Door welke track begon je eigenlijk met draaien?
'Het ging eigenlijk niet zozeer om een track, maar meer om een genres en labels. Vroeger luisterde ik veel industrial en punkrock en dat mixte we met elektronische muziek. De industriële scene in België was erg interessant met labels zoals Outland Records. Ik volgde natuurlijk ook Kraftwerk, Depeche Mode. Voor m'n gevoel kwam ik vanuit een Europees perspectief in aanraking met muziek uit Chicago en Detroit. Die werelden hadden op een of andere manier toch wel een connectie. Het was een geweldige tijd alle scenes beïnvloedden elkaar en iedereen hield van elkaar in de gaten waar ze mee bezig waren. Toen ik uit de punk- en new wave-periode kwam en al die toffe muziek uit Chicago en Detroit hoorde, moest ik wel iets gaan doen met die interessante stijlen. Ik leefde in Washington D.C. en had heel veel bewondering voor de muziek die uit Europa kwam. Ik wilde het gat overbruggen van de stijlen die ik uit Europa kende en samenvoegen met de Amerikaanse muziek. Het ging erom dat ik house en techno op een vernieuwende manier wilde samenbrengen'.
Dubfire brengt Europa en Amerika samen
Luister nu de DJ Shortlist van de meester van de remix
Dubfire, dat is de artiestennaam van Ali Shirazinia, een Iranier die op zijn zevende als klein jongetje met zijn ouders in de Verenigde Staten ging wonen, in Washington. Je zou ‘m kunnen kennen als de helft van het succesvolle producersduo Deep Dish. Hij maakte in de jaren negentig en begin zeroes tientallen remixes voor Madonna tot Coldplay en Depeche Mode tot jawel …Slipknot.
Wat is voor jou eigenlijk de ultieme floorfiller?
'Dat zijn er wel echt een hele hoop. Dat is bijna hetzelfde als het kiezen van je favoriete kind. Voor een lange tijd was het sowieso 'Energy Flash' van Joey Beltram. Dat was een Amerikaanse artiest die veel uitbracht op R&S Records, een Belgisch label in die tijd. Dat was een mooie combi van de verschillende scenes uit die tijd die elkaar erg veel hebben beïnvloed'.
Welke recente release vind je echt geweldig?
'Ik hou echt van Roemeense muziek die uitkomt. Ze maken daar al heel lang toffe muziek met het scherpe randje dat je nergens anders vindt. Een hoop jonge artiesten komen naar mij toe met hun demo's en willen sparren over muziek en vragen of ze het mogen uitbrengen op m'n label. Sommige tracks zijn heel goed geproduceerd, andere wat minder, maar die sound daar is echt uniek. Er zit weinig soul en groove in. Ik ben er heilig van overtuigd dat je de groove in je productie moet begrijpen. Iedere dj heeft dat. Uiteindelijk wil je een unieke sound en groove hebben.. Als je op een festival staat met vijf podia, moet een dj direct laten zien wat hem zo uniek maakt. Dat kan uiteindelijk aan de hand van die groove, het tempo en de chunkyness'.
Met welke track kan jij het publiek echt verrassen?
'Een paar dagen terug deed ik een Boiler Room met Miss Kittin. We waren een keer uit samen en toen stelde ze voor om het samen met haar te doen. Het was voor mij de vijfde keer, dus ik stelde voor om een keer wat anders te doen dan een normale set. Dat bracht ons op het idee om beide een uur lang onze belangrijkste invloeden te draaien. Ze vond het ook een goed idee, maar ik was het alweer vergeten. Het was de uitdaging om aan het publiek te laten zien waar we vandaan kwamen. Mensen verwachten al snel techno, maar door onze verrassing kwamen mensen in aanraking met muziek die ze anders nooit hadden gehoord. Aan de andere kant hadden wij ze dan ook niet zo snel gedraaid. Het was een grote uitdaging om onze roots te laten zien en het te verbinden met onze huidige koers'.
Is er een track van jezelf waar je echt super trots op bent?
'Onlangs deed ik een remix voor Audion met 'Mouth To Mouth'. Er zijn een paar hooks die heel belangrijk zijn, maar ik heb vooral geprobeerd om mijn kennis van die track en mijn kennis van de industrie erop los te laten. Als remixer hoef je niet altijd een betere versie van het orgineel te maken, maar er juist een eigen draai aan geven. Daarmee zet je het in een nieuw perspectief. Met deze track heb ik mijzelf ook verbaasd'.
Welk nummer is nieuw, maar klinkt alsof het in de 80's uitkwam?
'Er is een track die ik altijd draai op afterparties of als ik een hele lange set draai. Dan kan ik echt de diepte in gaan en mijn core-sound laten horen. Dat gaat van ambient tot hele diepe techno. Dit is een track van Mike Delgato: 'The Murder Track'. Die klinkt altijd even geweldig, maar je hoort er nog echt die oude house-vibes in terug. Dat is een nummer dat iedere dj in zijn collectie moet hebben en moet ontdekken. Het is echt een van die platen die ik draai tijdens een hele lange set'.