De studiosessie van BOEF in juni 2016, met 8,4 miljoen plays de best bekeken sessie van 101Barz.
‘Nooit was hiphop zo dominant aanwezig in de Nederlandse popmuziek als in 2016”, schrijft de jury, bestaande uit Gijsbert Kamer (juryvoorzitter, de Volkskrant), Atze de Vrieze (VPRO 3voor12), Yolanda Ulger (PIAS), Wilbert Mutsaers, Tim Knol en Rutger Geerling, de winnaar van de Pop Media Prijs 2015. “En als geen ander voelt Rotjoch aan wat er binnen de Nederlandse hiphop gaande is. Hij bewijst op zijn eigen zender 101Barz nu al tien jaar een uitstekende neus te hebben voor nieuw talent en zorgt er dankzij sessies ook voor dat nieuw talent de aandacht krijgt die het verdient. Ronnie Flex, Broederliefde en Sevn Alias zouden zonder Rotjoch nooit zo bekend geworden als ze nu zijn. In het jaar dat 101Barz zijn tweede lustrum viert vindt de jury van de Pop Media Prijs dat het hoog tijd wordt de drijvende kracht erachter nu wel te bekronen.”
Terecht: hij heeft verschrikkelijk veel voor de Nederlandse hiphop betekend. 101Barz toont al jaren hoe succesvol de Nederlandse hiphopcultuur is, ver voordat New Wave vorig jaar de poorten naar het ‘mainstream’ publiek opende. Sterker nog: 101Barz heeft een belangrijk aandeel in het succes van die cultuur.
Je zou kunnen zeggen: zo belangrijk is zo’n prijs toch niet, Rotjoch pakt zijn views toch wel en krijgt in de kleine niche van hiphop al alle lof. Maar dat is veel te kort door de bocht. Om dat te begrijpen moet je de geschiedenis van 101Barz in ogenschouw nemen. Rotjoch had eind 2006 op een krantenknipsel gereageerd bij BNN, en solliciteerde om mee te helpen een nieuw digitaal kanaal op te zetten. “Ik zat daar, en alles wat er gebeurde was een ver-van-mijn-bed-show”, vertelde hij vorig jaar aan 3voor12. “Hiphop was echt mijn ding, en ik zag dat er heel veel hiphop werd gemaakt in Nederland, maar in het medialandschap zag je dat niet terug.” Dat wilde Rotjoch veranderen, maar aanvankelijk geloofde niemand erin. “Mijn superieuren zeiden: ‘Oké, leuk, ga het maar doen, maar wel in je eigen tijd, je moet je werkzaamheden voor ons ook doen zoals wij dat willen, en oh ja, er is geen budget.’ Goed, hiphop komt van de straat, dus dat budgetprobleem is er altijd al geweest, daar konden we wel omheen werken.”
Inmiddels is 101Barz online verreweg het meest succesvolle kanaal van de Nederlandse Publieke Omroep, met cijfers waar veel programma’s op tv alleen maar van kunnen dromen. Rotjoch laat in de relatief conservatieve NPO-wereld al jaren zien dat je op internet waardevolle programma’s kunt maken – en dat met een relatief klein budget en een piepklein team. Met het platform weet hij bovendien precies het jonge en diverse publiek te bereiken dat voor traditionele media zo lastig te bereiken is.