Met Four maakte Joris Voorn, een van de vaandeldragers van de vaderlandse techno, een warme plaat die voelt als een emotionele omhelzing. Gisteren kwam hij het album voorstellen en praten over zijn inspiratiebronnen in 3voor12 Radio, waar hij drie uur lang de co-host van Sagid Carter was.

Joris Voorn is niet het type dj dat clubnachten met een enorme knal eindigt. Hij is geen rammer, die je het bloed uit de ogen probeert te beuken. In tegendeel: met 'Antigone' heeft hij de ultieme zachte landing voor je geproduceerd. Het is een track die al vele malen zijn waarde heeft bewezen in zijn sets, van Amsterdam tot Zuid-Amerika tot een high profile residency op Ibiza, en het is het centerpiece van dit nieuwe album.

De tijd dat Joris Voorn snappy techhouse produceerde ligt al even achter ons, de sfeer op Four is warm en fuzzy, techno als emotionele omhelzing. Opvallende tracks op dit album zijn 'Ryo', de officiële opvolger van 'Ringo' (allebei zijn zoons) en een collab met Karl Hyde van Underworld. 

In een drie uur durende co-host op 3voor12 Radio liet Voorn nog maar eens zien hoe veelzijdig hij is. Hij draaide niet alleen een speciale album-mix met tracks van Four, maar nam ook zijn favoriete muziek mee. Niet alleen de IDM van Plaid en de melodieuze techno van Colyn, maar ook de triphop van Portishead, de lo-fi indierock van het Rotterdamse Lewsberg en het solowerk van Pixies-frontman Frank Black. 'Hij was mijn grote idool toen ik zestien was. In zijn solomateriaal hoorde ik een synthesizer en een drumcomputer, dat hoorde je bij Pixies nooit.'

Kijk hier fragmenten terug

Over zijn liefde voor de gitaar

Joris Voorn houdt zich met name op in de elektronische wereld, maar hij is ook verzot op de gitaar. Zo koos hij tijdens zijn co-host voor een track van de Rotterdamse band Lewsberg. 'Het doet me heel erg denkan aan bands als Pavement, Sonic Youth en The Velvet Underground, waar ik vroeger veel naar luisterde. Er zitten mooie akkoorden in en het is heel repetitief. Het is heel basic eigenlijk, helemaal niet overgeproduceerd.' Ook vertelde hij over de tijd dat hij zelf van viool naar gitaar wisselde en zijn liefde voor Pixies, en de manier waarom het solowerk van Frank Black voor hem een introductie vormde in de elektronische muziek.

Over het bestaan als dj én familieman

Joris Voorn vernoemde twee tracks naar zijn zonen, Ryo en Ringo. Tijdens zijn co-host vertelde hij over de balans die hij heeft gevonden tussen het drukke dj-bestaan en het leven als familieman. 'Ik neem standaard één weekend per week vrij', legde hij uit. 'Als het kan breng ik de kinderen naar school en haal ik ze op. Dat is wel een ritueel geworden.'

Over zijn samenwerking met Underworld

Op Four werkte Joris Voorn samen met het iconische duo Underworld, een act die behoort tot zijn grote voorbeelden. De eerste ontmoeting tussen de Nederlander en de Britten vond plaats tijdens Amsterdam Dance Event. 'Ik wilde graag een track met hen maken', vertelt Voorn. 'Dus ik heb een uur lang met ze gepraat, over van alles en nog wat: muziek, kunst, reizen, familie.' In eerste instantie leek het Britse duo het te druk te hebben voor een samenwerking, maar later kwamen ze toch over de brug. 'Toen hebben ze in een week de vocals opgenomen.' 

Luister hier de hele uitzending terug