Wat een waanzin: ben je in Atlanta om in een theaterstuk te acteren, ontmoet je tussendoor zowaar een handvol legendarische trap-artiesten. Het overkwam Jairzinho Winter-Walden (27). Nu heeft de Rotterdamse rapper een paar van de grootste Nederlandse hiphophits van het moment op zijn naam staan (‘Gass’, ‘Tempo’, ‘Laat Niet Los’), toen was hij nog vooral acteur, vertelt hij met een hartverwarmende bulderlach op het plein van Rotterdam Blaak. ‘Kijk, daar even verderop woon ik’, wijst hij. ‘Ik hoop snel een appartementje te vinden in de Markthal.’ Hij wijst nog eens de andere kant op: ‘Oh, en daar woont mijn moeder.’
Maar goed, we hadden het over Atlanta en zijn acteercarrière. Jairzinho werd gescout ‘door een Amerikaanse dame’ toen hij in een stuk in Nederland speelde. ‘Ze heeft me gewoon gevraagd, en ik stond ervoor open. Ik ben niet bang voor avontuur en wilde graag naar Amerika. Ik was zo hongerig dat ik al voor de repetitieperiode die kant op ben gegaan.’ En Atlanta is het metropool van de trap, hè? Het is de thuishaven van Gucci Mane, 2 Chainz, Future, Young Thug, T.I. en zo kun je nog wel even doorgaan. Daar waar in verwaarloosde flats crack wordt verkocht, in de trap houses. ‘Ik zat er middenin. Ik heb Future ontmoet voordat hij Future was, T.I., Gucci Mane, Waka Flocka, Young Scooter… Er is daar een straat met alleen maar studio’s, met achter elke deur producers en beatmakers. In de ene had Nicki Minaj een sessie gepland, in de andere Gucci.’
Ja, en Atlanta is best wel grimey. ‘Maar dat vond ik juist heel interessant. Met de theatermensen ging ik drankjes drinken en toeristische dingen doen, met andere gasten was ik echt in de trap: zat er iemand met een AK47 in zijn handen, iemand anders een pistool in elkaar te schroeven en weer iemand anders rennen voor het een of ander. Niet omdat ze homocides wíllen plegen, maar ter bescherming: ieder moment kan iemand je deur intrappen. In zulke omstandigheden zijn mensen vaak puur, echter. Je ziet wat je krijgt. In de theaterwereld krijg je een handshake gebaseerd op je cv, mensen zijn zo nep. In de trapwereld is het duidelijk: mag ik je, dan mag ik je. Mag ik je niet, dan zie je dat ook meteen.’
Veel mensen zeiden tegen hem: ‘Je hebt daar als toerist niets te zoeken, het is geen plek voor jou.’ Dat snapt hij wel: de wijk waar hij zat, Pittsburgh, is echt een vergeten stukje in Atlanta, een verwaarloosde wijk. ‘Heel veel trap-rappers gaan daarnaartoe om hun clip te schieten, en daarna gaan ze weer lekker naar hun chique suburbs-woning. Gucci Mane heeft nog een clip geschoten in het huis waar ik af en toe sliep, dat was echt een bekende trapspot.’
Hij vertelt hoe er op de laatste vrijdag dat hij er was zelfs drie pistolen op hem werden getrokken: een paar gasten probeerden hem te beroven. ‘Ik ben keihard weggerend. Ze noemden me “Euro”, omdat ik helemaal Europees stond te zijn met mijn designerkleding en een schuine tas, daar noemen ze dat een “man purse”. Een gast zei achteraf tegen me: “Het verbaast me dat ze nu pas hebben geprobeerd je te beroven.”’ Jairzinho begint te schateren. ‘Maar eh: ik heb het mijn moeder niet gezegd voordat ik terugkwam. Dan was ze gek geworden. Hoe dan ook: Atlanta is wel een aanrader voor iedereen, ook om cultuur te snuiven.’
En ja, hiphop is in Atlanta bijkans een religie, nog veel sterker dan hier. Wat Jairzinho ook zag? Dat veel artiesten met ‘maar’ 30.000 views op een gemiddelde track altijd shows hebben, en gerust 10.000 dollar voor een show vragen. ‘In Nederland zitten we live nog niet op dat niveau. Tegelijkertijd: ik kreeg vandaag nog een DM van een grote Amerikaanse producer, want ze worden gek van de cijfers hier in Nederland. ‘Tempo’ heeft in twee maanden al meer dan 9 miljoen streams. Die Amerikanen pakken op een hit misschien 9 ton a 1 miljoen views. Dus ze denken dat ik de Kanye van Nederland ben.’ Weer rolt er een aanstekelijke bulderlach uit zijn mond. ‘Maar tegelijkertijd zijn de gasten daar rijker dan wij allemaal, omdat ze de hele tijd aan het touren zijn, hoog in de prijs zitten en zelfs betaald krijgen voor een feature: dat gaat gerust om 5000 dollar! Ze vroegen me: “Wat vraag jij eigenlijk voor een hook?” Weet ik veel, niets toch?’
(Tekst gaat door onder de video)