Altijd lekker, zo'n hit waarvan je het gevoel hebt dat ie er altijd al was. Ja, hij doet sommigen denken aan A-Ha's 80s monster 'Take On Me', maar godzijdank is het behalve de synth hook een totaal ander liedje. Veel stoerder, een beetje freaky door de video maar toch vooral ongelofelijk catchy. Instant herkenning, laat dat maar aan Max Martin over, de Zweedse hitmaker die voor onder meer Britney, Taylor, Ariana en Katy meer hits schreef dan The Beatles en The Stones bij elkaar. Met The Weeknd maakte hij eerder al smash hit 'I Can't Feel My Face'. Wat betreft 2020 klopt het ook wel dat dit liedje er altijd al was, want de Canadese r&b ster dropte hem al in november vorig jaar. Dat werkt altijd lekker, zo'n tune die een heel jaar heeft om te rijpen tot moderne klassieker.
We hebben een winnaar: 'Blinding Lights' van The Weeknd is volgens jullie het allerbeste nummer van 2020, en daarmee de opvolger van 'Hou Je Bek En Bef Me', 'Let It Happen', 'Get Lucky', 'Everything Now' en zo nog eens een hele berg aan anthems. Check hier ook de hele lijst.
Nooit eerder slaagde een Nederlandse artiest erin tot album van het jaar gekroond te worden door de verzamelde muziekpers in OOR. Vandaag ontving ze bovendien de 3voor12 Award voor Bitterzoet, én ze is de hoogstgenoteerde Nederlander van deze lijst. Eefje komt die eer voluit toe, want ze maakte de beste plaat uit haar carrière: sensueel, verleidelijk, een tikkeltje duister. Elementen die al haar werk hiervoor ook al bevatten, maar dan gevangenen in noh net wat betete songs. 'Oh' gaat over de geneugten én irritaties van een intieme relatie. En wie de eer had haar live show te zien voor het doek viel, kan niet anders dan de wonderschone choreografie erbij denken.
Kevin Parker is in een nostalgische bui op zijn vierde album The Slow Rush. Duh, zul je denken, dat is–ie toch altijd? Maar dan misken je de futuristische draai die hij al jaren geeft aan de psychedelische popmuziek van weleer. Met zijn studiogenie maakt hij dingen die klinken als niets anders, die zweven in tijdloosheid. Nee, het is vooral inhoudelijk dat hij graaft in het verleden. Hij verlangt terug naar vervlogen momenten, maakt het goed met zijn overleden vader. Maar op 'Lost In Yesterday', het meest opgewekte liedje van de plaat, roept hij zichzelf tot de orde: blijf alsjeblieft niet hangen in dat verleden.
‘Is everybody going crazy?’ Dat vraagt de Engelse band Nothing But Thieves zich af op het album Moral Panic, hun derde in vijf jaar tijd. De apocalyptische sfeer van het jaar 2020 zit er volop in. Toch werd dit uitbundige liefdeslied hun grootste hit dit jaar. ‘I could drown myself in you’, zingt Conor Mason met die intense snik van hem, ergens tussen Matthew Bellamy en Jeff Buckley in. Opvallend hoe sterk de band zichzelf inhoudt. Dan breekt het nummer langzaam open, met galm over alles en bombastische backing vocals, synths en strijkers, en dan zingt Mason ineens voluit. ‘I thought it was impossible!’ Een sollicitatie voor de volgende Bond-film? Nog even wachten, jongens.
Vorig jaar stond de Ierse band Fontaines DC hoog in de lijst, dit haar gaan ze daar overheen met de opvolger. A Hero's Death is het titelnummer van het tweede album, een cynisch bedoeld nummer dat met de blik van 2020 ineens vreemd optimistisch klinkt. 'Life ain't always empty', klonk het mantra terwijl de straten, de clubs en de bars leeg bleven. Frontman en songschrijver Grian Chatten schaamde zich bijna voor dat hij het eigenlijk niet helemaal meende. De nieuwe helden van de gitaarmuziek leven in elk geval volop.
En toen was daar ineens Froukje, de hoogste debutant in de lijst dit jaar. Toen haar teenage paranoia single viral ging in januari was het nog lang zo slecht niet gesteld met de wereld met de wereld. Ja, ok, er was een klimaatprobleem dat ons allemaal onder water dreigde te zetten, bosbranden legden half Australië in de as. De rijken bleven maar doorvliegen terwijl jonge mensen langzaam maar zeker stikken in de gore lucht. Maar goed, we hadden tenminste nog banen en clubs en vrijheden, toch? ‘Groter Dan Ik’ was al urgent op 1 januari, en eindigt dit jaar als de onoverkomelijke soundtrack van 2020.
Een tienermeisje dat aan de ontbijttafel vertelt over haar zelfmoorddromen (en vooral: hoe haar dood niemand het wat kon schelen), dat kan niet anders dan tot hysterische resultaten leiden, toch? Nou, met dat vooroordeel rekent Billie Eilish af. Ja, oké, ook zij vertrok met slaande deuren naar haar kamer, maar ze begon daar wel aan een waanzinnig mooi nummer. Ze componeerde het zoals altijd met haar broer Finneas, die haar hielp aan allerlei subtiele fluisterslimheidjes. Maar hij was er ook als broer, letterlijk in de song. Als het luisterend oor, als degene bij wie je dat soort duistere gedachten kwijt kan in de hoop dat ze lichter worden. Bijna had ze het nummer niet afgemaakt, maar het kwam uiteindelijk als een zeer welkom nakomertje bij haar debuutalbum.
One Direction's Harry Styles bevindt zich in de positie waar Robbie Williams twintig jaar geleden zat. Opgestapt uit de populairste boy band van de wereld, gevolgd door de meisjes die hem adoreerden maar ook toe aan een nieuw publiek. Dat vond hij met een behoorlijk degelijke, volwassen sound en een aanstekelijke oorwurm genaamd 'Watermelon Sugar'. Een liedje over, nou ja, ontluikende liefde, zegt hij zegt. Orale seks, zeggen alle anderen. En laten we wel wezen, dat kan natuurlijk allebei waar zijn.
Goeie timing of juist slechte? Zeg het maar. In februari verscheen 'Soldier On' van Di-rect, een wat atypisch en vrij intiem nummer voor de Haagse rockband. Een paar weken later groeide het uit tot kalm anthem van de strijders en ploeteraars van de coronatijd. Want verdomme, het zat ons allemaal tegen. Het waren de maanden dat we ons onze vrienden ontzegden voor het hogere doel, dat we verliezen slikten en klapten voor de zorg. En zo bereikte Di-rect in een jaar zonder festivals een onverwacht grote piek in dik twintig jaar carrière, en staan ze bovendien voor de allereerste keer ooit in de Song van het Jaar-lijst.
Ook voor de Haagse stukadoors van Goldband was er weinig te slopen dit jaar, dus niet zo gek dat ze scoorden met een iets rustiger nummer. Een song over deze vreemde, angstaanjagende tijd bovendien. 'Ik voel me machteloos', klinkt het over een synthpop tune die zo uit het ouevre van Frank Boeijen of Het Goede Doel weggelopen lijkt. 'Wat geeft me nu nog hoop?' Nee, het is niet de bom die boven ons hoofd hangt, of een aids epidemie. De zorgen van 2020 gaan over de pandemie en de uitgeputte energievoorraad. Maar fuck it, laat het los, tart het lot.
Slechts acht uur had Kevin Parker nodig om dit twijfelachtige liefdesliedje te schrijven. Twijfelachtig, want de zanger weet dat–ie smoorverliefd is, hij wil zich aan zijn lief toewijden en misschien zelfs trouwen. Maar ergens twijfelt hij, want hij kan niet beloven dat die vlinders altijd in zijn buik blijven bivakkeren. Het nummer is – net als het grootste gedeelte van The Slow Rush – opgenomen in een huis in Malibu dat afbrandde in de grootschalige bosbranden, zo vertelde hij in dit interview.
Hoe zou dat klinken, een James Bond-tune door de piepjonge alto-ASMR-popster Billie Eilish? Precies zoals je verwacht eigenlijk: een stemmige pianosong met zwaar aangezette paukenslag en dramatisch strijkersarrangement (met de sierlijke handtekening van Hans Zimmer) én een western-gitaartje door Johnny Marr van The Smiths. Hiermee treedt Eilish in de voetsporen van Tina Turner, Adele en Paul McCartney, én is ze de jongste artiest ooit die tekende voor een Bond-track. De film zelf? Die is verschoven tot ver in 2021, maar gelukkig hebben we het liedje al.
Bijna twintig jaar na hun hoogtijdagen (‘Someday’ belandde in 2002 op de zesde plek van de Song van het Jaar) en een stel matige platen verder, beleeft de übercoole New Yorkse indierockgroep rondom Julian Casablancas anno 2020 een uitstekende comeback. Troef is dit springerige liedje, dat zoveel lijkt ‘Dancing With Myself’ van Billy Idol dat ze hem er de credits voor hebben gegeven.
Het Texaanse trio Khruangbin deed het afgelopen jaren krankzinnig, onvoorstelbaar goed met zo-goed-als-instrumentale hangmat-funk. Daar gaat de band nu overheen door een simpele toevoeging aan de succesformule: vocalen prominent in de mix! Die komen van mede-Texaan en soulzanger Leon Bridges.
Drie keer staat de Zwolse rapper Typhoon in de lijst met zijn glorieuze terugkeer, en dit is de hoogste notering. Mocht je geen flauw idee hebben wat Glenn de Randamie overkwam sinds het doorslaande succes van Lobi Da Basi, dan hoor je het direct op deze jubelende gospeltrack a la Chance the Rapper: Typhoon belandde in een dikke burnout, durfde zijn tranen pas toe te laten toen hij in therapie ging en hervond zijn geloof. Alles is gezegend!
Vorig jaar was WIES de grote Nederlandse belofte met debuutsingle ‘Soms Is Het Te Laat’ (die belandde op plek 21). Op het vervolg beleeft zangeres Jeanne Rouwendaal weer heel wat slapeloze nachten, nu turend naar haar telefoonscherm, verlangend naar een lief appje van haar scharrel. Maar aan de andere kant van de lijn blijft het stil.
Vaak zijn Spinvis-liedjes kleine doolhoven waarin je kunt verdwalen, cryptogrammetjes die slechts lastig te ontcijferen zijn. Zo niet het duidelijk autobiografische ‘De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won’. Want waar was Erik de Jong op 7 juli 1996? Hij moest met zijn coverbandje optreden in Utrecht, onder de Dom. Maar hij was zijn hi-hat vergeten, en sprong bij een vriend achterop de motor om er eentje te lenen. En tijdens die rit sloeg hij doodsangsten uit. ‘Tududududuuduuduu!’
Toen Thijs Boontjes in de ochtendshow van 3FM een cover speelde van Lionel Richie’s übergezellige kraker ‘All Night Long’, overstroomde de inbox van Sander Hoogendoorn. ‘Geweldig!’ ‘Prachtig!’ ‘Beter dan het origineel!’ ‘Dit nummer verdient een plekje in het Rijksmuseum!’ Dat soort reacties kwamen er binnen, dus dook Boontjes de studio in om ‘Deze Nacht’ officieel op te nemen én ging hij naar het Rijks voor de zalige videoclip. En zo scoorde Boontjes, eigenlijk schier per ongeluk, opeens zijn grootste hit met een cover.
Ophef rondom dit Toppop-liefdesliedje van de Haagse boyband Goldband: geeft ‘Ja Ja Nee Nee’ de boodschap dat je als man net zo lang kan blijven doordrammen totdat de ‘nee’ een ‘ja’ wordt? Of is het een aandoenlijk verhaaltje van zanger Boaz Kok en hoe die zijn huidige vriendin versierde? Jullie stemden het nummer in ieder geval massaal de top 100 in.
Opeens klonken de Britse broertjes van Disclosure in 2020 alsof ze er weer ZIN in hadden. Die gladde electropop van het tweede album verruilden ze weer voor hetgeen ze zo ontzettend goed in zijn: stevige mainstream house-anthems met grootste hooks. ‘Tondo’ is een uitstekend voorbeeld. Niet schrikken als je het origineel hoort, ‘Tondoho Mba’, een zalige discokraker van zanger Eko Roosevelt uit Kameroen. Inderdaad, veel hoefde Disclosure daar niet aan te veranderen om er een ultieme dansvloervuller van te maken.
Nog altijd rouwt Damon Albarn, geestesvader van de cartooneske band Gorillaz, om de dood van Tony Allen. Dus op het nieuwe album Song Machine, Season One: Strange Timez (dat eigenlijk helemaal geen album had moeten zijn) eert hij de overleden afrobeatlegende telkens weer. Maar er zitten meer referenties in deze track met rapper Slowthai en schreeuwpunkduo Slaves: naar ‘Lovely Rita’ van The Beatles én ‘Creep’ van Radiohead.
Waar zijn de bombastische hardrockriffs gebleven? En de schmierende uithalen? Nothing But Thieves lijkt eenzelfde ontwikkeling door te maken als grote voorbeeld Muse: je hoort op deze apocalyptische single de synths prominent in de mix, en zelfs een slick kopstemmetje. Maar geen zorgen, er wordt ook nog volop gerockt in deze single met een titel die het jaar perfect samenvat.
De meest succesvolle Song van het Jaar-notering van DeWolff sinds 2010! Toen waren het nog debutanten, piepjonge gastjes, nog nat achter de oren, die ‘voor hun leeftijd’ een heel aardig potje konden bluesrocken. Nu zijn ze vaste waarden in het Nederlandse festivallandschap. Begin dit jaar brachten ze een album uit dat ze voor een kleine 50 dollar op tour hadden opgenomen, toen de lockdown begon maakten ze handig gebruik van Zoom om met bevriende muzikanten een liedje op te nemen en daarna volgde óók nog deze lekkere rechtdoorzee-orgelrocktune, oorspronkelijk geschreven voor een autoreclame.
De mannen van IDLES waren boos. Ze waren laaiend. De Britse rockband probeert deze wrede wereld liefdevol tegemoet te treden, maar kreeg de kritiek cliché te zijn, holle slogans te verkondigen en de stem te willen vertolken van een bevolkingsgroep waartoe ze helemaal niet behoren. ‘Grounds’ is het antwoord op die kritiek: ‘Go ahead, tell them what I’ve intended. I'll say what I mean, do what I love, and fucking send it.’
Dat we thuis zitten opgesloten, hè? Dat betekent toch niet dat we niet kunnen dansen?! Sophie Hawley-Weld, de helft van Sofi Tukker, brak haar been op het podium en schreef vervolgens dit nummer terwijl ze thuis opgesloten was. Het bleef op de plank liggen, maar het werd het alsnog een lockdown-lijflied tijdens hun dagelijks dj-sets tussen de kamerplanten.
Stille wateren hebben diepe gronden, lijkt The Weeknd tegen zijn lief te willen zeggen op deze met synths gevulde poptrack. Geen hedonistische dansplaat vol drank en drugs die je kent van Abel Makkonen Tesaye, maar een kwetsbare spiegel die hij zichzelf en zijn lief voorhoudt om te reflecteren waar het allemaal fout is gegaan in zijn relatie. Al is de plaat uplifting genoeg om al je reflecties op de afgelopen tijd er ook gewoon af te dansen.
Daar was-ie dan op die druilerige oktober vrijdag, de nieuwe langverwachte Spinvisplaat. Op’ Scherven van jou’ verpakt Spinvis de kapot gevallen, maar al lang verwerkte liefde, maar de scherven van die liefde kom je af en toe nog ergens tegen. ‘Zoals het einde begon. Zoals het ene boek het andere schrijft. We speelden dat het kon’, fluisterzingt hij op Scherven van jou. Je zou bijna denken dat die zinnetjes ook over de liveshows zouden gaan waar we Erik de Jong o zo graag zouden willen zien spelen.
Er ging in november 2019 een heus speurwerk aan de release van deze track vooraf. De ex-One Direction’er Harry Styles verspreidde voorafgaand aan de release cryptische boodschappen in de vorm van posters van een fictief eiland ‘Eroda’ (precies ja, Adore omgekeerd) over het internet. Dat 2020 zou voelen als een eenzaam eiland konden we toen nog niet raden, maar het luchtige ik-hou-van-jou-en-doe-alles-voor-je-popliedje van Harry Styles is vast een muzikale arm om de schouder geweest om de lockdown mee door te komen.
Had je deze combi in 2009 gezien dan had je waarschijnlijk vreemd en hoofdschuddend naar dit duo gekeken. Hoe kan zo’n countrypopster nou met uberfolkie Bon Iver samenwerken? Gelukkig zijn we heel wat jaren verder en zijn we maar wat blij dat de koning en koningin van de gebroken harten tracks nu hun krachten hebben gebundeld op ‘Exile’. Je vindt deze track op het intieme folkpop quarantaineverrassingsalbum van Swift die in juli plotseling uit de lucht kwam vallen, niks geen bombastische pop meer, maar kleine zwierige ballads met medewerking van The National’s Aaron Dessner en Bon Iver dus.
Wonderlijk hoe Phoebe Bridgers elke keer weer vrij absurde teksten weet te schrijven waarvan je toch denkt: ‘Oh ja, maar ik snap hélemaal wat je bedoelt.’ Op ‘Kyoto’ zweeft ze door de Japanse lucht, zegt ze iemand te willen vermoorden en belt in een telefooncel ze met haar alcoholistische vader. De onderliggende laag is ook best zwaar, ze zingt over hoe slecht ze zich op haar gemak voelt als ze de wereld over tourt, terwijl dat juist is waar ze altijd over gedroomd heeft. Genoeg melancholie om het een classic Phoebe Bridgers track te laten zijn, maar met een flinke dosis pit.
De top 100
31. Zondag Met Lubach & Merol – Ik **** Je Op Afstand
32. Lana Del Rey – Let Me Love You Like A Woman
33. Smith & Burrows – All The Best Moves
34. Celeste – Stop This Flame
35. King Princess – Ohio
36. Twenty One Pilots – Level Of Concern
37. Killers – Caution
38. Dua Lipa – Break My Heart
39. Royal Blood – Trouble's Coming
40. Sports Team - Here's The Thing
41. Sault - Free
42. Balthazar - Halfway
43. Elias Mazian - Nooit Meer Een Einde
44. Fleet Foxes - Can I Believe You
45. Foo Fighters - Shame Shame
46. Working Men’s Club - Valleys
47. Dua Lipa - Hallucinate
48. Sufjan Stevens - Video Game
49. Matt Berninger - One More Second
50. BTS - Dynamite
51. Chef'special - Trouble
52. London Grammar - Baby It's You
53. Typhoon - Oud Licht
54. Waltzburg - Gotor
55. Taylor Swift - Cardigan
56. Alicia Keys - Underdog
57. S10 - Wacht Op Mij
58. Daoi Freyr - Think About Things
59. Lady Gaga Feat. Ariana Grande - Rain On Me
60. Sault - Wildfires
61. Khruangbin - Time (You And I)
62. The 1975 - If You're Too Shy (Let Me Know)
63. Di-rect - Color
64. Merol - Je Vais Vite (Op De Campingdisco)
65. Gorillaz feat. Beck - The Valley Of The Pagans
66. Cardi B feat. Megan Thee Stallion - WAP
67. Caribou - Home
68. Khruangbin - Pelota
69. Indian Askin - Deep End
70. Klangstof - New Congress, New Father
71. Sevdaliza - Oh My God
72. Run The Jewels Feat. Greg Nice & DJ Premier - Ooh La La
73. Big Wild Feat. Rationale - 6's To 9's
74. Anderson .Paak - Lockdown
75. Duncan Laurence - Someone Else
76. Mura Masa feat. Slowthai - Deal Wiv It
77. Protomartyr - Processed By The Boys
78. Haim - The Steps
79. Coldplay - Champion Of The World
80. Bicep - Atlas
81. Someone - You Live In My Phone
82. Blanks - Dance Alone
83. The Vices - Boy
84. Girl In Red - Rue
85. Akwasi Feat. Typhoon & Fresku - Je Bent Nodig
86. Linde Schone - Ergens In Mijn Hoofd
87. Glass Animals - Heat Waves
88. Mich - Jomo
89. Lianne La Havas - Please Don't Make Me Cry
90. Blanks - Sweaters
91. Queen's Pleasure - Sitter
92. James Blake - Are You Even Real?
93. Nana Adjoa - She's Stronger
94. Jamie xx - Idontknow
95. EUT - Had Too Much
96. Christine & The Queens - Je Disparais Dans Tes Bras
97. Goldkimono - To Tomorrow
98. sor - Alleen Hoe
99. Hang Youth - Boel Aan De Hand
100. Inhaler - We Have To Move On