Het is een carrièrehoogtepunt van De Staat: headlinen in de Alpha. Een plek die vraagt om meer. De toegestroomde menigte vraagt zich af of De Staat boven zich uit gaat stijgen. En hoe.

In 2015 gaf The Prodigy een online hug die deze Lowlands-vrijdag meteen komt bovendrijven. Op Instagram werd de volgers gewezen op ‘The best cover ever of one of our songs’. Op de afbeelding is de hoes van De Staats ‘Firestarter’ te zien, het eerste nummer dat vandaag tijdens de show van De Staat te horen is. Want na het overlijden van Keith Flint liet The Prodigy een onbedoeld afscheidscadeau na. Eigenlijk zouden de Britten de Alpha-vrijdag headlinen, nu is de plek vrijgemaakt voor de Nijmeegse band. En dus start de band met een ode aan The Prodigy: Torre Florim staat hoog op een plateau midden in het publiek om in religieus wit licht op dromerig enkele zinnen van ‘Firestarter’ te zingen. Direct na het applaus is het aan De Staat om te bewijzen dat zij de juiste firestarter is op deze AAA-plek.

Het is vanavond de belangrijkste en de grootste show uit de carrière van de Nijmeegse band. Tuurlijk, De Staat heeft ook een uitverkocht AFAS Live laten kolken, shows geopend voor Muse en mooie festivalspots bezet. Maar de Alpha headlinen is natuurlijk next level. Een jaar eerder stond De Staat nog op exact deze plek, in de late middag en vroege avond, en het publiek hoorde voor het eerst live nummers als ‘Kitty Kitty’ en ‘Pikachu’ van het dit jaar verschenen Bubble Gum. Een geslaagde gig, maar het mag vanavond geen soortgelijke De Staat-show worden. Het moet afwijken wat mensen al hebben gezien, en veel mensen hébben De Staat al gezien. Het is, kortom, de bedoeling dat De Staat op deze avond niet alleen verrast maar ook boven zichzelf uitstijgt. De headline-spot vraagt om een nieuwe plaat.

Nu is één afwijkende factor al van te voren aangekondigd. Rico en Sticks zullen meedoen. Als zij, inderdaad, halverwege de show het podium opkomen heeft het publiek al veel reuring over zich heen gekregen. Niet alleen muzikaal, ook visueel. Neem ‘Help Yourself’ waarbij het podium opeens zo’n knappe lichtshow krijgt - rijen met lampen - waardoor het lijkt alsof de band in een middeleeuwse arena optreedt. Uit de hemel is een catwalk afgedaald waarop frontman Torre Florim vooraan op een camera stuit die van close-up zijn gezicht met wijd opengesperde ogen filmt en als deze door hem wordt meegenomen ook het publiek en zijn bandleden. Er is constant nieuwe actie te zien bij De Staat.

HET CONCERT:
De Staat, Alpha, vrijdag 16 augustus

HET PUBLIEK:
On fire. En na '0.0' met Rico & Sticks in de fik.

WAS HET GOED:
De headlinerspot haalt het beste in De Staat naar boven

HET NUMMER:
'Help Yourself' voor de visuals. 'Make Way For The Passenger' voor de storm.

OOK OPMERKELIJK:
Niet 'Witch Doctor' als afsluiter maar 'Kitty Kitty'. Nog een dikke kers op de taart.

(Tekst gaat door onder de foto)

Wat De Staat vanavond biedt is één groot zinneprikkelend feest. De band stijgt gewoon op, in het geval van Torre Florim soms letterlijk. Het lijkt alsof alles wat de band in jaren heeft opgebouwd, samen komt op deze plek. Niet alleen opbouw van oeuvre, ook de opbouw van theatrale spanning. Bij elk nummer zijn Florim en zijn band op zoek geweest: hoe leveren we telkens een nieuwe presentatie. Is het niet muzikaal, dan zit het in beweging. Zit het niet in beweging, dan zit het in het licht. Florim loopt niet als een showman vooruit op de catwalk, hij heeft juist een wankel loopje zodat het publiek in de gaten blijft houden wat er gebeurt. Daar ligt voor hem ook een uitdaging: hoe houd je de balans tussen het theatrale showmanschap en ben je gewoon de zanger van een stevige rockband.

Nu is De Staat natuurlijk begonnen als overzichtelijke rockband met het in 2009 verschenen Wait For Evolution dat voornamelijk een soloproject van Florim was. Het DNA van dat album zit nog altijd in het latere werk verweven - de hoekigheid, het stampende - maar De Staat is toch de diepte en breedte ingegaan. Begint de band op Lowlands nog met in feestelijke hooligan-sferen met ‘Me Time’ en ‘Down Town’, het wordt meteen anders met de vinticious version van ‘Input Source Select’ met die moddervette knipoog naar de Beastie Boys. Iets lastiger is het met het ingetogen ‘Phoenix’ dat visueel spannend is maar net niet dwingend genoeg overkomt. Dat gaat voorspoediger als twee Zwolse gasten vlak erna het podium opkomen.

De Staat geeft het podium aan Rico & Sticks. Hiphop met rockband erachter, in de jaren negentig gebeurde het al eens. In dit geval is het meteen vol gas met ‘Hoedenplank’ en ‘Gekke Gerrit’. Maar band en rappers raken helemaal in elkaar verweven met ‘0.0’. Dan begint de Alpha te kolken. Tot hier had De Staat het publiek al mee, maar nu is er een bezwering die niet meer wordt losgelaten. Helemaal niet als de band zelf doorgaat met ‘Make Way For The Passenger’ waarbij de hamer in hoog tempo op de Alpha neerdaalt.

Uiteraard, de tent wordt weer een euforische draaikolk met ‘Witch Doctor’, maar dat vinkje was van te voren al gezet. De winst zit in het verzilveren van een grote kans om op zo’n belangrijkste spot te laten zien waar je als band toe in staat bent. Met Torre Florim als aanvoerder van de troepen, door alle verplaatsingen op plateaus nog meer het middelpunt van de aandacht. Keith Flint is geëerd. De Staat was een waardige firestarter.

Meer #LL19 in ons dossier vol voorpret, interviews, recensies, en sfeervideo's!

De Albums

2009 Wait For Evolution
2011 Machinery
2013 I_CON
2014 Vinticious Versions
2016 O
2016 Live in Utrecht
2019 Bubble Gum

 

De setlist

1. Firestarter
2. Me Time
3. Down Town
4. Input Source Select (Vindicious Version)
5. Peptalk
6. Help Yourself
7. Phoenix
8. Hoedenplank (met Rico & Sticks)
9. Gerrit (met Rico & Sticks)
10. 0.0 (met Rico & Sticks)
11. Make Way For The Passenger
12. Pikachu
13. Make The Call, Leave It All
14. Old MacDonald Don't Have No Farm No More
15. Get On Screen
16. Witch Doctor
17. Kitty Kitty