Armoo: de schreeuwlelijk die groeit van alle haat Armoo: de schreeuwlelijk die groeit van alle haat

Vervelende Nederlandse clout chaser maakt videoclip met al even vervelende hiphopwereldster 6ix9ine

, Timo Pisart

Opmerkelijk nieuws: de superirritante Nederlandse vlogger/rapper Armoo dropte gisteren een videoclip met wereldster 6ix9ine. In een kleine dag tijd is de video meer dan een miljoen keer bekeken. Hoe een schreeuwlelijk de halve wereld claimt: ‘Haat verspreidt sneller dan liefde.’

‘Nobody can touch my clique. All these other rappers, suck my dick. My pockets thicker than your filled up lips. And my homies be shooting you if you keep talk shit. I told you, no respect.’

Jezus, wat rapt de 22-jarige Robin Basak toch ontzettend stijf op de single ‘Bozoo’. De jongen uit Almere heeft zichzelf ooit het alias Armoo aangemeten, en het lijkt wel alsof hij het Engelse rijmwoordenboek heeft opengeslagen, een halfuurtje uit het raam is gaan staren, toen het boek toch maar weer heeft dichtgegooid en het eerste wat in hem opkwam heeft opgeschreven. Echt, het is op alle fronten een waardeloze rap, hij struikelt zelfs over het meest basic Engels. Zelfs Freek Vonk doet het beter.

Des te opmerkelijker dat Armoo de track maakte met 6ix9ine, de kleurrijke schreeuwlelijk uit New York die een van de grootste hits van het jaar scoorde met ‘FEFE’ (441 miljoen views op YouTube en een feature met Nicki Minaj). In de video van 'Bozoo' zie je hoe de twee tussen peperdure Lamborghini’s op de straten van Dubai staan te rappen, in hangstoelen aan het zwembad worden omringd door jonge vrouwen in bikini’s en uiteindelijk samen een duikje nemen.

Armoo & 6ix9ine

Dit is het meest wonderlijke Nederlandse mediamoment van de week. In een kleine dag is de video al meer dan een miljoen keer bekeken op YouTube, hij staat #2 trending op YouTube in Nederland en schijnt het zelfs in Amerika goed te doen. Niet dat mensen het echt een leuke track vinden, trouwens. De meest gelikete comment: ‘Heeft stichting doe een wens dit geregeld?’ Onder de video excuseren Nederlanders zich aan Amerikanen voor deze ‘ear cancer’, er zijn velen die proberen te doen alsof Armoo eigenlijk uit Duitsland komt.

Maar als je ouder dan twintig bent is de kans groot dat je niet weet wie Armoo is. Nou, hij werd bekend onder de naam Armoowasright met hele neppe prankvideo’s. Video’s met titels als ‘SCOOTERS STELEN GAAT FOUT !’, ‘POEP SMEREN OP MENSEN!!’, het zonder toestemming likken van tenen (?!) en het zogenaamd kapotgooien van het horloge van bevriende vloggers als Joey Bravo. Video’s die bedoeld zijn om het bloed onder je nagels vandaan te halen, die tegen je schreeuwen het duimpje vooral omlaag te drukken. En je zag aan alles dat die video’s in scène waren gezet. Dat gaf hij zelf ook toe in een interview op FunX vorig jaar, waar hij bezwoer de pranks achter zich te laten en zich te richten op de muziek.

Toen zag hij er nog best uit als een lieve jongen, maar in de maanden erop leek hij toch wat te ontsporen. Opeens had hij groengeverfd haar, een tatoeage van een lippenstift-zoentje in zijn hals, aan de andere kant een kruis en onder zijn oog de tekst ‘I love god’. De meeste van die tatoeages zijn hartstikke nep, natuurlijk, nu is alleen de lippenstift-tattoo nog te zien. Een clout chaser, noem je dat: iemand die alles doet voor de fame, desnoods door anderen door het slijk te halen en alles te neppen. Iemand die liever heel veel haters heeft dan helemaal geen aandacht.

Regisseur Teemong en de Eindhovense rapper Pietju Bell maakten hem belachelijk in deze heerlijke videoclip. Daarin zien we Lil Dotan, een jongen die rijk en beroemd wil worden. Hij heeft alleen een probleem: hij is een armoedige sukkel zonder talent. Wat doe je dan? DM’s sturen naar alle grote rappers en smeken om een feature, nep-stacks kopen bij de Action, je eigen troll-fans creëren (al dan niet ernstig ziek) en beef zoeken met Bizzey en Boef. ‘Die man draagt nep-Gucci, nep-chains, nep-alles broer’, reageert Boef. ‘Je hele fucking bestaan is nep.’

Armoo met nep-tatoeages

Maar goed: eventjes zag Armoo eruit als 6ix9ine, de Soundcloud-rapper die zijn hele gezicht heeft volgetatoeëerd, zijn haren in alle kleuren van de regenboog heeft geverfd en een bijpassende grill over zijn tanden heeft geschoven. Nog zo’n ontzettende droeftoeter, eigenlijk. Voordat de in New York geboren Daniel Hernandez aka Tekashi 69 aka 6ix9ine zich op hiphop stortte, droeg hij op Instagram choquerende t-shirts om aandacht te trekken. Op zijn achttiende werd hij beschuldigd van seks met een veel jonger, minderjarig meisje, ook spookte een foto rond van Tekashi die zijn arm rondom een dertienjarig meisje in lingerie had geslagen. Volgens Genius heeft hij schuld bekend in drie zedenzaken.

Tussen het maken van harkerige hiphop waarbij hij de longen uit zijn lijf schreeuwt, zoekt hij vooral naar beef. Zo disste hij Chief Keef, om hem vervolgens uit te dagen dat ze ‘m vooral moesten komen vermoorden binnen de komende 48 uur. Anders waren het maar ‘pussies’.

Zoals hij zelf in 2015 al zei in een rechtzaak: ‘The scumbag persona is just for shock value. It started when I started making clothing with the words HIV and pussy on it. They got famous and went viral. Bam.’ Die tactiek werkt voor ‘m, zoveel is duidelijk. Hij brak vorig jaar door met de schreeuwerige single ‘GUMMO’ (inmiddels 148 miljoen streams op Spotify) en scoorde zelfs een van de grootste zomerhits van het jaar met ‘FEFE’ (441 miljoen views op YouTube en 282 miljoen streams). Hiphop-website Genius noemde 6ix9ine ’s werelds meest populaire trollrapper, een rapper die nog groter is geworden door het lastigvallen van haters en bekende rappers. Ook in Nederland is hij populair: hij verkocht eerder dit jaar nog de grote zaal van de 013 in Tilburg uit.

Maar hoe zou Armoo met 6ix9ine in contact zijn gekomen? Het verhaal gaat dat de Nederlandse jongen in Korea was. Van een bevriende clipmaker hoorde hij dat 6ix9ine ‘vlakbij’ was, in Dubai. Toen vloog hij maar die kant op om direct een track met hem af te nemen. What’s in it for 6ix9ine? Hij had al tracks gemaakt met Duitse en Deense rappers, en lijkt zijn bereik in Europa te willen vergroten. Op dezelfde manier deed Akon (!) ooit een remix met Ali-B en Yes-R, om zijn lokale profiel te vergroten. 

Maar uiteindelijk zal het ongetwijfeld een geldkwestie zijn. In hiphop-talkshow Convo wordt gesuggereerd dat er zo’n honderdduizend euro mee wordt gemoeid. Hoewel dat misschien zelfs hoog is ingeschat. Armoo heeft de feature wellicht gekocht met het idee dat het zijn status als artiest vergroot, maar zoals journalist Saul van Stapele in Convo stelt: ‘Het idee is dat werken met een bekende artiest een prestatie zou zijn, maar het is gewoon een moneyindustrie. Als jij genoeg biedt…’

Bovendien: hoe wil je jezelf als artiest vestigen met zo’n ontzettend lelijke verse? Zou Armoo denken dat mensen echt zitten te wachten op zulke waardeloze muziek? Nee, waarschijnlijk is hij toch slimmer dan dat. Vorig jaar gaf hij al een behoorlijk scherpe analyse van zijn eigen succes in een interview met FunX. ‘Haat verspreidt sneller dan liefde’, zei hij. ‘Als je een huis ziet dat wordt opgebouwd, dan loop je er gewoon langs. Het is niet interessant. Als je een huis ziet dat in de fik staat? Iedereen gaat eromheen staan. Ik weet precies wat ik doe.’ Dan kunnen we er nog zo op haten, maar we kijken wel. GAAT FOUT!

advertentie
#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12