Onder de fanatieke clubbers is Jeniffer Cardini al lang geen nieuwkomer meer, maar voor veel dansers zette ze zichzelf een jaar geleden in één klap op de kaart: in de openingsnacht in School, de toen lang verwachte opvolger van Trouw, draaide ze samen met Job Jobse en had iedereen het over haar. Terecht, want wie haar wel eens heeft zien draaien weet dat ze als geen ander elegante house en techno aan elkaar kan draaien, met veel ruimte en zonder dat het geforceerd melodisch is.
Jennifer Cardini: 'Ik wist niet eens dat Watskeburt zo'n ding was in Nederland'
Correspondant-labelbaas vertelt in de DJ Shortlist over haar favoriete tracks
Française Jennifer Cardini draait al bijna twintig jaar mee in het nachtleven. Best even, dus. Ze noemt zichzelf vooral DJ, maar produceert zo nu en dan toch en duikt de laatste jaren steeds vaker op in Nederlandse clubs en op de festivals. Op 17 februari staat ze weer in Radion en met Pasen op DGTL.
Welk nummer hoorde je vroeger thuis en lokte jou naar de dansvloer?
'Ik heb vrij jonge ouders, ik scheel maar 19 jaar met mijn moeder. Toen ik 5 was, was zij 24 en stond ze nog veel op de dansvloer. Omdat we dicht bij de Italiaanse grens woonden, hoorde ik altijd veel italo en de echte jaren tachtig-hits. Michael Jackson, Duran Duran, Diana Ross en natuurlijk deze.'
Welke recente track gaat sowieso mee naar Radion?
''Geisterfahrer' van Die Wilde Jagd, uitgekomen op mijn eigen Correspondant. Het is een soort cultrock, het klinkt als de soundtrack voor een roadmovie. Het is een hele goede om mee te openen.'
Vorig jaar verbaasde je iedereen met 'Watskeburt' op DGTL. Heb je meer van dat soort gekke tracks die je voor speciale momenten bewaart?
'Ik wist niet eens dat 'Watskeburt' zo'n ding was in Nederland, ik draaide de Dexter remix al een poos. Mijn manger vertelde me vlak voor het optreden op DGTL dat het hier een enorme hit was geweest. De laatste tijd draai ik vaak een edit van deze Pixies-track. Ik kan de edit niet laten horen, maar als het publiek niet te jong is en hij is lekker getimed, dan werkt hij heel goed.'
Je draait al jaren als resident in Rex. Welke classic voelt als een échte Rex-plaat?
'Het zijn er te veel om op te noemen, maar deze Fatima Yamaha-track draai ik echt de hele tijd en is zo ondertussen wel classic geworden.'
Je wil jezelf echt geen producer noemen, maar hebt natuurlijk best wat geproduceerd. Op welke track ben je het meest trots?
'Mijn remix voor David Shaw and The Beat was de eerste track die ik helemaal zelf gemaakt heb, daar ben ik toch wel trots op. Ik heb geprobeerd de bas van Metro Area te kopiëren, al is het natuurlijk veel minder goed.'
Binnenkort lanceer je een nieuw label, Dischi Autunno, met als eerste plaat het nieuwe Dollkraut-album. Welke track is je favoriet?
'Ik wilde met het label echt iets anders. Er kan ook rock of indie op uitkomen, het is meer voor thuis luisteren. Ik ben al heel lang fan van Dollkraut, ook van zijn werk als De Ambassade. Ik mailde hem voor een track voor een compilatie, en toen kwamen er opeens meer tracks. Ik was op slag verliefd. Op 10 maart komt het album, en deze track is nu al los.'