Kijk eens aan, Sevn Alias heeft werkelijk iedereen die ertoe doet in de hiphop game in de zaal. Kees de Koning, Jiggy Dje, Roger Brouwn, DWDD, team Appelsap, team Woohah, team Down The Rabbit Hole, team 22tracks, ze staan er allemaal. De enige merkwaardige keuze die Sevn vervolgens maakt is z'n bekendste track er al direct doorheen te rammen, en dan zelfs maar een minuutje ervan. Meteen daarna doet hij die nieuwe banger van ‘m: 'Kifesh'. Het werkt wel, al gauw is de hele zaal turnt up op die behoorlijk duistere, grimmige straatrap a la Hef, maar dan wat dwingender en meer Atlanta trap-invloeden. Sevn zelf mist geen beat, hij rapt razendsnel, doorspekt met veel Marokkaanse en Surinaamse slang.
Geen crossover-potentieel, zeker?
Ten eerste: wat een lelijk woord. Ten tweede: we leven in 2016, vriend. Het jaar dat New Wave de Popprijs mee naar huis neemt, dat Nederlandse hiphop miljoenen plays telt op Spotify en YouTube, ook als die niet volgens ouderwetse pop-maatstaven wordt gemaakt. Hoe goed Sevn Alias daarbinnen past, zie je ook vanavond direct in het publiek terug: links vooraan staat een piepjonge knaap in overhemd, blond haar keurig in een scheiding, alles mee te zingen, zijn beugel fonkelt in het licht. Het hardst gaan we op 'Mandela', de track met SBMG die zelfs een rewind verdient. Sevn wordt beloond met een bijna Popprijs-waardige bierdouche. Hier wel!
Wie ging daar als eerste crowdsurfend over het publiek, eigenlijk?
TivoliVredenburg-nachtprogrammering Michiel Peeters, waarna de zaal écht gek ging en een toch al razend goede show legendarisch werd. Geef die man een biertje.
Op de schaal van een tot aan, hoe aan was Sevn nu eigenlijk?
Aan als de vlammenwerpers van Kanye West. Sevn Alias speelde alle rappers die de laatste jaren op Noorderslag stonden naar huis en spitte vandaag verbaal vuur. Zonder jolige publieksparticipatie, zonder liveband of tierelantijntjes, maar met een dwingende en ijzersterke show. We durven het bijna niet te zeggen, maar misschien wel de beste hiphopshow op Noorderslag ooit.