DJ Shortlist: Thomas Martojo stoomt je klaar voor Dekmantel

'het deed ons echt wat toen dat hele terrein in Sao Paolo van voor tot achter stond mee te zingen''

Flip Kloet ,

De vierde editie van Dekmantel festival staat voor de deur. Dit jaar met een grootse opening: de organisatie heeft namelijk speciale openingsconcerten gepland als Cabaret Voltair, Azymuth en Tony Allen in verschillende zalen lang het 't IJ. Maar naast de feesten gaat het beter dan ooit met de heren van Dekmantel Soundsystem. Welke platen zijn favoriet bij het dj-duo? Vanavond hoor je Thomas Martojo over zijn favoriete tracks in 3voor12 Radio.

Wat is jullie favoriete floorfiller?
Dat is een track die ik recent doorgestuurd kreeg van de Britse producer Mosca: Ceder Wood State (Volt mix). Een heel ongebruikelijk track, inclusief gebroken beat, maar wel héél dynamisch en hij werkt ook nog eens goed in de mix. 

Wat is je favoriete Nederlandse productie?
Dat is een hele oude track van Erik van den Broek (a.k.a Shiver). Echt een old-school producer uit Nederland die aan de wieg stond van het Nederlandse techno-geluid. De track heet 'Oiled Love' en het doet me heel erg denken aan de eerste generatie Detroit-techno. Wat invloeden van early UK Warp-achtige geluiden. Hij lijkt een beetje vergeten, want je hoort hem niet vaak meer, maar nu ik dat zeg: wat is er eigenlijk gebeurd met Erik van den Broek? Daar horen we ook nooit meer wat van, terwijl hij zoveel gedaan heeft!

Wat is de favoriete track van het Dekmantel label?
Ja, dat is natuurlijk niet te doen. We hebben inmiddels zoveel uitgebracht, maar aan de andere kant is het ook een makkelijke keuze hoor. Dat is natuurlijk de eerste track die we ooit uitgebracht hebben: Juju & Jordash - Deep Blue Meanies. Dat was in die tijd een ware klassieker, voor zover we echte classics op het label hebben uitgebracht. Zonder die track waren we het label misschien niet eens gestart en het is een nummer dat nog steeds veel gedraaid wordt.

Wat is de favoriete track van een artiest die op de openingsdag staat?
Een van de concerten waar ik zelf heel erg naar uitkijk is die van Azymuth. Een Braziliaanse band waarvan ik heel veel album heb liggen en die ook heel erg invloedrijk geweest is voor mijn muzikale ontwikkeling. Mijn favoriete track van deze band is ‘Morning’, uitgebracht op het allereerste album Azymuth. Dat is alweer veertig jaar terug, haha. Pfoe, dat is lang geleden, maar ze kunnen nog steeds spelen als geen ander.

Welke track maakte jouw dansvloermoment dit jaar?
Dan blijven we in Brazilië. Ik weet het nog goed, we deden dit jaar een grote tour langs vijf continenten, maar de eerste showcase was downtown Sao Paolo, in een ietwat obscure buurt. Er stonden 3000 man voor ons neus die er kei-hard voor gingen. Casper (red. Tielrooij draaide toen Tim Maia -  Ascendo A Farol. Een regelrechte klassieker die je wel vaker hoort, maar het deed ons echt wat toen dat hele terrein van voor tot achter stond mee te zingen.

Van welke plaat werd je een beetje jaloers toen een ander hem draaide?
Dat was tijdens de set van Floating Points op de Selectors stage van Dekmantel. Die draaide Donald Byrd – Lansana’s Priestess. Een jazzplaat die ik al jaren bij me heb, maar ik had nooit de ballen om hem op te zetten. Ik heb hem nog steeds niet gedraaid. Soms heb je dat met een track, dan denk je altijd dat het niet het juiste moment is. Voor mij is die track misschien gewoon te bijzonder, dus ik bewaar hem tot het juiste moment daar is. Floating Points deed het gewoon en het werkte ook nog eens als een trein.