The Black Madonna is misschien wel dé underground house-dj van de afgelopen tijd. Ze is dwars door het glazen plafond van vrouwen in de dance-scene aan het knallen, breekt een lans voor openheid over psychische gezondheidszorg, houdt haar mond niet dicht over seksisme gaat en is bovendien gewoon een van de allerbeste dj’s van het moment. Komende zaterdag sluit ze het hoofdpodium van Lentekabinet af, waar ze in 2015 haar Nederlandse doorbraak vierde. Een dj met uitzonderlijk veel te vertellen, vandaar dat de DJ Shortlist een stukje uitgebreider is dan normaal

Voordat we over je favoriete platen praten, moeten we het even over één van je instagramposts hebben: die foto waarop popster Robyn je een knuffel geeft in Londen. Op de achtergrond staat één van mijn favoriete Nederlandse dj’s te lachen, Job Jobse!
‘Oh my god, Job Jobse. Mensen weten dit niet, maar Job Jobse is mijn geheime vriendje. Ik hou meer van hem dan van bijna wie dan ook op deze aardbol. Ik had hem nooit eerder sprakeloos gezien, maar bij Robyn was hij zó starstruck. Hij is haar grootste fan. Sorry dat ik dit verklap Job, maar die avond boog hij naar me toe en zei: ‘Ik denk niet dat ik kan draaien, terwijl zij zo achter me staat.’

'Robyn is ook een held van mij, een genie en een superlief persoon bovendien. Ik heb voor haar ‘Indestructible’ geremixt. Toen ik de eerste versie naar Robyn opstuurde zei ze: top, maar ik wil dat je het veel meer door elkaar gooit, het moet meer naar jou klinken. Op het album dat ik nu aan het maken ben, heb ik veel gastvocalisten. Wat Robyn tegen mij zei, probeer ik nu ook door te voeren. Ik gooi de deur zo ver mogelijk open voor ze: ik wil dat ze vooral klinken als zichzelf.’  

Doet Job nog iets op je album?
'Nee, hij geeft alleen morele steun. Door gewoon zijn schattige zelf te zijn. Elke keer als ik een beetje in de put zit, denk ik aan Jobs gezicht. Hij is een engeltje.'

Welke track zou je aan hem opdragen? Charlie - Spacer Woman
‘Wat Job en ik delen en wat ik zo leuk aan hem vind, is de wil om speels te draaien. Zorgen dat je supergoed draait, maar het niet te serieus nemen. Dj’en mag gewoon leuk zijn. De leukste keren dat ik samen met Job draaide was als we lekker aan het spacy aan het spelen waren. Daarom draag ik deze klassieker aan hem op, hij is mijn Spacer Woman.’

Luister: DJ SHortlist met The Black Madonna

Charlie - Spacer Woman

De plaat die je je nog herinnert van haar Nederlandse doorbraak, op Lentekabinet 2015: The Bucketheads - The Bomb
‘Die dag op Lente Kabinet 2015 was een turning point voor me. Niet alleen qua Nederland, maar voor mijn hele carrière. Alles viel op zijn plek daar, dat voelde ik gewoon. Ik heb daar The Bomb van The Bucketheads gedraaid, wat een beetje een obvious klassieker is. Maar dat werkte juist heel goed daar, dance hoeft gewoon niet zo serieus te zijn. Als iets een goede plaat is, is het een goede plaat. Ja, het is een ‘big record’, maar het is ook een perfecte plaat. Dat gevoel wil ik pakken: dancemuziek hoeft niet rigide te zijn, het is oké om plezier te maken.

‘Maar die hele dag zal ik nooit vergeten, van mijn leven niet. Toen ik daar van het podium kwam, liep ik door het publiek, die naar een andere dj stond te kijken. Dus ze stonden met zijn allen met hun rug naar me toe en toen ik daar doorheen liep begonnen mensen zich om te draaien en voor me te klappen. Dat was me echt nog nooit gebeurd. Ik dacht: staat Nicolaas Jaar nu achter me? Ik kon het niet geloven, tot mijn agent echt zei: volgens mij is het voor jou.’

De track die het best het geluid kenmerkt van de Smart Bar in Chicago, waar The Black Madonna een residency heeft: Sounds Of Blackness - The Pressure PT. 1 (Frankie Knuckles Classic Mix)
‘Smart Bar is de oudste underground dance club in de wereld. Hij zit in een kelder in Chicago, waar 400 man in passen. Frankie Knuckles was de eerste gast die er draaide. Alles kan daar, de Smart Bar kent geen genre. Maarrr… het is natuurlijk wel in Chicago, dus house is wel echt een essentieel deel van alles wat we doen.' 

'De meest geliefde avond in Smart Bar is zonder twijfel Queen. Dat is elke zondag en bestaat nu 5 jaar. Toen hij nog leefde was Frankie Knuckles daar ook één van de residents van. Zoals de naam al zegt is het niet alleen een avond met goede muziek, maar ook veel drag artistry. Dus veel prachtige kostuums en vogueing queens. Dus als ik iets moet noemen dat ik met Smart Bar associeer dan is het dit nummer dat Frankie geproduceerd heeft wel. Ik heb er heel specifieke herinneringen aan: zijn overlijden natuurlijk, maar ook dat elke keer als Frankie dit draaide de club even stil leek te staan. Het voelt als een heilige plaat. Erg speciaal én erg Chicago.'

'Dance hoeft niet serieus te zijn.'

 

 

 

The Bucketheads - The Bomb

Een dierbare track uit de tijd dat je vette platen nog ontdekte via mixtapes in plaats van Shazam: DBX - Beat Phreak,
‘Mijn eerste baantje, tussen 1992 en 1996, was mixtapes verkopen. Als je een dj-set wilde horen in die tijd, moest je een mixtape kopen. Het internet was te langzaam. Dus een crew of vier reden het heel de VS door met een uitklaptafeltje en mixtapes. We verkochten mixes van bijvoorbeeld Terry Mullan. Dat was, en is misschien wel nog steeds, mijn favoriete dj allertijden. Hij heeft twee dingen gemaakt die heel belangrijk voor me zijn: de mixtape-series New School Fusion One en New School Fusion Two. Ik heb hem klemgereden in een hoek van het internet en gedwongen me een aantal tracktitels te geven.' 

'Eén van de tracks die ik zo ontdekte was DBX - Beat Phreak. Die track doet me aan Terry denken, maar symboliseert ook de verbintenis tussen Detroit en Chicago voor me. DBX werd gedraaid door technogasten in Detroit maar ook door de ghetto house-mensen in Chicago. Die balans zoek ik ook.’

De belangrijkste eigen release: A Jealous Heart Never Rests
‘Deze track veranderde mijn leven. Hierdoor raakten mensen geïnteresseerd in me en gingen ze me opzoeken. Het was ook de eerste track waarbij ik veel gecompliceerdere muziek ging maken, zonder deze track had ik nooit de strijkersarrangementen durven schrijven die ik in mijn latere platen gebruik.’

De favoriete hiphop-track van het afgelopen jaar: Drake - Passionfruit
'More Life vind ik briljant, wat dit jaar betreft is dat absoluut het beste album. Maar daarvoor toch echt Life Of Pablo van Kanye, ik kan er niet over uit hoe goed dat album is. Maar goed, de beste hiphoptrack van het jaar is 'Passion Fruit'. En ja, ik hou van dat Moodyman ‘fuuuuuuck that shit’-stuk.' 

'Wat Drake als één van de beste doet is schrijven over de verhouding tussen human life en road life. Ik heb me vaak kunnen vinden in het gevoel van eenzaamheid dat Drake oproept in zijn teksten. Ook al zitten we natuurlijk op heel andere levels. Drake is bedrieglijk briljant.’

De track die zeker weten in de tas zit voor de afsluitende set op de mainstage van Lente Kabinet: een heel bijzondere edit van Sylvesters - I Need You
‘Ik heb deze edit gekregen. Ik hou van Sylvester, denk vaak aan hem. Voor mij is er geen grotere artiest, dus ik kijk er heel erg naar uit om deze elegante edit te kunnen draaien zaterdag. Ik moet me alleen inhouden om hem niet meteen in het begin eruit te gooien.’

The Black Madonna sluit zaterdag Lente Kabinet in het Twiske af.

DBX - Beat Phreak

The Black Madonna - A Jealous Heart Never Rests