DJ Shortlist: Shanti Celeste

Met o.a. Larry Heard, Masters at Work en Karizma

Connor Clerx ,

Het gaat hartstikke lekker met Shanti Celeste! Ze duikt de laatste tijd overal op, zo stond ze een tijdje terug heerlijk te draaien op Stekker in het Park, volgend weekend staat ze in de School en tijdens ADE in Radion. Shanti Celeste komt uit Londen en ondanks het feit dat ze behoorlijk jong is, gooit ze er regelmatig een hoop house en disco-classics tegenaan. 3voor12 wilde weleens weten wat ze allemaal in haar platenkoffer heeft zitten, dus spraken we haar in Utrecht tijdens Stekker in het Park voor haar DJ Shortlist.

Wat is je absolute floorfiller?
Ik weet het niet, ik heb er zoveel! Ik heb er een paar, maar momenteel draai ik de clubmix van Liz Torres, 'Can’t Get Enough', mijn vriend raadde me die aan. Hij is echt te gek, ik draai de track vaak en die krijgt de mensen wel goed op gang. Maar er zijn er zeker meer, alle platen die ik draai zijn floorfillers. Nee, dat is een leugen, maar ik draai graag best wel energiek, dit is er in elk geval één.

Op welke eigen productie ben je het meest trots?
Eentje die ik laatst gemaakt heb, maar die is nog niet uit. Dus ga ik voor 'SSS', die op het Apron label uitkwam. Ik zeg dit soort dingen liever niet over mijn eigen muziek maar qua productie is dat er echt één van mijn favorieten. En die nieuwe, die is nog niet uit en heeft dus nog geen titel, maar hou je oren gespitst!

Heb je een favoriete plaat waarvan mensen niet zouden verwachten dat je die te gek vind?
Om eerlijk te zijn denk ik dat mensen dat best vaak van mijn sets denken, omdat ik nogal gevarieerd draai. Ik draai ook niet echt platen die op mijn eigen producties lijken. Ik kan er zo geen bedenken, er zijn er gewoon teveel. Niemand heeft me in ieder geval ooit verteld dat ze een plaat onverwacht vonden.

Wat is de vreemdste plaat die je ooit live draaide?
Iets in de ambient hoek denk ik, maar zo vaak draai ik zo’n tracks niet. Ambient staat het verste af van de platen die ik normaal draai. Maar ik zou het niet meteen vreemd noemen, iedereen heeft daar een eigen idee over.

Welke track draai je sowieso tijdens je komende gig?
Alles wat ik in mijn platenkoffer heb, haha. Ik draai dit weekend overdag dus waarschijnlijk iets zonnigs, maar ik denk nooit zo ver vooruit. Ik pak een tas in en dan kijk ik daar wel wat ik op de decks leg.

Door welke plaat ben je begonnen met draaien?
Dat was jaren geleden. Ik hoorde Larry Heard's 'Some Can’t Compare', wist niet wat het was maar ik hoorde het in een mix en dacht: dit is geweldig! Toen kocht ik die plaat en kort daarna ook draaitafels. Het was niet alleen die plaat die me aan het dj’en kreeg, er waren natuurlijk een hoop andere tracks, maar dat was echt een mijlpaal. Een paar jaar later kwam ik er pas achter wie hij was.

Welke plaat draai je de laatste tijd heel veel?
Ik heb altijd  een aantal platen in mijn tas die ik veel draai, eentje ervan is 'The Power' van Karizma, die verlaat mijn platenkoffer bijna nooit. Ik draai ‘m ook echt niet altijd maar ik heb hem wel altijd bij me. Soms denk ik dat ik hem niet meer moet draaien, maar dan stop ik hem toch altijd weer in de tas.

Welke track maakt veel emotie bij je los?
Er is een Masters At Work dub van 'To Be In Love', die niet veel mensen draaien omdat het zo’n voor de hand liggende Masters At Work track is. Een beetje kitsch, je bent snel geneigd om er op te gaan haten, maar ik vond deze dubversie op YouTube en hij is zo mooi, een heel fraaie pianodeuntje, helemaal top.