en verdampte het kleine beetje inkomsten ook nog eens. Queen’s Pleasure was zo’n band die begin 2020 klaar stond om Nederland te veroveren. Ze speelden op Noorderslag en hadden al een rumoerige Popronde achter de rug. Daar zagen we ze onder meer super gretig aan de start verschijnen in Nijmegen. ‘Haha, daar speelden we veel en veel te hard’, grinnikt Jurre. ‘Althans, dat zei Dennis van Leeuwen na afloop. Hij is als een tweede vader voor ons. Als hij iets zegt denken we eerst: hoezo, echt niet! En dan blijkt hij uiteindelijk toch gelijk te hebben.’
Dennis van Leeuwen, de ex-gitarist van Kane, loopt tegenwoordig in de Amsterdamse scene rond als artiestenmanager. Hij bracht ons bijvoorbeeld Indian Askin en Nana Adjoa, en werd nu door Excelsior Recordings gekoppeld aan Queen’s Pleasure. ‘Hij had inderdaad gelijk. We stonden die avond in het standje ‘morgen is er niet meer’. We hebben Nijmegen onveilig gemaakt. En op zo’n avond hebben we de neiging veel te hard te gaan. Het was niet in balans. De zang was zo zacht dat je hem niet meer kon horen, terwijl het volume op zijn hardst stond.’ Noem het jeugdig enthousiasme. En deels is het ook een keuze. Want luister naar het debuutalbum van Queen’s Pleasure en je hoort meteen dat hard spelen hun ding is. De drums klinken hard, de gitaarsolo’s vlammen. ‘Absoluut, hard spelen vinden we gewoon lekker.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?