De audio only-app Clubhouse lijkt gemaakt voor deze Corona-tijd. Het is een kroeg en een paneldiscussie ineen en er wordt ook over muziek gepraat door artiesten, boekers, liefhebbers, en iedereen die een plekje heeft weten te bemachtigen op platform dat vol in de lift zit. Kunnen artiesten en de industrie ook kansen pakken met de nieuwe app?

Een social mediaplatform beginnen is een gevaarlijke onderneming. Een dag na de opening kan je nieuwe idee al een braakliggend terrein zijn waar de laatste overgebleven gebruikers alleen hun eigen echo tegenkomen. Maar bij Clubhouse is iets anders te horen: levendige gesprekken. Dit gebeurt in kamers van de audio-app waar de onderwerpen schommelen tussen kroegpraat en vakinhoud. Het heeft een exclusief randje: Clubhouse is invite-only: alleen mensen van binnenuit mogen je naar binnen hengelen. In de vijver die Clubhouse nu is, zwemmen al een flink aantal namen uit de muziekindustrie rond, van artiesten tot boekers, van programmeurs tot labeleigenaren. En die houden zich niet stil.

Kom ’s ochtends na je eerste koffie een room binnen en je hoort bijvoorbeeld Top Notch-head of international Milad Hosseingholikhan een uur over zijn vak praten. deadmau5 heeft het elders opeens over investeren in real estate. ’s Avonds vertelt Lucky Fonz III een gouden anekdote over een optreden op een bruiloft waarbij hij twee uur in een kast moest wachten. Even daarvoor zitten Friendly Fire-boekers Age Versluis, Pien Feith en Rens Peters een sessie voor over hun vakgebied. In het laatste geval voelt Clubhouse alsof je op Eurosonic Noorderslag een paneldiscussie bezoekt. Een room heeft één of meer moderators en sprekers. De rest van de kamer luistert, maar iedereen kan de hand opsteken en uitgenodigd worden om een vraag te stellen of, waarom ook niet, volop met de discussie mee te doen. Net als in ’t echt zijn er een handjevol toehoorders die dat durven. De meesten luisteren gewoon. Rooms kunnen ter plekke worden geopend - al dan niet privé - maar kunnen ook worden aangekondigd.

Grasnapolsky-directeur Mariska Berrevoets heeft zojuist zo'n room aangemaakt die 18 februari opengaat met de titel ‘Bijpraten over festivals en muziek in corona times’. Ze zit al een week op Clubhouse en heeft het virus aardig te pakken. Even erover bellen? Nee joh. Even later ping ik haar een Clubhouse-room in. Berrevoets: ‘De eerste twee dagen zat ik er meteen tot drie uur ’s nachts op. Dit is precies wat ik heb gemist. Gewoonlijk spreek je mensen bij een concert op begin dit jaar op Eurosonic, maar dat is er allemaal niet. Terwijl het fijn is om mensen uit je vak te spreken en ideeën uit te wisselen. Of nieuwe mensen te ontmoeten.’ De zin van de onzin wordt ook gevierd in Clubhouse, merkt ze. ‘Ik kwam meteen in een room met mensen wat een soort bargesprek werd. Daarna kwam ik in een room met allemaal artiesten als Jack $hirak, LO-FI LE-VI en Akwasi. Het ging over welk Valentijnscadeau je je vriendin moest geven. Akwasi zei: geef haar een pokoe! Nee man, was de reactie, dat is alsof een bakker zijn vrouw een brood geeft. Ik moest zo lachen.’

Clubhouse

Er zijn veel gesprekken op Clubhouse, maar het soort dat de boventoon voert heeft een hoog zelfhulpboek-gehalte. Winnaars vertellen aspirant-winnaars over hun succes en hoe je het moet grijpen. Er zijn coaches en andersoortige types die weten hoe je business groeit en daar ook een boek over hebben geschreven. Wie hier de kriebels van krijgt moet een weg in het oerwoud vinden. Dat kan het beste door Clubhouse-leden te volgen die je kent of interessant vindt. Berrevoets: ‘Ik zag gisteren een hele stroom mensen uit de muziekindustrie op Clubhouse komen. Het is alsof je eerst met een klein clubje op Vlieland bent waarna 4000 Into The Great Wide Open-bezoekers op het eiland komen. Eerst denk je: fuck, ons clubje! Maar het is ook heel leuk.’

Berrevoets heeft gezien dat Clubhouse al iets op kan leveren. ‘Wacht, ik haal Joost Hofman erbij, hij werkt met Koen Verweij en Jutta Leerdam en heeft ook de instagram van Diederik Gommers helpen opzetten.’ Hofman komt de room in en als hij spreekrecht heeft gekregen zegt hij: ‘Ik zat met Koen Verweij in een dichte kamer. Nadat hij open ging kwamen er steeds meer mensen bij. Bij één meisje stond ‘ik zing’ in de bio. Roxy Dekker heet ze. We vroegen of ze iets wilde zingen. Het was heel goed. Jake Tarry, een dj en producer van Spinnin’ Records was er ook en zei: ik weet wel een studio waar we iets op kunnen nemen. Afgelopen zondag zat ik in een kamer met Patrick Kluivert, Don Diablo en Lucas Hamming en daar zong ze weer. Gisteravond was er een kamer met Roel van Velzen en daarin zong ze opnieuw. We zeiden al: dit is de Esmée Denters van Clubhouse.’

In de sessie met Milad Hosseingholikhan en 200 anderen liet een r&b-zangeres ook al haar muziek horen. Het lastige: de geluidskwaliteit is niet optimaal want iedereen zit natuurlijk op z’n telefoon. Berrevoets: ‘Nee, het wordt geen demopanel. Maar er zijn wel veel andere mogelijkheden. Je kunt als artiest heel makkelijk een Q&A doen met je fans. Toevallig de juiste mensen tegenkomen. Of gewoon een gesprek over vanalles voeren. Dat is ook heerlijk en zeldzaam in deze tijd.’ Joost Hofman: ‘Clubhouse kan ook een valkuil voor artiesten zijn. Het draait hier echt om authenticiteit. Je komt binnen zonder voorbereiding. Vergelijk dat maar met een Ariane Grande die alleen al 30 mensen op haar Instagram-team heeft zitten.’ Desondanks durven genoeg beroemdheden het diepe in. Het Clubhouse is al bezocht door o.a. Oprah Winfrey, Chris Rock, Kevin Hart en Elon Musk.

Clubhouse is een app die heel goed gedijt in deze Corona-tijd waarbij velen thuiszitten maar wel behoefte hebben aan een gesprek. De vraag is hoe goed Clubhouse omgaat met de groei die nu gaande is. Dinsdagavond na Barcelona - Paris Saint Germain zitten Kenneth Perez, Ronald de Boer, Marten de Roon en Daley Blind  te keuvelen in een room met de naam ‘Mbappe is best goed’. Op tv zou het gesprek hoog in de kijkcijfer top 25 belanden maar nu zitten 216 Clubhousers in de room. Hofman: ‘Als je een room op een vast tijdstip opent, kan deze de komende tijd echt groeien. Wie weet heb je straks 3000 mensen publiek.’ Berrevoets: ‘Ik denk dat alles hier de komende tijd gestructureerder gaat worden. Meer met panels. Gisteravond was er één voor vrouwelijke a&r-managers, dat is echt interessant. Er luisterden ook mannen mee, zoals Vincent Patty van Top Notch. Alleen maar leuk toch? Ik ben erg blij met Clubhouse. Ik heb de afgelopen week meer mensen gesproken dan het halve jaar ervoor.

 

Clubhouse event