ADE17: Rollende bassen en ontregelende electro op Reaktor ADE17: Rollende bassen en ontregelende electro op Reaktor

Organisator overtreft zichzelf door DVS1's Wall of Sound naar Amsterdam te halen

, Jochem Boom

De naam Reaktor is al jaren synoniem voor de hardere technovariant. Op de eerste van zijn twee ADE-avonden komt electro ruim aan bod. Met een ijzersterke line-up en het bordje uitverkocht aan de deur kan er weinig mis gaan.

Geluid moet je voelen, als het aan Zak Khutoretsk alias DVS1 ligt. Sinds 2015 wordt zijn showcase The Wall of Sound geroemd mede dankzij het speciaal ontwikkelde geluidssysteem, dat bestaat uit torenhoge subs die een hele muur beslaan. In 2015 stond het systeem nog in de Rotterdamse Maassilo, twee jaar later haalt Reaktor de belevenis opnieuw naar Nederland. Hijzelf, Helena Hauff en Karenn laten het Warehouse aan de Elementenstraat op haar grondvesten trillen.

Het moment dat je de loods binnenstapt komen de geluidsgolven je al tegemoet en zetten je ingewanden in beweging. Wie op de eerste paar rijen staat voelt de lucht bewegen. Instinctief zoek je tussen al dat geweld naar de dj, maar die speelt hier slechts een bijrol. De dj-booth blijkt verscholen tussen de geluids- en lichttechnici achterin de zaal, met als gevolg dat de menigte met de rug naar de dj staat.

CEM heeft de twijfelachtige eer om drie uur lang warm te draaien, maar Karenn durven we toch wel de eerste serieuze act van de avond te noemen. Stoïcijns als altijd staan Blawan en Pariah achter hun drumcomputers. Het duo is inmiddels zo goed op elkaar ingespeeld, dat er geen foutje valt te bespeuren. De set is bikkelhard, zonder rekening te houden met wie dan ook en zonder ook maar een moment af te zwakken. De geluidsmuur is daar perfect op berekend.

Helena Hauff test de grenzen van het publiek. Sinds haar debuut uit 2016, een one-take wavey electroverzameling, is ze al snel een lieveling van velen geworden. Ze zet niet de kale drumcomputertechno van Karenn voort, maar graaft diep in haar electro en acid collectie. Ze zet het publiek op het verkeerde been met ellenlange breaks, uitdovende bassen en tempowisselingen. Ze verliest daarbij echter nooit de dansbaarheid uit het oog. Het spelen met de grenzen van techno brengt een grijns op vele gezichten, maar jaagt ook een boel mensen weg.

HET FEEST: 
Reaktor - DVS1 Presents: The Wall of Sound in Warehouse Elementenstraat, donderdag 19 oktober 22.00-08.00.

DE LINE-UP:
O.a. DVS1, Helena Hauff en Karenn.

DE SFEER:
Het is bloedheet en het zweet druipt van de lichamen, maar het genot straalt van de glimlachende gezichten af.

WAS HET GOED: 
Met die steengoede line-up kon het op voorhand al niet misgaan. Als de dj's dan ook nog de ballen blijken te hebben om voorspelbaarheid in de ban te doen, kunnen we niet anders concluderen.

DE PLAAT:
Helena Hauff breekt haar set open met een trance intermezzo, waarna ze eindelijk de wat conventionelere technoplaten uit haar tas haalt. Een zucht van verlichting gaat door het publiek.

Beter behapbaar is de set van de Italiaanse veteraan Lory D. Hij importeerde eind jaren tachtig de Engelse acid house in zijn thuisland. Aan het begin deelt hij nog wat speldenprikken uit. Als er tot opluchting van het publiek al een vierkwartsmaat inkomt, wordt deze binnen pakweg vijf minuten weer weggedraaid. Al snel gaat hij echter over op stevige stamptechno. Ook de jonge producer en dj An-i gebruikt het element van verrassing. We weten niet veel meer van hem dat dat hij in 2014 twee ep’s uitbracht, maar afgaande op zijn afwisselende set is hij er zeker één om in de gaten te houden.

Hauff geeft ondertussen waar iedereen al twee uur naar snakt. Knijterharde tracks met gortdroge kicks, bassen dieper dan de Atlantische Oceaan overgoten met bakken noise. DVS1 zet dat op zijn eigen manier nog wat dikker aan. Bij hem buitelen de kick en de bas om en over elkaar heen. Een geluid waar het publiek op wacht en waar de muur op afgestemd is, want de geluidsbrij veroorzaakt een siddering door de zaal. Letterlijk en figuurlijk. Hoewel de zaal het slikt als zoete koek is de noviteit er na een tijdje wel vanaf. Dan blijkt de Amerikaan toch een net iets té voorspelbare set te draaien om de aandacht vast te houden.

Terwijl de loods al langzaam leegdruppelt, moeten afsluiters Oscar Mulero en Umfang nog beginnen. Gelukkig schudt DVS1 het publiek weer even wakker met een dikke electro knaller. Mulero kiest direct daarna voor lekker veel laag om de energie op peil te houden. Umfang kiest juist voor een drumgerichte aanpak. Beiden houden het tempo hoog om de echte diehards aan boord te houden en van een passend slot te voorzien.

Meer ADE? Lees alle verslagen en interviews in het ADE-dossier.

nu op 3voor12