Zijn cultstatus vergaarde het in de jaren tachtig als een label vol postpunk en dreampop, tegenwoordig verwelkomt het Britse label misfits in alle soorten en maten. Luister hier de labelspecial over het iconische label terug, inclusief een belletje met creative director Ed Horrox.

Met 40 jaar op de teller heeft 4AD een eigenzinnige reputatie opgebouwd met releases in de dreampop, altrock en post-punk hoek, niet ten minste vanwege de hyperesthetische platenhoezen. Tegenwoordig focust het label zich nog steeds op popmuziek aan de linkerkant van het spectrum.

De eerste release: 'Dark Entries' van de gothic rockband Bauhaus, een een punky single met een klap-in-je-smoel attitude.
De favoriete plaat: Heaven Or Las Vegas, een plaat van de invloedrijke band Cocteau Twins, die tegenwoordig wordt gezien als pionier in de dreampop.
De vergeten sound van het label: dat het label alleen maar voor dreampop staat is een misverstand. 'De postpunkband The Birthday Party, een band die zich rond Nick Cave had gevormd, was juist de tegenhanger van die Cocteau Twins sound,' vertelt Ed Horrox.
De plaat die je nu moet opzetten: ‘Frontier’ van Holly Herndon, een avant-garde producer die een popalbum vol koorzang in elkaar zette samen met haar AI-baby Spawn (volg je het nog?). Volgens Horrox trekt deze track een rechte lijn naar de beginjaren van het label, toen ze een plaat vol Bulgaarse koorzang uitbrachten.