Checklist (week 31): o.a. Bewilder, Nao en Warpaint

Elke week de beste nieuwe muziek

Cécile van Wijnsberge ,

Eerlijk is eerlijk: stiekem hadden we allemaal gehoopt dat bovenaan de eerste Checklist van augustus meteen het langverwachte nieuwe album van Frank Ocean zou staan. Want in juli zou Boys Don't Cry uitkomen, en het zou bril-jant zijn, als je de berichten moest geloven. Maar de berichten logen, en in plaats daarvan zit de redactie al twee volle dagen aan een stream gekluisterd van een man (is het Frank?) die in een kale loods op zijn dooie akkertje hout staat te zagen. Gelukkig kwam er ook nog zat andere toffe muziek uit om een hele Checklist mee te vullen en de teleurstelling wat te dempen. R&B-fans halen bijvoorbeeld hun hart op bij Nao, terwijl liefhebbers van gevoelige-mannen-muziek zeker Stippenlift eens moeten checken. En als je houdt van livestreams waar wél iets interessants op gebeurt mag je de uurlange marathonversie van Bewilders 'Forza' met wel 30 gastmuzikanten (!) zeker niet missen.

1. (–) Bewilder – 1 uur 'Forza (It Is)' live in 3voor12 Radio (video)
Een goed liedje, een knotsgek idee, een stuk of dertig razend enthousiaste muzikanten en dat een heel uur lang op de radio: dat was Bewilder's XXL-editie van 'Forza (It Is)' in het kort. De band rondom Maurits Westerik bracht vorig jaar hun debuutplaat uit, met daarop 'Forza', zo'n nummer waarover mensen zeggen dat het wel een uur lang door zou mogen gaan. In 3voor12 namen we de proef op de som. Bewilder nodigde hun hele squad uit voor een marathonversie van 'Forza'. De 3FM studio liep over: Canshaker Pi, Aafke Romeijn, Max Meser, Bombay, Kypski, Bong-Ra... en dan zijn we nog niet eens op de helft. Twee drummers, vier gitaristen, twee cellisten, een trompettist, een modulaire synth... We kunnen nog wel even doorgaan, maar beter kun je er zelf even naar gaan kijken en luisteren.

2. (–) Nao – For All We Know (album)
Haar eerste album is pas net uit, maar op basis van haar track 'Firefly' met Mura Masa en haar eigen single 'Bad Blood' pakte Britse zangeres Nao al een prachtplaats op de line-up van Lowlands. Nu The More We Know in zijn geheel te beluisteren is, weten we het zeker: Nao maakt de hype hartstikke waar. Soepele R&B-liedjes met een modern elektronisch randje. Deze week is de debuutplaat van Nao het 3voor12 Album van de Week. Lees ook het interview met Nao.

3. (–) Warpaint – New Song (track)
De naam dekt de lading: Amerikaans indiepopkwartet Warpaint heeft een nieuw liedje, en ze noemen het 'New Song'. Direct en doeltreffend, zo kun je de track zelf ook omschrijven: dansbaar, uptempo en een stukje uitbundiger dan we van de dames uit Los Angeles gewend zijn. Frontvrouw Emily Kokal zegt dat dit helemaal in de lijn ligt van hun aanstaande album: 'In vergelijking met onze albums is onze live show altijd veel meer jammy en high-energy. We houden allemaal van dansen. We wilden niets wegnemen van de emotie of de core feeling van onze band, maar we wilden wel het tempo een beetje omhoog gooien en een beetje meer lol maken.'

4. (–) Elza Soares – The Woman At The End Of The World (album)
Sambadiva en levende legende Elza Soares heeft in haar 79 jaar een waanzinnige hoeveelheid weten te doorstaan. Ze groeide op in de favelas van Rio de Janeiro, werd als jonge tiener ontdekt in een talentenjacht, had een stormachtig liefdesleven en veroverde Brazilië met haar muziek. Nu heeft Soares een nieuw album uitgebracht, A Mulher do Fim do Mundo, ofwel 'de vrouw aan het einde van de wereld'. Op het album hoor je een onverwoestbare levenskracht in haar raspende stem. Afro-Braziliaanse geluiden mengen zich met flarden snerpende noise en het vuur van de beste punkplaten.

5. (–) Drugdealer – Suddenly ft. Weyes Blood (track)
Songwriter Michael Collins houdt wel van een woordgrapje, zeker als ie met verdovende middelen te maken heeft. Zijn vorige muzikale projecten bracht hij uit onder namen als Salvia Plath, Run DMT en The Doobie Sisters. Dit nieuwe alias is iets meer to the point: in september brengt Collins zijn eerste album uit als Drugdealer. The End of Comedy gaat de plaat heten, geproduceerd door professionele weirdo Ariel Pink. 'Suddenly' is de eerste single, een echte zeventiger jaren pianoballad à la Carole King, met vocalen van Natalie Mering aka Weyes Blood.

6. (–) Noisia – Outer Edges (album/Luisterpaal)
Dat was even slikken: vlak voordat het Groningse trio Noisia hun gloednieuwe show voor het eerst ging vertonen op een Tsjechisch festival, kregen de mannen te horen dat hun album was gelekt. Zes weken te vroeg. Wat doe je dan? Na de show alles zelf linea recta online gooien dan maar, zodat je fans de muziek in elk geval bij de bron vandaan halen. Op Outer Edges verkent het trio alle hoeken van de drum & bass, en gaan ze zoals altijd ook een stukje verder, harder en dieper. Ook de show, die we in Nederland op Lowlands voor het eerst te zien gaan krijgen, belooft veel: een totaal audiovisueel spektakel met op de muziek gesynchroniseerde visuals. Je kunt Outer Edges nu (legaal) beluisteren op de 3voor12 Luisterpaal.

7. (–) Oscar and The Wolf – The Game
Het kon niet lang duren voordat de Belgische elektropopsensatie Oscar and The Wolf een Megahit zou scoren. Deze week is het Max Colombie gelukt met nieuwe single 'The Game'. Het is de voorloper van zijn nieuwe album, waarvan behalve deze ene track nog niets bekend is. 'Twerken met een traantje,' zo omschrijft Colombie het nummer zelf. Langzaam, groovy en lekker donker. Huilend naar de club, dus.

8. (–) Joy Orbison – Dekmantel podcast (dj-set)
Na onze eigen 3voor12 All Killer No Filler Dekmantel-premix wil je je misschien nog wel verder opwarmen voor het dancefestival in het Amsterdamse Bos dit weekend. Of misschien moet je het hele feest missen, en wil je toch het gevoel hebben er een beetje bij te zijn. Check dan behalve de mix van RipTide voor 3voor12 ook deze twee uur durende podcast van Joy Orbison. De Londense producer hakte deze mix in twee delen: de eerste helft vol gloednieuw, onuitgebracht werk, de tweede met favorieten uit zijn platencollectie.

9. (–) Wild Beasts – Boy King (album)
Aanstaande vrijdag komt de Britse artrockband Wild Beasts met hun vijfde album. Van Boy King hebben we al vier tracks te horen gekregen, en Apple Music-abonnees kunnen behalve zich vergapen aan Frank Oceans houtbewerkingskunsten ook alvast de nieuwe Wild Beasts in z'n geheel luisteren. Gaat Boy King op vrijdag ondergesneeuwd worden door Boys Don't Cry? Waarschijnlijk wel, en da's zonde, want ook de nieuwe van de band rondom frontmannenduo Hayden Thorpe en Tom Fleming is weer zeer de moeite waard. De beweging naar elektronica die op voorganger Present Tense (2014) te horen is, wordt doorgezet. Bijna funky wordt het zelfs – luister maar vast naar eerste single 'Get My Bang'. Maar met nog altijd met een diepere laag: op Boy King kaart Wild Beasts de moeilijkheden van moderne mannelijkheid aan.

10. (–) Zomby x Burial – Sweetz (track)
Twee mysterieuze mannen komen samen op 'Sweetz': de immer gemaskerde producer Zomby, wiens echte identiteit nog altijd een raadsel blijft, werkte voor deze track met de zo mogelijk nog geheimzinnigere Burial, van wie het niet eens zeker is of hij ooit überhaupt ergens een dj-set heeft gedraaid. Samen maakten ze deze zeven minuten durende track, vol zware, pulserende bassen en schurende percussie. Onheilspellend en veelbelovend tegelijk. 'Sweetz' komt van Zomby's nieuwe album Ultra, dat in september wordt verwacht.

11. (11) Sef & Aafke Romeijn – Alles Went (track)
Een stukje moderne romantiek: hij vraagt op Twitter of zij een keer een liedje met hem wil maken, en zij zegt 'Ja ik wil!', gevolgd door een heleboel emoji. 'Alles Went' is het resultaat van de samenwerking tussen Sef en Aafke Romeijn, een ode aan/droogkomische kritiek op de meest vermaledijde subcultuur van de 21e eeuw: de hipster, en zijn neiging om van oude volksbuurten het nieuwe Berlijn te willen maken. 'We redden de buurt, we maken het hip / We houden van authentiek en rauw / Kom jij hier vandaan? Dan mag je nu gaan / 't Is voor iedereen maar niet voor jou'. Naar het schijnt is dit een eerste teken van de gezamenlijke EP die de twee in oktober uit zullen brengen.

12. (–) Stippenlift – Gemiste Kansen vol. 1 (EP)
Hugo van der Poel kreeg de Nederlandse liedjes die hij op de van zijn ouders gekregen keytar schreef in eerste instantie niet aan de man bij een platenmaatschappij. Hij vertaalde er een paar naar het Engels en de gitaar, en in nieuwe versie vielen ze wél goed bij label Excelsior, dat Van der Poels eerste plaat als Earth Mk. II uitbracht. Het Nederlands-elektronisch lag hem echter toch nader aan het hart, dus pakte Hugo met zijn nieuwe fanbase in de achterzak zijn oude project weer op. Nu is er de eerste EP van Stippenlift: Gemiste Kansen. Hypermelancholische teksten – “Ik wil alleen maar huilen” – ietwat nasaal gezongen boven glitterende toetsenriedeltjes en diepe bassynths. Stel je voor dat Spinvis en Ronnie Flex eindelijk samen een plaat gaan maken, maar Ronnie voelt zich te depressief om te rappen. Wellicht klinkt dat een beetje als Gemiste Kansen. Extreem ongezellig op precies de juiste manier.