'Het einde van RAUW is niet het einde van Joost van Bellen'

Tommie Sunshine over zijn favoriete platen in de DJ Shortlist

Roosmarijn Reijmer ,

Aanstaande zaterdag wordt RAUW ten grave gedragen in Paradiso. De clubavond van Joost van Bellen waar dance weer als een tegenbeweging voelde, stopt er na veertien jaar mee. Een van de sleutelfiguren al die jaren was Tommie Sunshine, een rock 'n roll dude van 45 uit New York met lang haar en een zonnebril, die nog altijd harder rockt dan alle kids op de dansvloer. Wij vroegen hem naar zijn favoriete platen en zijn meest memorabele herinneringen aan RAUW.

Welke track uit de vroege dagen van RAUW is volgens jou echt?
Joost en ik ontmoetten elkaar ooit op een muziekconferentie in Miami. Het is grappig, zodoende kwam hij daar waar alle electro-clash dj’s van dat moment samen kwamen. Daar is volgens mij het zaadje voor RAUW ongeveer geplant en de plaat die daar heel goed bij hoort is ‘Emerge van Fischerspooner. Die track is echt geweldig! Ze zijn de Velvet Underground & Nico van onze generatie. Over twintig jaar zal je bij iedereen die een band heeft, horen dat het bij die plaat van Fischerspooner is begonnen. Dat die band nooit zo groot is geworden als we ooit hadden verwacht, is haast poëtisch.

Welke track wordt zeker door jou opgezet tijdens de laatste RAUW-avond?
Er zijn er zoveel! Maar als ik er één mag kiezen is het iets van Brick ’n Lace, een R ’n B-duo uit Engeland, geremixt door Switch. De energie die van deze track afkomt is echt geweldig en deze track symboliseert voor mij de periode vóórdat alle EDM van tegenwoordig wereldwijd bekend werd. Eigenlijk was dat het pre-DM-tijdperk! Er was zoveel vrijheid, er waren nog geen conventies en zelfs geen blauwdruk. Switch pakte housetracks op, haalde ze helemaal door elkaar en daarna kon echt élke dj die platen draaien. Deze track laat me het meest aan dat tijdperk denken.

Is er een track die onmiskenbaar bij RAUW hoort?
Oh my, ik heb ook zo vreselijk vaak op RAUW gestaan. Ik weet niet eens hoe vaak precies. Joost en ik zijn er zelfs ooit voor gaan zitten, maar we zijn bij 12 opgehouden. Zelfs twaalf gigs in twaalf jaar is echt heel veel, maar het moeten er veel meer zijn. Ik weet nog dat er jaren tussen zaten waarin ik vier keer op RAUW stond en ik woon niet eens in Nederland! Maar als er één track is in al die jaren waarbij het dak er af ging en de muren naar beneden kwamen, dan is het wel de Crookers remix van Don Rimini’s ‘Let Me Back Up’. Elke keer als ik die track hoor, kan ik moeiteloos m’n ogen sluiten en dan zie ik mezelf meteen op elk willekeurig podium van RAUW waar ik heb gestaan. De opbouw in die plaat is geweldig. Crookers hebben echt alle EDM beinvloed die daarna uitkwam, met de opbouw en die drop-mentaliteit die EDM nu heeft. In deze track zit ook echt een enorme impact wanneer de drop er in komt.

Wat is de meest sexy track die jij op RAUW hebt gedraaid?
Waarschijnlijk een obvious antwoord, maar ik kom uit Chicago dus ik móét wel voor Lil Louis met ‘French Kiss’ gaan. Die plaat krijgt iedereen wel in de stemming, haha. Helemaal als je het origineel draait, als 'French Kiss' in tempo daalt en je alleen maar gekreun hoort. Hij staat echt op hetzelfde niveau als Donna Summer’s ‘Love To Love You Baby’. Daarbij vind ik het echt de Chicago house-tribute aan Giorgio Moroder.

Wat is de track die je op RAUW hebt ontdekt toen een andere dj hem draaide?
Weet je? Ik kan er geen één bedenken! Er waren zoveel feesten in al die jaren… Ik kan het ook anders zeggen: Het zijn er zoveel! Dat is ook de pracht van de wereld de Joost heeft gecreëerd. Iedereen die Joost bij elkaar bracht, beïnvloedde elkaar wel op de een of andere manier. Of het nou de jongens van Boys Noize Records waren of de crew van Ed Banger. Dat is misschien wel het mooise van deze - haast - reünie. We komen na zoveel jaar weer bij elkaar en we maken van veertien jaar RAUW één grote laatste invasie. Ik probeer ook echt al dágen de juiste platen bij elkaar te zoeken. Het gaat zelfs zover dat ik op oude hard-drives uit de vroege RAUW-tijd naar die ene plaat zoek met de juiste power chord. Ik voel me haast een archeoloog.

Welke track wil jij aan Joost van Bellen opdragen?
Eén van de mooiste dingen van het ouder worden is dat als je een tijdperk afsluit, dat niet per se iets verdrietigs is. Voor RAUW waren er al meerdere periodes van Joost aan te wijzen. Het einde van RAUW betekent zeker niet het einde van Joost van Bellen. Hem kennende komt hij binnenkort weer met iets nieuws dat ook weer met gemak tien tot twintig jaar mee kan gaan. Dit is alleen het einde van een hoofdstuk van een veel groter verhaal. Ik heb een tijdje nagedacht over welke track ik zou kiezen. Wat betekent Joost voor mij? Welke woorden typeren hem het best? Het eerste wat er in me op kwam was een oude Italo-track. Als ik twee woorden nodig heb om hem te beschrijven is het wel Disco Maniac. Dus daarom kies ik voor Denise & Baby’s track ‘Disco Maniac’.