De Plaatboef in Gouda, dat was het walhalla voor een dertienjarige Eefje de Visser, dé plek waar ze door de bakken op speurtocht ging. “Ik voelde me een beetje bezwaard dat ik er middagen lang zat, ik had in die tijd vaak geen geld dus kocht vrijwel nooit wat. Ik luisterde allerlei platen van Fiona Apple en, echt waar, de Red Hot Chili Peppers. Het was echt dé manier om met de koptelefoon op in een wereld van nieuwe muziek te verdwijnen die niet op de radio werd gedraaid.”
Nu treedt Eefje de Visser in de voetsporen van Typhoon, Kensington en Triggerfinger als ambassadeur van Record Store Day. “Ik heb niet per se een voorliefde voor vinyl, ik koop ook graag cd’s, maar ben wel echt voor het fysieke product: het is zo fijn om het in je handen te kunnen hebben. Online ben je vaak snel afgeleid, heb je geen geduld en ben je tegelijk met andere dingen bezig. Bij de platenzaak gaat het echt om de muziek, het product in je handen met artwork, teksten en informatie wie wat gedaan heeft.