Wat is de perfecte festivaltrack?
‘Op dit moment is dat Patrice Bäumel – Surge. Het is een echte banger, melodisch met een retro-electro tintje. Als je hem alleen door je koptelefoon luistert, klinkt het wat zwakjes, maar op een groot podium geeft ie echt een kick. Een plaat die we absoluut draaien.’
DJ Shortlist: Tale of Us
Onafscheidelijk duo over o.a. Patrice Bäumel, Poseidon en Supermayer
Ze staan al jaren in de top 5 van de Resident Advisor Top 100, de kwalitatieve tegenhanger van de DJ Mag Lijst en speelden de afgelopen weken o.a. Dekmantel en Sziget he-le-maal plat. We hebben het over Tale of Us en er is geen festivalweide die níét aan hun voeten komt te liggen. Komend weekend sluiten ze de Bravo af op Lowlands en 3voor12 vroeg Matteo Milleri en Carmine Conte om hun favoriete tracks.
Op welke track zijn jullie zelf het meest trots op?
‘Another Earth op het MINUS-label. Het was op dat moment een heel belangrijke track voor ons. Na twee jaar zijn we een compleet ander pad ingegaan wat onze sound betreft en door deze track hebben we een ander publiek aan kunnen spreken en zijn we meer de techno-kant ingerold.’
Wat is een typische Matteo-track?
Carmine: ‘Matteo is de innovator van ons twee, hij ontdekt altijd een nieuwe muziek. Voor ons nieuwe label Afterlife ontdekte hij bijvoorbeeld Locked Groove, die met Emeralds een heel donker en obscuur geluid heeft.’
Wat is een typische Carmine track?
Matteo: ‘Carmine is een echte cratedigger en vindt soms typische nummers die juist dat ene moment kunnen opvullen om iedereen weer bij de les te nemen. Ik zoek voor het nieuwe geluid en hij pikt er altijd iets uit wat daarbij past. Je moet diep graven en het maakt niet uit of de producer heel hoog staat aangeschreven. Het gaat niet eens zozeer om die ene track, maar om het moment en de opbouw van de plaat. Soms gaat het gewoon om dat ene magische moment.’
Hebben jullie een track die jullie geweldig vinden, maar niet werkte met het publiek?
‘Dat hangt er van af. Toen we in het begin een nieuwe sound zochten, toen onze producties veranderden, was dat voor veel mensen ook best moeilijk. Silent Space (de b-kant van hun monsterhit North Star) is daar recent weer een voorbeeld van. Het komt niet vaak voor, omdat we inmiddels goed weten wat werkt. Je kan bijvoorbeeld ook naar een beat toe werken met een ambient plaat van Brain Eno, waarbij het publiek helemaal wild uit z’n dak gaat als je die op het juiste moment draait. We weten wanneer we wat moeten draaien. Zelfs als we iets niet helemaal lekker loopt, doen we er alles voor om het toch te laten werken.’
Hoe voel je wanneer een track dat ene bepaalde element nodig heeft?
‘Dat valt niet precies uit te leggen, dat voel je gewoon. Wij zijn met z’n tweeën één. We zijn verbonden met elkaar door het DJ’en. We hoeven het niet tegen elkaar te zeggen wanneer iets niet werkt, dat voelen we.’
Door welke plaat begon je zelf te draaien?
Carmine: ‘Luciano – Bombero’s, zonder twijfel.’
Matteo: ‘Two of Us van Supermayer (Superpitcher en Michael Mayer) is een echte jam en die vond ik echt geweldig. Geen plaat om thuis op te zetten, maar écht een om te draaien. Deze zorgde ervoor dat ik tussen de mensen wilde zijn en dansen.’
Naast het gevoel verbonden te zijn als één, wat is het beste gevoel om samen te zijn?
Matteo: ‘We kennen elkaar nu tien jaar en ik zou dit niet in mijn eentje niet kunnen doen, op wat voor manier dan ook. Het is moeilijk om te zeggen, omdat we ook altijd samen zijn geweest. Het klinkt als een slechte lovestory, maar ik kan me niet voor stellen hoe het zonder Carmine zou zijn.’
Wat is de beste plaat op jullie label op dit moment?
‘We zijn onlangs een nieuwe platenlabel Afterlife Recordings gestart met een compilatie en onze favoriet is Woo York van Poseidon. We draaien hem al een jaar, hij heeft een soort van acid-melodische synthloopje die perfect in onze dj-set past.’