Het is een goede maand voor mensen die van geëngageerde rap houden. Na drie bijtende bijdragen over de zwarte piet discussie (van Zwart Licht, Chivv en Fresku) was er dit weekend weer een politieke bijdrage, dit keer aan de rechterkant: Lange Frans trad op tijdens het congres van het Forum Voor Democratie. Daar deed hij zijn klassieker 'Het Land Van' in aangepaste versie. Hij hees Theo Hiddema op het schild en diste Gerrit Hiemstra, maar er zijn met zijn performance veel opmerkelijker dingen aan de hand.

Om te beginnen: Baudet zelf nam plaats achter de vleugel. Je zou denken dat de grote roerganger een paar minuten op het toilet zou onderduiken tot de ellende voorbij was. Baudet haat popmuziek tot op het bot. Hij stuurde ooit een boze - nee, teleurgestelde - mail toen collega Kamerleden in een lijstje met favoriete muziek allemaal van die vermaledijde ketelmuziek opnamen. 'Allemaal enorme kutmuziek. Hoe is zoiets mogelijk?! Waar zijn Brahms, Beethoven, Strauss, Schumann, Debussy, etc.? Wat is er met jullie aan de hand!?’

In een interview op 3FM zei Baudet een keer dat klassieke muziek beter is voor de ziel, minder plat en dof dan popmuziek. Popmuziek, dat is fastfood, zei Baudet, klassieke muziek is een goede salade en een goed stuk vlees. Een mooie vergelijking, die natuurlijk past in het ideaal van het herstel van ouderwetse culturele waarden. We zijn de afgelopen eeuw afgegleden tot een bedenkelijk niveau, vindt hij, glijden af van onze oude, hoogstaande cultuur. Wél zo grappig dat 'Het Land Van' nou juist een schoolvoorbeeld is van de krokettencultuur van Nederland, zowel muzikaal als letterlijk. Maar liefst twee verwijzingen naar de edele snackkunst zitten er in het lied, en Baudet speelt vrolijk mee. 'Dit is het land van kroketten, frikandellen, die je tot aan de Spaanse kust kunt bestellen.' Wie misgunt Thierry een stiekem bitterballetje, niemand toch?

Maar ook los van de frituurlucht is ‘Het Land Van’ een raar lied om te omarmen als Forum voor Democratie. Ok, natuurlijk is het een nationalistisch lied. Het is een lied dat trots moet uitstralen over de Nederlandse cultuur en de Nederlandse identiteit. Maar het is ook een kritisch lied, dat stelling nam in een tijd van verscheurde politiek. Het verscheen in 2005 en zat natuurlijk vol met clichés, de dingen waar alle Nederlanders zich herkenden: eten uit de muur dus, maar ook juichen voor het Nederlands elftal, junks die fietsen jatten en de Hollandse zuinigheid. Lange Frans had destijds ook een grapje over het weer. Piet Paulusma is niet te vertrouwen, knipoogt ie over het grillige weer in Nederland. Een onschuldig grapje in die tijd, weermannen waren nog volstrekt onverdacht. Dat is nu wel anders, zeker op een FVD congres. Een schot voor open doel natuurlijk om Paulusma in te ruilen voor Gerrit Hiemstra, de weerman die zich de laatste jaren ontwikkelde tot de persoonlijke vijand van de klimaatsceptici. Een open doekje voor Lange Frans dus voor die grap. Maar er zitten ook lyrics in die absoluut niet rijmen met de politieke agenda van Baudet.

Het was een gevoelige tijd, 2005. Veel gevoeliger dan een paar jaar daarvoor, toen er ook zo’n liedje uitkwam over ons mooie Nederland. De nummer 1 hit van Lange Frans en Baas B was eigenlijk een soort rapvariant op ’15 Miljoen Mensen’ van Fluitsma en Van Tijn, een liedje dat begon als soundtrack van de Postbank reclame. Dat was 1996, een onschuldige tijd voor zo’n liedje. In 2005 lag de wereld er heel anders bij. We hadden 9-11 gehad, de opkomst van Pim Fortuyn, zijn moord, de verharding van het politieke landschap, de aanslag op het vrije woord door Mohammed B, die Theo van Gogh afslachtte. Het sijpelde allemaal door, en vergeleken met ’15 Miljoen Mensen’ was ‘Het Land Van’ keihard en alles behalve gezellig.

Een passage over de oorlog in Irak en de slaafse houding van onze premier Balkenende heeft Lange Frans voor de gelegenheid vervangen. Niet zo relevant anno 2019. Welke tekst daarvoor in de plaats komt? Hou je vast: ‘Ik deel mijn land met expats en vluchtelingen. Waar ligt de grens voor een mens die zijn geluk wil vinden?’ Lieve help, dat lijkt zowaar op een open blik ten opzichte van nieuwkomers! Het matcht met de passage over de multiculturele samenleving, die niet geschrapt is: ‘Kom uit het land met de meeste culturen per vierkante meter, maar men is bang om bij de buren te gaan eten. En integratie is een schitterend woord, maar shit is fucking bitter wanneer niemand het hoort. Ik deel mijn land met Turken en Marokkanen, Antilianen, Molukkers en Surinamers.’ Logisch natuurlijk als je uit de hiphop komt, de allerbelangrijkste spreekbuis voor ongehoorde minderheden in Nederland, waar niet alleen Frans en Baas B, maar ook Raymzter en Ali B belangrijke stemmen zijn. Vergis je niet, dit was een zeer uitgesproken tekst in 2005, waar de toon in het debat werd bepaald door de strenge Rita Verdonk. Waar bijna alle politici, uit angst om met de erfenis van het paarse kabinet geassocieerd te worden om het hardst riepen dat de multiculturele samenleving mislukt was.

Maar de meest verbijsterende zin om Thierry Baudet te zien performen gaat over het Nederlandse kolonialisme. ‘Kom uit het land van rood wit blauw en de gouden leeuw. Plunderen de wereld, noemen het de Gouden Eeuw.’ Je zou zomaar kunnen stellen dat Lange Frans zijn tijd jaren vooruit was met deze kritische noot, en het is bizar om hem op het congres van FVD niet te vervangen voor iets over cultuurmarxisme of 130 km per uur. Het was nota bene een van Baudet’s stokpaardjes dit jaar, toen het Amsterdam Museum de term ‘Gouden Eeuw’ in de ban deed. ‘Het is opmerkelijk dat het eerste waar iedereen denkt naar te moeten vragen de schaduwkanten zijn’, zei Baudet tegen WNL. ‘Dan is er iets aan de hand met je land. Altijd maar die schaduwkanten benadrukken, dat vind ik een teken van een culturele ziekte. We moeten daar mee ophouden.’ Wat gebeurde hier? Heeft Baudet het liedje nooit tot zich door laten dringen? Had Lange Frans beloofd dat ie de tekst helemaal zou aanpassen aan de Forum-agenda en zet ie Thierry hier gewoon voor schut? Staan ze allebei maar wat te doen of is Lange Frans als een Trojaans Paard de rechtse beweging binnen gegaloppeerd?