3voor12 bespreekt Album van de Week (43): NxWorries

Anderson .Paak verbreedt samen met producer Knxwledge zijn doelgroep

Ralph-Hermen Huiskamp ,

In januari kwam met zijn album eerste teken: 2016 kon nog wel eens het jaar gaan worden van Anderson .Paak. Vervolgens kopte hij op SXSW werkelijk alle shows in, waar hij geboekt stond. En dat waren er nogal wat. En overrompelde hij het Nederlandse publiek met shows in Tolhuistuin, op Pitch, North Sea Jazz en Lowlands en was zijn naam definitief gevestigd. En nu is er al weer een nieuw album, samen met producer Knxwledge.

Bij wie Anderson .Paak al voor zijn doorbraak album van dit jaar op de radar stond, heeft vast ook al de EP gehoord die hij in 2015 uitbracht met  Knxwledge. De combinatie leek toen al een logische. De rapper uit Californië met zijn stijl die constant tussen soulzanger en rap in schippert, en de producer uit Philadelphia die al dingen uitbracht op Stones Throw, thuisbasis van Madlib en J Dilla, die bekend staan om hoe ze overal uit de muziekgeschiedenis samples kunnen afstoffen en de hardste hiphop de meeste swing kunnen meegeven.

Waar sommige producers in hun producties vakkundig proberen te verhullen dat ze samples gebruiken, steekt Knwledge het niet onder stoelen of banken. Hoor bijvoorbeeld hoe op 'Kutless' de vinylknisper over de hele track wordt uitgesmeerd, of op  ‘Livvin’ de ruis over bepaalde stukken ook toe- en afneemt. Op het hele album worden weelderige strijkers gesampled, duiken klassieke soulkoortjes op, hoor je snares zo warm en droog als je ze tegenwoordig nauwelijks meer hoort of zelfs een sample uit de cultcartoon Rick & Morty aan het einde van 'Can't Stop'. 

Maar het meest opvallend is hoe Anderson .Paak veel meer zijn spierballen rolt, als het gaat om zijn zang. Op het eerder dit jaar verschenen album was al duidelijk dat hij enorm divers uit de hoek kan komen, van scherp tot nonchalant rappend, smooth zingend, op Yes Lawd! gaat hij vooral in zijn zang een stuk verder. Het ene moment croonend, dan weer uithalend, soms bijna fluisterend en dan weer volle bak. Gecombineerd met de warme seventies samples maakt het album alleen maar meer duidelijk wat voor enorm publiek .Paak de komende jaren gaan bereiken, er is waarschijnlijk nog een heel blik soul- en funkliefhebbers waar .Paak door zijn eerdere r&b en hiphopfocus nog niet op de radar staat. Zijn mini-tour in Nederland van Pitch naar North Sea Jazz naar Lowlands is nog maar het begin, blijkt met dit album. Van de zondagmiddag opRadio 2 tot aan een pitbouwen op Woo-Hah, .Paak gaat voor beiden en alles wat er tussenligt. En dat lijkt hem te gaan lukken ook.