Ze staan overal. Onder de podia, bij de geluidstafels en zelfs in de bosjes, naast de bomen. Rookmachines. Geen enkel ander festival neemt de wolkenmakers zo serieus als het Haagse The Crave. De grijze wolken die langs het hoofdpodium en door de boomtakken trekken, doen iets met je als bezoeker. Behalve hoesten dan.
Het zorgt er ook voor dat je jezelf gemakkelijker kunt verliezen, zo lijkt het. Waarom anders sta je om half vijf ‘s middags al lachend en met gebalde vuist naar Aurora Halal te zwaaien, terwijl de Amerikaanse toch bepaald geen vrolijke muziek draait. Die doet gewoon alsof ze niet in een stadspark maar in een zweterige nachtclub staat, waar ze doorgaans haar nerveus cirkelende acidtechno op de massa loslaat.
Halal’s lange dunne vingers tikken tegen de mengpaneel-faders alsof het gitaarsnaren zijn. Zelf zit ze net zo vastgeschroefd in de groove als de mensen op het veld voor haar. Over anderhalf uur hoeft festivallieveling Matrixxman hem alleen maar in te koppen (wat hij ook met overtuiging zal doen).