De afgelopen jaren groeide Palms Trax uit tot één van de meest geliefde house-dj’s van het moment. In de laatste zomer voor de pandemie hees dancefestival Dekmantel hem op het schild met de ultieme eer: het afsluiten van de mainstage. In de DJ Shortlist blikt hij terug op zijn favoriete gig in Nederland en zijn allergrootste dj fuck-up ooit, en blikt hij vooruit op de lonkende festivalzomer en zijn nieuwe label CWPT, waarop hij zijn eerste eigen release in tijden uitbrengt. Dit artikel is een repost van 18 juni 2021.

Je sloot het laatste jaar dat de dance-industrie up-and-running was af met een flinke mijlpaal: als afsluiter van Dekmantel 2019. Wat is de track die jou het meest bijstaat? Voyage - 'Souvenirs'
‘Dit is een sentimentele plaat omdat het de laatste plaat was. Vanwege de afgelopen anderhalf jaar is-ie extra toepasselijk: dit zijn de momenten die ik nu mis. Mijn vader was er, mijn vriendin, en alle mensen bij Dekmantel die me al zes jaar lang supporten. Vanaf het moment dat Thomas Martojo zei dat ik de mainstage ging afsluiten, was ik iedere dag doodnerveus. Daar staan is een bizarre out-of-body experience. Je ziet alles en iedereen, alsof je bovenop de Millennium Falcon staat. Behoorlijk epic.’

 

Wat zei je vader naderhand eigenlijk tegen je?
‘Hij zei…’ Hij grinnikt. ‘“Even dacht ik dat je dezelfde oude meuk als altijd zou draaien, maar deze keer was het best goed op het einde.” Lekker recht-door-zee. Hij houdt me met beide benen op de grond.’

 

Jullie delen veel muziek met elkaar. Wat is een nummer waar jij en je vader over verbroederden? Nusrat Fateh Ali Khan - 'Mustt Mustt'
‘Mijn vader heeft een pottenbakkerij, en onlangs kwam ik erachter dat Peter Gabriel regelmatig langskwam. Blijkbaar staat er werk van hem in Gabriels Real World Studios, dus deze voelde wel toepasselijk. Het is een plaat die Nusrat Fateh Ali Khan daar heeft opgenomen. De eerste keer dat ik het hoorde zal ik, wat, drie geweest zijn? Tijdens de pandemie werd er een liveversie van uitgezonden. Toen heb ik mijn vader een ticket gegeven. Sindsdien hebben we het weer vaker geluisterd. Vooral de live-opname heeft een hypnotische kwaliteit. De manier waarop de stemmen steeds opzwepender worden herinnert me aan het beste van een percussieve housetrack.’

Je start met een nieuw label: CWPT. De eerste track die je uitbrengt heet 'Petu'. Dat is meteen je eerste oorspronkelijke track in een paar jaar, toch?
‘Eigenlijk zou het in 2019 uitkomen, maar omdat het niet af was werd het uitgesteld naar de zomer van 2020. Die bleek natuurlijk vrij apocalyptisch, dus toen dacht ik: “Toch niet helemaal de vibe.” Ik ben ook vooral een langzame werker, en een lichte perfectionist. Maar het is ook niet alsof ik jarenlang in een kelder aan die track heb zitten werken alsof het mijn 'Chinese Democracy' is.’ Hij grinnikt. ‘Mijn oude computer had een melt-down iedere keer dat ik bezig ging met een nieuwe synth. Toen ik de blazers-arrangementen had gemaakt, wilde ik mensen die het konden spelen, en omdat ik graag Jungle By Night wilde duurde dat ook een tijdje. En er heeft nog een percussionist aan gewerkt, maar uiteindelijk werd het toch een LinnDrum. Ik ben een ontzettende uitsteller en raak vaak verveeld voordat ik iets afmaak, maar ik wilde doorzetten omdat mijn eigen producties nooit in mijn sets draai. Dit moet hem worden, dacht ik.' Hij grinnikt. 'Daarna kan ik wel weer Youtube-house gaan maken.’

Luister: de DJ Shortlist van Palms Trax

Hoe kwam je eigenlijk bij Masalo terecht voor de remix?
‘De oorspronkelijke track is 112 bpm, dus voor dj’s wilde ik een remix boven de 120 bpm. En ik vond zijn track ‘New Dance’ te gek. Hij is opgegroeid met zouk, disco en italo, en dat sijpelt door in zijn producties. Ik had die track ook in een mix gedraaid en daar was-ie heel blij mee, dus misschien voelde hij zich door de licentie-opbrengsten guilt-tripped om ja te zeggen tegen die remix. Geen idee wat ik anders zou hebben gedaan. Waarschijnlijk nog minder platen verkocht, haha.'

Hoe zit het met dat label?
'Mijn idee was: als ik een label heb ga ik misschien zelf ook meer muziek maken. Misschien dat de verantwoordelijkheid om een klein bedrijf in leven te houden me onder druk zou zetten. Ik dacht: laat ik dat even proberen, kijken hoe het gaat.'

En, hoe gaat het?
'Echt verschrikkelijk. Ik ben er zoveel geld in gepompt dat ik me niet kan voorstellen dat we er de komende twee jaar iets aan gaan verdienen. Maar ik had wel gelijk over de werkdruk.'

Gelukkig komt de dj-wereld ook weer op gang. In Nederland mogen we zelfs van een festivalzomer spreken. Wat is de track die je absoluut meeneemt naar je eerste post-pandemie set? The Two Amigos - 'Everybody Get Up' (Vocal Mix)
‘Ik mik op pure euforie. Dusseh... een paar, nee, een boel oude klassiekers. Zoals deze. Hier gaan de haren op mijn nek rechtovereind van staan. Eigenlijk heeft het een behoorlijk voor de hand liggende pianobreakdown, maar ik vind dat ik een vrijbrief heb om tenminste zes maanden lang cheesy tracks te draaien als de wereld open gaat, dus daar ga ik volop gebruik van maken.’

Ben je eigenlijk nerveus voor je eerste gig? Een tijdje geleden stuitte ik op een tweet van Objekt die vertelde over een nachtmerrie waarin hij bij zijn eerste boeking na de pandemie aankwam, zijn platentas opende en besefte dat die gevuld was met stukken zalm. Heb jij ook zo’n DJ-nachtmerrie?
Hij grinnikt. ‘Ik lééf dj-nachtmerries. Vroeger had ik verschrikkelijke podiumangst. Ik dacht letterlijk dat iedereen me dood wilde. Geen idee of dat zich allemaal in mijn hoofd afspeelde of dat ik echt zo slecht draaide. Ehhh. Om eerlijk te zijn: de afgelopen anderhalf jaar ben ik verslaafd geraakt aan Fantasy Football, dus nu droom ik eerder over welke redelijk geprijsde linksachter in mijn elftal moet dan dat ik bij een boeking op kom dagen met twee stukken zalmfilet.’

Welke track doet je denken aan je grootste dj fuck-up? Fela Kuti - 'Zombie'
‘Zes jaar geleden was ik geboekt als afsluiter bij de Robert Johnson in Frankfurt. Ik had er mega veel zin in, dus ik had precies uitgezocht wat voor platen ik wilde draaien. Die avond leek het me een goed idee om Rekordbox voor het eerst uit te proberen. Nooit gebruikt, maar iedereen vond het handige dj software, dus waarom ook niet? Nou, al mijn playlists erin. Twee minuten voordat ik naar de club zou gaan wilde ik nog drie tracks erop zetten, dus ik gebruik de sync manager en trek mijn USB eruit om naar de club te gaan. Ik ben er vijf minuten voor ik moet beginnen, haast me naar de booth, plug mijn USB-stick in en zie... dat iedere track is ge-corrupt. Behalve die drie tracks die ik er net op heb gezet.’ Hij slaat zijn handen voor zijn ogen. ‘Gelukkig had ik nog een tas vol vinyl, maar wel met platen van een klein verjaardagsfeestje in een bar de avond ervoor. Er zat letterlijk alleen afrobeat in. Fela Kuti en een stel dubbel-compilaties. Dus ik dacht: “Oké, ik kan hier best een uur mee doorkomen.” Na veertig minuten draaide ik één van de tracks op mijn USB. Die viel goed, dus toen ik twintig minuten later weer doodging speelde ik hem gewoon opnieuw. En toen stroomde de hele dansvloer in één keer leeg.’ Hij grinnikt. ‘De nachtmanager kwam naar me toe: “Houd maar op met draaien en ga naar huis.” Ik was de afsluiter, hè? Nooit teruggevraagd ook.'

Heb je die plaat eigenlijk nog wel eens gedraaid?
'Nou… nee. Maar ik ben Fela Kuti niet aan het boycotten. Het is niet zijn schuld.’

Wat is een andere recente track die je nu veel luistert? Tapestry Of Sound  - 'Maypole Theme' (Surrealist Piano Roll Mix)
‘Deze track heeft alles waar ik van houd in elektronische muziek. Die UK garage-swing, een piano breakdown, heel opzwepende percussie. En iets aan die fonkelende pads maakt dat ik kogels wil ontwijken alsof ik agent Brown in de Matrix ben. Deze track gaat terug in de tijd en denkt vooruit tegelijkertijd. Een track van het jaar, wat mij betreft. En het is juni, hè! Maar ik zeg het nu maar alvast. De rest van het jaar ben ik te druk met gigs en nerveus naar mijn boarding passes zoeken.'

Luister de DJ Shortlist van Palms Trax terug: