Omzet Nederlandse muziekindustrie in 2015 sterk gestegen

Digitale muziekmarkt passeert de fysieke

Sjoerd Huismans ,

2015 was een goed jaar voor de Nederlandse muziekindustrie: de omzet steeg met meer dan 10 procent. Dat is een schatting van branchevereniging NVPI. Volgens de NVPI is het meer dan 25 jaar geleden dat de markt zo hard groeide. De branchevereniging noemt het “bemoedigend” dat de daling van de fysieke markt een halt toegeroepen is, en vindt het “duidelijk dat streaming de toekomst is.”

De omzet uit fysieke producten als vinyl en cd’s is voor het eerst in jaren niet afgenomen. De groei zit echter vooral in streaming: de toegenomen populariteit van Spotify, Apple Music en andere diensten leidde tot een omzetgroei van ruim 33 procent. Hoewel de populariteit van streaming ten koste gaat van betaalde downloads (een daling van ruim 20 procent) passeert de digitale muziekmarkt (52 procent) nu de fysieke (48 procent).

25 jaar geleden
"We moeten 25 jaar terug om een dergelijke stijging van de muziekmarkt in een jaar te zien", aldus NVPI-directeur Paul Solleveld. Volgens de NVPI is streaming de toekomst, maar ook noemt de branchevereniging het “bemoedigend dat jaarlijkse daling van de fysieke markt een halt toegeroepen is. CD en ook vinyl blijven een zeer belangrijk onderdeel van de markt.” Na vele jaren van daling was de markt de afgelopen jaren redelijk stabiel, zegt de NVPI.  De branchevereniging “hoopt dat de stijging van 2015 geen incident is, en dat deze voortgezet wordt.”