3voor12 staat in het teken van de Spinvis-week. We trapten ‘m af met onze Spinvis Top 74, maar natuurlijk schoof Erik de Jong ook een volle uitzending aan in 3voor12 Radio. Je hoort een diepe duik in zijn platenkast, mooie gesprekken over zijn oeuvre, én ook een hele bijzondere 40 minuten durende livesessie in zijn thuisstudio Het Vaticaan in Nieuwegein.

Luister hier de hele uitzending

Luister hier alle keuzes van Spinvis in een playlist

Aanstaande vrijdag verschijnt 7.6.9.6, het nieuwe album van Spinvis. En dat is heel goed nieuws! Erik de Jong zwaaide gisteren drie uur lang met de scepter in 3voor12 Radio en dat werden drie mooie uren. Hij vertelt over zijn liefde voor Damon Albarn ('echt mijn held!'), de swingende postpunk van Talking Heads en Ghanese grooves, maar hij noemt bijvoorbeeld ook hiphop-klassieker 'Drop It Like It's Hot' van Snoop Dogg ‘kubistische muziek’. ‘Toen dat zo’n wereldhit werd, dacht ik: er is nog hoop voor de mensheid. Het is zulke abstracte muziek, en toch werkt het.’

7.6.9.6 verschijnt vrijdag 2 oktober. Dit najaar tourt Spinvis door Nederland en België. De data check je hier.

 

Kijk hier fragmenten terug

De livesessie vanuit thuisstudio Het Vaticaan

Spinvis kon geen livesessie geven in de 3FM-studio, daarvoor is zijn band gewoonweg te groot. Dus trokken we met crew naar zijn thuisstudio Het Vaticaan. Daar geeft hij een uniek optreden, telkens schuift weer een andere muzikant aan voor vertolkingen van grote hits als 'Bagagedrager' en 'Artis', maar ook veel nieuw werk, een tweetal improvisaties én een glansrol voor de green screen.

SETLIST:
BAGAGEDRAGER
VOORDEEL VAN VIDEO
PICASSO
NIET VANDAAG
WASMACHINE (IMPROVISATIE)
HALLO MAANDAG
ZE ZULLEN ZEGGEN (IMPROVISATIE FT. FREEZ)
SMALFILM
ARTIS
MENIGTE
DE DAG DAT RICHARD KRAIJCEK WIMBLEDON WON

Een rondleiding door Het Vaticaan

Altijd al zette Erik de Jong alias Spinvis zijn albums grotendeels thuis in elkaar, in zijn thuisstudio Het Vaticaan in Nieuwegein. Zo ook zijn nieuwe album 7.6.9.6. Hij geeft een rondleiding aan Sagid, speelt een moppie koto en demonstreert zijn prehistorische drumcomputer. Maar zijn belangrijkste les: 'Hele dure spullen zijn geen garantie, voor niks. Je moet je verbeelding laten spreken.'

Over oude demo's en Talking Heads zien

Fun fact: Erik de Jong bewaart sommige muzikale ideeën wel dertig jaar voordat ze naar buiten komen. Hij laat hele vroege demo's horen van 'Kom Terug', 'Voor Ik Vergeet' en '10.000 Zwaluwen' (nog in het Engels!) die hij op een flatje in Overvecht opnam. Ook vertelt hij over de magie van demo-opnames in het algemeen. 'In een demo zit vaak iets dat je niet kunt herscheppen. Buitengewoon frustrerend. Elke keer dat ik iets opneem, probeer ik het dus voor de echie te doen. Heel vaak is de eerste, tweede of derde take... dat is ‘m gewoon.'

Ook mooi: Erik die vertelt hoe hij in een ver, ver, ver verleden (om precies te zijn: 11 mei 1977) The Ramones en Talking Heads zag in het Utrechtse zaaltje RASA. Er stond maar 30 man in de zaal, maar vooral die tweede band had ongelooflijke impact op Erik. 'Talking Heads was de eerste band die de heupmuziek met de punk samenbracht, en voor mij ging er een wereld open. Ik kon wel huilen van plezier dat dat bestond.'