Wat zegt het dat de grootste rockband van Lowlands 2019 geen gitaren heeft? En ook geen eigen sound? Nee, twenty one pilots (dat moet je dus zonder hoofdletters schrijven) is juist een extreem kameleontische band die telkens van kleur verschiet. De aftrap is spierballenrocktune ’Jumpsuit’ met opeens een emotionele pianobreak. ‘Heathens’ heeft dan weer Queens of the Stone Age-harmonieën, maar dan zonder de kloten van Josh Homme. Vervolgens krijgen we nog ‘The Hype’, een liedje met Oasis-swag (zanger Tyler Joseph doet met vissershoedje, lange regenjas en zonnebril zijn beste Gallagher-imitatie) en Edward Sharp folkpop-ripoff ‘We Don’t Believe What’s on TV’ inclusief ukulele. Voor elke succesvolle Spotify-playlist een ander liedje.
En dan zijn we pas een kwartier onderweg! In diezelfde vijftien minuten heeft twenty one pilots al een headlinerwaardig visueel spektakel op ons afgevuurd. Meteen al krijgen we een compleet uitbrandende auto op het podium, van waaruit de vlammentongen de lucht likken. Vervolgens een dystopisch schouwspel waarin twee mannen met gasmaskers tijdens een sitdown CO2-kanonnen over het publiek uitspuiten. En drummer Josh Dun die als voetbalhooligan met bivakmuts en Romeinse kaars naar voren loopt.
twenty one pilots dus. Mocht je onder een steen hebben geleefd, boven de dertig zijn of nooit mainstream radio/Spotify-playlists luisteren: dit is een duo uit Ohio dat als een van de weinige bands in het streamingtijdperk de headlinerstatus heeft weten te bereiken. Grootste hit ‘Stressed Out’ heeft de miljard op Spotify al aangetikt, ‘Heathens’ van de Suicide Squad-soundtrack en ook ‘Ride’ komen in de buurt. Die cijfers heeft Billie Eilish nog niet, hoor. Hoewel ze muzikaal alle kanten op schieten, vormt de afgeknepen zang van Tyler Joseph hun trademark sound: een emokid die heeft besloten met een reggaeflow te willen rappen. Dat klinkt wat cynisch, maar het gaat hem heel goed af.