We snakken collectief naar entertainment, en dan is de digitale popquiz van DJ St. Paul een frisse wind. Neem alleen al de kijkcijfers: de eerste editie trok maar liefst 10.000 kijkers (!) en zo’n 1000 teams die meededen aan een van de leukste initiatieven van het moment, de tweede al 16.000. Een belletje met St. Paul.

‘Sinds 2008 is volgens het Engels woordenboek een ‘Wonderwall’ een deurmat waar je je schoenen aan afveegt voor je ergens binnenkomt.’ Rara, waar zou dat over gaan? Het is een voorbeeld van de weetjes waar dj St. Paul zijn digitale popquiz mee vol strooit: een gezonde dosis tijdloze klassiekers én natuurlijk ook een paar obscure hersenkrakers waar alleen de echte fanatiekelingen op weten te komen. Die popquiz vindt nu gretig aftrek, want in een tijd waarin we collectief op onze handen zitten is het een welkome afwisseling van de Netflix-binges en spelletjesavonden.

Hoe werkt die popquiz? Het enige wat je hoeft te doen is een team vormen, de stream bekijken op de TivoliVredenburg-site en de Google-formulieren die bij de stream staan namens je team invullen. De quiz heeft vijf rondes, en die bestaan niet alleen uit plaatjes raden. In ronde één moet je al een nummer linken aan een Nederlands popfestival, en het niveau is soms best pittig. St. Paul laat ‘Everywhere’ van Fleetwood Mac horen, en vervolgens moeten de deelnemers de link leggen naar het Terschellingse festival Oerol. Want: ‘everywhere’ vertaald naar het Nederlands is ‘overal’, en ‘Oerol’ is dan weer de Terschellingse vertaling van ‘overal’. Snap je?

Zelf is St. Paul een fervent quizzer en host hier en daar ook zijn eigen popquiz. De vertaalslag naar de virtuele wereld was dus snel gemaakt, zéker omdat zijn agenda als dj momenteel is leeggeveegd. Je kunt hem kennen van zijn Pop-O-Matic avonden in TivoliVredenburg, of zijn podia op Best Kept Secret en Into The Great Wide Open. Als dj draait hij nogal eclectisch, en dus komt alles ook in de popquiz voorbij: van Vader Abraham tot Björk en van klassieke muziek tot post-punk. ‘Ik vind het heel belangrijk dat het een mix is van genres en stijlen, en probeer ook de romantiek van poppodia en popfestivals er in te betrekken,’ vertelt hij. ‘Het is lekker om in deze tijd ergens je tanden in te kunnen zetten wat de gemiddelde playlist ontstijgt. Er zit liefde en energie in, wat zich uitbetaald in de reacties van mensen.’

Die liefde en energie, die gaat natuurlijk zitten in een flinke voorbereiding. ‘Je moet de juiste verhouding vinden van makkelijk en moeilijk, en een goede verhouding tussen de verschillende genres. Dat is wel echt een puzzel. Zeker omdat je wilt dat de rondes leuk in elkaar zitten. Je wilt niet alleen maar behandelen welke nummers je hoort, je wilt ook leuke links maken om de energie erin te houden,’ zegt St. Paul. ‘Eigenlijk ben ik er op ieder moment van de dag mee bezig, dan kom ik weer op een leuke link en schrijf ik dat op. Soms zelfs midden in de nacht. Of dan besteed ik een uur aan de vraag of ik nu dit of dat nummer van Radiohead wil gebruiken.’ Daarnaast moet hij ook rekening houden met muziekkenners die niet per se naarstige spellers zijn, dus tikt Paul braafjes voor alle songs en artiestennamen alle mogelijke foute spellingen in als optie. 

Tuurlijk doet Paul niet alles in zijn eentje, maar nodigt hij ook een paar gasten uit die zelf een ronde verzorgen. De eerste keer was dat Lucky Fonz III, een popquizvriend van Paul. ‘Ik heb een keer samen met hem gepopquizt, die we toen ook wonnen. Lucky haalde de prijs op op het podium, maar kwam beteuterd terug. Hij zei: “Normaal als ik het podium opkom krijg ik altijd een heel hard applaus!” Nu kreeg hij maar een zuur applausje. Er is altijd een bepaalde rivaliteit tijdens een popquiz die heel erg leuk is. En Lucky is een gabberfan, dus heb ik hem die eerste keer twee vragen laten doen over gabbertracks.’ In de editie van afgelopen donderdag was Joost van Bellen te gast, die een ronde deed over zijn eigen verzonnen genre post-crisis muziek. ‘Hij zei toevallig van de week dat hij vroeger circusartiest wilde worden, dus ik kon hem wel vertrouwen dat hij er een showtje van zou maken. Zo iemand als Joost kan de energie er echt insteken in zo’n quiz. Je kunt quizzen zo droog maken als je wilt, maar ik wil dat het meer is dan alleen een plaatje opzetten.’

(Tekst gaat verder na de video)

Dat de quiz zo enthousiast wordt ontvangen maakt hem vanzelfsprekend super blij. ‘Ik ben nu nog steeds alle reacties aan het beantwoorden op de socials. Ik krijg ook allemaal foto’s van deelnemers doorgestuurd. Dat gaat van een gemeenschappelijke ruimte in een studentenhuis tot mensen die met hun kinderen aan het spelen zijn en Zoom-parties van mensen die als team online met elkaar spelen. En 16.000 mensen die tegelijkertijd kijken? Dat is gewoon echt vet.’