Charli XCX en Sophie gaan anti-popverbond aan
De Britse Charli XCX is een apart geval. Op het eerste gezicht is ze een volstrekt commercieel poptrutje, als je beter kijkt is ze juist een van die mainstream artiesten die risico durft te nemen. Ze scoorde een teen rebel hit met het schreeuwerige I Love It (met Icona Pop), en nu is ze hier met producer Sophie, die er een genoegen in schept catchy poptunes te maken en ze vervolgens de nek om te draaien. Een soort anti-pop dus, flirtend met en schoppend tegen alle ongeschreven regels. De twee maakten samen een EP, en delen vandaag voor het eerst een podium. Nou, dit soort ironische pophipheid gaat er wel in bij het SXSW publiek. De zaal gaat al ondersteboven als Sophie die nare, plagerige piepplaat van hem opzet, die ene die vooral bestaat uit hersensmeltend geknor, met af en toe ineens een vleugje melodie. Meestal is de verhouding andersom. En daar is Charli, in een laklederen naveltruitje en een rokje zo kort dat je het nauwelijks kunt helpen er onder te kijken. Mag best van Charli, die even uitdagend naar voren bukt en haar billen draait, terwijl haar Sporty Spice staart over haar schouder dwarrelt. Haar vocalen staan op tape, maar ze zingt ook alles mee. In dit geval is dat geen luiheid, maar een must: zoals altijd bij Sophie's producties klinkt de vrouwenstem dubbel en karikaturaal hoog, als contrast met de grillige beats die hij er overheen strooit. Het gaat van zoetgevooisde tienerpop naar happy hardcore naar smerige trap in het extatische Paradise. Gouden combi, deze twee.
Bij welk nummer moet je beginnen? Maar de grootste hit is zonder twijfel hun gezamenlijke single Vroom Vroom, die hier in de set volgt op Sophie's solotrack Lemonade. Vroom Vroom is een typische Charli XCX tune, en een goeie ook, een uitbundige, decadente viering van het hier en nu. Haar eigen single Boom Clap als afsluiter werkt ook goed. Even straight up pop (al klinkt ie net wat viezer dan het origineel) om met een glimlach weg te lopen.
Waar wil je dit zien? Typische act voor Pitch.
SXSW16 highlights 8: o.a. Charli XCX & Sophie, Lil Dicky en DNCE
Zangeres en producer sluiten anti-pop monsterverbond
Op papier is het een gouden vondst, maar hoe pakt de samenwerking tussen Charli XCX en Sophie in werkelijkheid uit? Vandaag was in Austin hun allereerste gezamenlijke show, en die bleek precies zo goed als gehoopt. Verder een rapper die in het hol van de leeuw de rapscene een spiegel voorhoudt en de superpopulaire nieuwe groep rond Joe Jonas van The Jonas Brothers.
Lil Dicky houdt de hiphopcultuur een lachspiegel voor
Een half uur voor zijn show begint wordt er al gescandeerd: “We want Dicky!” en wanneer zijn dj opkomt is de eerste vraag: “Where my dickheads at?” Nee, van een artiest die zichzelf Lil Dicky noemt hoef je niet direct diepe teksten te verwachten. Maar eigenlijk van heel veel andere artiesten ook niet natuurlijk en dat kaart hij op hilarische wijze aan. Dicky is wat je krijgt als je Vjeze Fur mixt met Flight Of The Conchords in het Amerikaanse hiphoplandschap. Hij steekt de draak met de cultuur, vertaalt het gelijk naar het wereldbeeld van de hoger opgeleide blanke man en doet dat uiterst scherp door een spiegel te houden voor alle clichés die de hiphopwereld kent. Waar veel artiesten rappen over de nieuwe spullen die ze hebben gekocht, rapt Dicky over hoeveel geld hij heeft gespaard en waar veel artiesten rappen over de bitches die ze neuken, rapt Dicky over dat meisje dat geen zin heeft om te praten na de seks en liever heeft dat hij naar huis gaat. Daarbij krijgt hij op zijn plaat Professional Rapper hulp van grote hiphopsterren als Snoop Dogg en T-Pain. Op het podium kan hij het makkelijk alleen af. De schaamteloosheid waarmee hij zichzelf voor schut zet is uiterst charmant. Of zoals hij het zelf zegt: hij is niet knap of stoer, hij krijgt “pussy with his personality”. Wanneer hij bij zijn laatste nummer Lemme Freak dan ook vraagt welk meisje er op het podium wil voor een lapdance van hem is er geweldige respons. De broek gaat uit en met het kontzweet duidelijk door de boxershort heen moet iemand er aan geloven. Een paar minuten later verlaat ze breed grijnzend het podium waarna Dicky zijn laatste woorden zegt tegen haar: “please don't sue”.
Met welke nummer moet je beginnen? De video van Lemme Freak is waar het voor hem mee begon een paar jaar terug, maar het muzikale hoogtepunt is Save Dat Money, samen met Fetty Wap en Rich Homie Quan.
Waar wil je dit zien? Mede dankzij zijn geweldige dj kan Dicky waarschijnlijk overal een feestje bouwen, maar het zal waarschijnlijk het meeste aanslaan voor een hiphoppubliek. Laat dus maar komen op Woo Hah.
Funky selfiefeest bij Joe Jonas’ DNCE
De meeste feesten tijdens SXSW zijn strict 21+, maar het middagpodium bij platenzaak Waterloo staat vol kids met selfiesticks. De nieuwe band van ex-Jonas Brother Joe Jonas heet DNCE en heeft met Cake By The Ocean hun eerste hit te pakken. Waar MAGIC! afgelopen jaar reggae toevoegde aan hun mainstream poptunes, doet DNCE hetzelfde trucje met funk. Naast de hit kan vooral de medley van TLC-tracks Waterfalls, No Scrubs en Sisqo-classic Thong Song op veel respons rekenen. Het viertal lijkt voor hun uiterlijk en maniertjes de definitie van het woord douchebag te hebben opgezocht, maar speelt retestrak. Wanneer aan het einde van de set de hit voorbij komt duikt Joe Jonas de barriers voor het podium in. Riskant wellicht voor zo’n bekende zanger met zo’n hysterisch publiek? Nee hoor, hij wordt niet vastgeklampt, maar juist de rug toegekeerd door het publiek. Die selfie is toch veel meer waard dan een paar seconden aanraking.
Met welk nummer moet je beginnen? Die hit natuurlijk: Cake By The Ocean
Waar wil je dit zien? Pinkpop natuurlijk!
Metro Boomin is niet erg booming
Wellicht heb je nog nooit van de naam Metro Boomin gehoord, maar zijn muziek ken je ongetwijfeld. Kanye West, Drake, Future, Wiz Khalifa, Nicki Minaj en tientallen andere grote Amerikaanse hiphopartiesten werkten de afgelopen jaren met de 22 jarige producer samen aan hun meest succesvolle tracks. Veel shows heeft hij nog niet gedaan op prominente plekken, dus er is een hoop speculatie vooraf wat er zal gaan gebeuren. Zal hij een dj-set doen? Heeft hij veel gastartiesten mee? En vooral: Zal hij Future meenemen? Die staat namelijk vanavond met een eigen show op het festival. Future blijkt niet mee te komen, wel zijn dj, DJ Esco, die een uitmuntende hypeman blijkt, en de jonge rapper Lil Uzi Vert. Verder is het inderdaad een dj-set, al wordt er niets gemixed. Gewoon de ene hit na de andere. Opvallend genoeg worden zijn grootste klappers Tuesday van iLoveMakonnen en Honest van Future niet gedraaid. Voor de fans is het een groot meezingfeest, voor de rest een zeer saaie performance. Zeker als DJ Esco niet mee op tour gaat valt er nog maar te zien wat en van de show overblijft.
Met welk nummer moet je beginnen? De track die vandaag voor het eerste grote feest zorgt is Kanye West’s Father Stretch My Hands Pt. 1
Waar wil je dit zien? In een hiphop-minded club als de Melkweg, waar de fans bij elkaar zijn om de hits mee te schreeuwen.
Gastartiestenroulette bij Blood Orange
Hij is al twee geweldige albums onderweg en er zit nieuw materiaal aan te komen, maar nog steeds heeft Dev Hynes met zijn elektronische R&B-project Blood Orange nog nooit in Nederland opgetreden. Ook op SXSW doet hij niet zoals veel artiesten meerdere optredens, maar slechts één. Voor die ene show heeft hij dan weer wel een zeskoppige band en een stel gastartiesten uitgenodigd. Het openingsnummer is gelijk met Chairlift, niet lang daarna doet hij samen met Porches diens nummer Forgive, Kindness doet een paar nummers mee en als klap op de vuurpijl heeft hij ook nog een Nederlandse gastartiest meegebracht. “Dit is een gloednieuw nummer dat ik heb gemaakt met het geweldige zangtalent BEA1991” kondigt hij de Amsterdamse zangeres aan. Zij tekent voor de meest aansprekende van de nieuwe nummers die vanavond gespeeld worden en de stemmen van BEA en Hynes passen geweldig bij elkaar. Sterker, op die van BEA1991 na voegen de bijdragen eigenlijk behalve het ‘wow die is er ook nog eens bij’-effect niets toe. De band kan het namelijk beter af zonder de afleiding van de gastartiesten. Laat dat nou wel zo makkelijk zijn tijdens het touren. Dan kan hij nu eindelijk eens naar Nederland komen.
Met welke nummer moet je beginnen? Hij is alweer een paar jaar oud, maar bij gebrek aan het nieuwe nummer met BEA1991 is You’re Not Good Enough nog steeds de tune die je wilt horen.
Waar wil je dit zien? Anywhere! Laat Blood Orange gewoon eindelijk eens naar Nederland komen. Het maakt niet uit waar. Maar als we dan toch mogen kiezen: Laat op de avond in een middelgrote tent op Best Kept Secret of Lowlands.