Riptide in rouw in de DJ Shortlist

'Toen Erol Alkan mijn remix draaide was ik helemaal door het dolle'

Roosmarijn Reijmer ,

Joost van Bellen en zijn volgelingen zijn in rouw, want volgende week zaterdag is de aller- allerlaatste editie ooit van RAUW, het feest dat maar liefst veertien jaar lang bestond. De laatste avond in Utrecht was intens, met moshpits, tranen, bier en alles wat bij RAUW hoort. Natuurlijk was de man die vanavond in de DJ Shortlist zit er ook: DJ Riptide, een van Van Bellens vaste gasten. Hij heeft veel van zijn carrière te danken aan RAUW.

Wat is een track uit de vroege dagen van RAUW die volgens jou echt fundamenteel is?
'De track die RAUW echt naar een groter publiek bracht is Justice' ‘Waters of Nazareth’. Er was nog nooit zoiets eerder geweest. Iedereen die die track voor het eerst hoorde zat echt van: 'Woooooooow!' Als je die track vanaf het begin draaide, kwam de geluidsman vragen of alles wel goed ging. Die dacht dan dat de apparatuur kapot was, zó overstuurd was die plaat. En toch werkte die, als je de distortion wegdenkt is het puur disco. Hij was zo hard en meedogenloos en dan zit er ook wel een verschil in mastering van albumversie en de single. Die laatste knalt echt je speakers uit.'

Welke track wordt zeker door jou opgezet tijdens de laatste RAUW-avond?
‘Dat zijn er veel, maar één track die ik sowieso draai – sorry voor de schaamteloze plug – is mijn remix van Jennifer Delano's 'Amsterdam'. Die draai ik eigenlijk nooit meer. Die track werd ooit op de tweede editie van Valtifest gedraaid door Erol Alkan, mijn absolute dj-held. Toen stond ik daar al door het dolle te gaan en kwam Wessel van Diepen naar me toe die hoorde dat het mijn track was. Hij stelde ter plekke voor dat we maar eens moesten praten. Zo is mijn muziekcarrière begonnen en als ik die track nog één keer in mijn leven kan draaien, dan is het wel bij RAUW.’

Is er een track die onmiskenbaar bij RAUW hoort?
‘‘Raven’ van Proxy. Ik weet nog de allereerste keer dat ik die hoorde, vér voordat-ie uitkwam, op een avond met Boys Noize en toen gebeurde daar spontaan een sitdown. Dat is toch wel begonnen bij RAUW, die sitdown bij dance- en electro-feesten. Dat moment was onvergetelijk, iedereen die daarbij was weet dat nog. Ik heb toen ook via-via een opname van die dj-set gekregen en daar heb ik hem zelf uitgeknipt en vervolgens overal gedraaid, tot aan de kraakpanden in Hilversum aan toe!'

Wat is de meest sexy track die jij op RAUW hebt gedraaid?
'Ik vind veel muziek die ik draai niet per se sexy, eerder vies ofzo. Of ja, dat kan ook sexy zijn natuurlijk. Maar een track waarbij ik dan toch wel een sexy gevoel krijg is Kylie Minogue met ‘Slow’. Dat is ook echt een RAUW-klassieker. Hij werkt op heel veel manieren. Als je hem middenin een keiharde set draait dan is-ie heel powerful, maar in een warm-up set is-ie weer heel rustig.'

Wat is de track die je op RAUW hebt ontdekt toen een andere dj hem draaide?
'Dat is Spankrock met 'Bump' in de Switch remix. Dat was zo’n track die er plotseling was en die je vijf keer op een avond voorbij hoorde komen. Die sprong er zó uit en nog steeds, productioneel gezien, is het ook niet te bevatten wat er gebeurt. Net zoals die Justice-track, maar dan net wat subtieler.'

Welke track wil jij aan Joost van Bellen opdragen?
'Dat kan alleen maar de tweede remix van Erol Alkan van Connan Mockasin’s 'Forever Dolphin Love' zijn. Erol pullde een ‘Kanye Westje’ door een nieuwe remix te maken toen hij niet tevreden was over de eerste. We hebben onlangs nog de laatste RAUW in TivoliVredenburg afgesloten en dit was de laatste plaat van die avond. We hebben de laatste jaren, sinds dat die remix uit is, elke avond van RAUW geopend met deze plaat en eigenlijk is hij heel erg niet RAUW, maar omdat we hem toch zo vaak bleven draaien is-ie dat wel geworden. Bij die track denk ik gewoon aan Joost.'