Pinkpop: Abel vs Macca Pinkpop: Abel vs Macca

‘Iemand heeft het recht om zijn hele leven muziek te maken’

, Geert Smeets, foto Jörg de Groot

Pinkpop: Abel vs Macca

‘Iemand heeft het recht om zijn hele leven muziek te maken’

Geert Smeets, foto Jörg de Groot ,

Joris Rasenberg, eind jaren negentig zanger van de band Abel en verantwoordelijk voor beatlesque hits als 'Onderweg' en 'Neem me mee', kan niet ontkennen dat The Beatles van grote invloed was op zijn band. ‘Hij is voor mij een grote inspiratiebron geweest om een compact liedje te maken.’

'The Beatles komen natuurlijk uit de jaren zestig, van de ene kant gingen ze mee op de golf van de vernieuwing, de vrijheid en flower power, van de andere kant bevonden ze zich aan het front daarvan. Als je kijkt naar de periode van 'Love me Do' tot Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band en welke enorme boog ze maken, dan zie je daarin de tijdsgeest vertegenwoordigt en dat is zo fascinerend aan The Beatles. Je kunt eigenlijk gewoon de tijd terugzien in hun muziek. Hoe zij kunnen veranderen in de muziek en compositorisch interessante dingen kunnen maken – misschien lichtelijk beïnvloed door wat stimulerende middelen hier en daar – maar dat zou te gemakkelijk zijn om het daaraan toe te schrijven.'

Vanaf kinds af aan heeft het mij enorm gegrepen, de composities, de melodieën, de samenzang. In die tijd was dat heel revolutionair en ik denk dat heel wat nummers die je vanavond gaat horen simpelweg de tand des tijds hebben doorstaan. Die nummers zijn in steen uitgehouwen, ijzersterke nummers waarvan ik denk dat heel veel tegenwoordige bands zich op stuk zouden bijten om zulke dingen te schrijven. Daarnaast zijn heel veel bands beïnvloedt door hun manier van song writing. Ook bands waarvan je het niet zou verwachten: Dave Grohl heeft natuurlijk vaak met McCartney meegespeeld. Neem een nummer als Helter Skelter, dat is toch het allereerste noise-nummer ever.  Die lijn kan je doortrekken tot en met Nirvana, dat is iets wat niet veel mensen meteen doorhebben. Je kunt dus alle kanten met hun op.'

'"A Day in The Life" is mijn favoriete nummer. Je hoort vier verschillende Beatles, maar je hoort ook nog dat het nog één band is. De eerdere platen zijn misschien beter, omdat het nog één brok Beatles is. Je merkt dat de coupletten van Lennon zijn, de brug is McCartney en het is experimenteel omdat ze een orkest gebruiken dat binnen 24 maten van de ene naar de andere toon moet. Als kind vond ik dat best angstaanjagend, die spanning in dat nummer. Al denk ik niet dat hij het nummer vandaag gaat spelen.'

'Als je jong bent, kom je eerder bij McCartney uit dan bij Lennon, omdat hij qua melodieën iets dichter bij je gevoel zit dan. Als wat ouder bent, leer je ook Lennon heel erg waarderen. Een nummer als 'Jenny Wren' van het Macca-album Chaos and Creation in the Backyard (2005) ligt in de lijn van Blackbird en dat is knap als je al zó lang muziek maakt en dan nog dat oude niveau weet te bereiken. Ik vergelijk dat wel eens met Bob Dylan toen hij 'To Make You Feel My Love' schreef. Dan heb je eigenlijk al zo veel gedaan en dan schrijf je iets toch nog iets wat gemakkelijk mee kan in deze tijd. Fascinerend dat zij dat zo in zich hebben.'

'Hij heeft volgens mij nog niet zo veel op festivals gespeeld dus dat ik vind ik zo tof aan vandaag. Ik ben benieuwd hoe hij het doet voor een publiek dat niet per se McCartney-fan is. Hij heeft toch weer iets te bewijzen nu. Ik kan me voorstellen dat dat voor hem ook weer iets nieuws is. Je hoort wel aan zijn stem dat hij wat ouder wordt en dat is ook niet erg, dat mag. Dat hoor je bij Dylan ook, ik vind dat je de jaren best mag horen. Hij heeft een fantastische band en ik ben benieuwd hoe hij met dit publiek omgaat!'

'Ik vind de kritiek dat hij niets op Pinkpop te zoeken zou hebben grote onzin. Je gaat straks zoveel diversiteit horen. Hij heeft een soort blauwdruk gelegd van hoe een goed liedje geschreven moet worden. Dus hij is nog ongelooflijk relevant voor muzikanten van nu. Je kunt zoveel dingen herleiden naar hem. Daar moet je gewoon heel veel respect voor hebben, hij is voor veel muzikanten nu eenmaal de oorsprong. Iemand heeft het recht om zijn hele leven muziek te maken. Ook op dit moment heeft hij nog veel te vertellen. Ik weet zeker dat mensen compleet uit hun dak gaan.  Hij kan tweeënhalf uur nummers spelen die iedereen kent of tenminste hérkent. Er is geen band hier die dat voor mekaar krijgt. Een ongelooflijke schatkamer aan ideeën.'

'Hij kan natuurlijk al lang stoppen, maar dat zit er gewoon niet in. Ik vind het raar dat mensen daar een leeftijd aan koppelen. Als je "jongeren" een kans geeft om te laten zien wat ze kunnen, waarom ouderen dan niet om te laten zien wat er allemaal geweest is? Muziek is iets wat je samen kunt en moet beleven.’

nu op 3voor12