Pinkpop: Op weg naar Landgraaf

Goeie sfeer en relaxte mensen

door Geert Smeets, foto's Jörg de Groot ,

Voor veel Pinkpopgangers begint het feest al onderweg naar Europa's langst bestaande muziekfestival. 3voor12 reisde mee en proefde de sfeer tijdens diverse pre-parties in de trein, op het station en in de bus. 'Goeie sfeer' en 'relaxte mensen' lijken de sleutelwoorden tijdens de rit naar Megaland.

Max en Raoel uit Eindhoven zitten nog in de chill-modus onder het genot van een Desperadootje. Ze kijken vooral uit naar opener Storksky en de afsluitende Chili Peppers. 'Ik heb laatst Storksky op internet geluisterd. Goeiedag wat een power! Het lijkt een beetje op Royal Blood!' Toch vinden de mannen het programma net niet goed genoeg voor een weekendkaart. 'Een band als Rammstein, daar zijn we geen fan van. Graag hadden we de Foo Fighters dit jaar teruggezien, want daar zijn we vorig jaar speciaal voor gekomen. Maar dat optreden werd ons mooi door de neus geboord, omdat Dave Grohl zo nodig zijn been moest breken. We hadden eigenlijk gehoopt dat de band dit jaar alsnog zou komen spelen, maar helaas. Verder hebben we er heel veel zin in, alleen mooie mensen, goeie sfeer. Ja, eigenlijk één grote familie, dat merken we nu al in de trein!'

Stewart en conducteur Romeo staat in Heerlen op het station om de festivalgangers naar de juiste trein te wijzen. 'Gezellig volk, alles gaat heel gemütlich om er maar eens een Limburgse term tegenaan te gooien,' vertelt de goedgemutste Veolia-medewerker over de Pinkpoppers. 'Iedereen is blij en dan willen sommigen in al hun vrolijkheid nog wel eens een tas of rugzak vergeten. Want velen hebben natuurlijk al "iets" achter de kiezen op weg hier naar toe.' Of hij niet aangestoken wordt door het Pinkpopvirus? 'Nee hoor, ik ben toch meer van de klassieke muziek.' Wel heeft Romeo nog een goede tip voor de reiziger richting Megaland: 'Negeer vooral die schreeuwerige taxichauffeurs als je het station uit loopt. Zij vragen de hoofdprijs voor een ritje naar het festivalterrein. Neem daarom de pendelbus, voor 1,50 word je bij elke camping afgezet.'

Lina en Geerte zijn vertrokken vanuit Den Bosch. De reis verliep volgens de meiden 'super soepel'. Het eerste dat ze gaan doen is naar de camping, tentje opzetten, biertje opentrekken en op naar het festivalterrein. Voor de vriendinnen is dit hun allereerste Pinkpop. 'We werken allebei als vrijwilligers op Paaspop. Dus stiekem gaan we Pinkpop toch wel een beetje daarmee vergelijken.' Ze zijn wel alvast onder de indruk van de grote namen, Lina gaat vooral voor de Red Hot Chili Peppers en Geerte wil graag bij Doe Maar vooraan staan. 'Tja, jeugdsentiment van mijn moeder hè.' En zitten er nog spannende items in die volgepakte rugzakken? 'Nee hoor, gewoon het standaard Pinkpopcamping-overlevingspakket. Hij zit inderdaad erg vol, zo vol dat we de zak chips er niet meer bij kregen. Maar die moest per se mee dus we hebben hem open gemaakt, de lucht eruit gelaten en bij de tent gepropt.'

Cijs, Daan, Lyan en Marie zijn vanmorgen om 8 uur vertrokken vanuit Texel vertrokken. Eerst met de boot, daarna helemaal naar het zuiden. Een reis van maar liefst viereneenhalf uur. En deze lange reistijd hebben goed benut met muziek luisteren en slapen. En aan de "Jutter" gezeten, het locale likeurtje van het eiland. "Voor Lyan en Marie is het de eerste keer dat ze naar een festival gaan."We verwachten veel gezelligheid, goeie muziek en goed weer natuurlijk." Rammstein, Major Lazer, RHCP en James Bay staan op het favorietenlijstje van het viertal. "We vinden het jammer dat Hozier niet komt spelen. En Coldplay, want ze zijn wel in Nederland." Ook de vader van het gezelschap is er inmiddels bij komen zitten en vertelt dat dit zijn tweede Pinkpop is. Al ga ik er zelf niet naartoe, vorig jaar was ik er ook even, maar na een kwartier ben ik weer weggegaan vanwege het harde geluid. Ik ga vandaag lekker mountainbiken in de buurt."

In de pendelbus naar camping A komen we Gert Jan, Ad, Eric, Elke, Ruud en Hans tegen. Een gemêleerd vriendengroepje die in eerste instantie voor Paul McCartney lijken te komen, echter niets blijkt minder waar. De meesten blijken namelijk voor Rammstein te komen, voor de "power en de energie". Macca is daarbij een leuke bijkomstigheid, maar zelf zouden ze nooit een kaartje voor een van zijn concerten kopen. Onderweg hebben ze nog niks gedronken, want ze zijn "geheelonthouders", zeggen ze waarbij ze uiterst serieus proberen over te komen. Enkele heren uit het groepje gaan voor Nothing But Thieves. "We gaan gewoon onze eigen weg en spreken dan af bij de Jack Daniels truck of bij de braadworstentent. Voor rest maken deze mannen zich nergens druk om, op het weer na dan. Hans kan zich dat voorval van een aantal jaren nog goed herinneren. "Het regende heel hard en bij het station werden gratis poncho's verstrekt. Toen ik het festival opliep, moest ik hem bij de securitypoortjes weer inleveren. En de rest kon gewoon doorlopen."