Om maar even helemaal terug naar het begin te gaan: ik las dat jullie bij je eerste tour in een Fiat Panda het hele Verenigd Koninkrijk door zijn gereden.
Duggan: “Dat was de eerste keer, ten tijde van onze eerste EP. We probeerden al eerder een tour door het VK te regelen en dachten nog: ‘oh, dit kunnen we wel DIY regelen, we hebben toch zeker geen boeker nodig’. Ik had vijftig zalen gemaild, en kreeg één reactie. En dat was een nee. Dus toen hebben we toch maar een boeker gezocht - zij is echt heel goed - en zij boekte onze eerste tour. Een vriend reed ons gratis het land door, ik had zo’n dakkoffer van mijn broer geleend waar we alle gitaren en bekkens in konden doen. Als we dan allemaal nog een tas op schoot hadden, ging het net. Op een gegeven moment speelden we in een piepkleine zaal in Manchester. Een vriend van ons uit Leeds kwam kijken, hij dacht dat het echt iets groots was. Er was één iemand anders, een meisje dat van tevoren dacht dat het uit zou verkopen. Niemand anders daar. Ze vroeg nog: hebben jullie een tourbus? Wij: ‘Zie je die Fiat Panda daar?’”
Kiely: “De mythe was al ontmaskerd voor we goed en wel begonnen waren.”
Na twee EP's ligt nu de debuutplaat er: Holding Hands With Jamie. Wie is Jamie?
Kiely: “Hij is echt een goede vriend, hij is zo’n beetje Daniel’s (Fox, bassist, red.) secret lover. Geen grap, ze zijn echt… close.”
Duggan: “Hij is een oude schoolvriend, en vanaf het begin is hij al onze technicus samen met Daniel. Hij is er altijd, hij was er bij de helft van de liedjes die we schreven bij. En gewoon een heel plezierig persoon. Hij heeft een heel goed kapsel. Hij heeft veel goede kapsels gehad, trouwens.”
Kiely: “Hij haalt instrumenten uit elkaar en zet ze weer terug in elkaar, is altijd met iets creatiefs bezig. Hij zit in een live techno-act genaamd Peaks, we delen een oefenruimte met ze. Ik vind ze echt tof, hij neemt altijd kleine geluiden op die hij dan als samples gebruikt. Dat inspireerde ons om al die lagen in de muziek te gebruiken. Hij is ook heel goed met woorden, ik heb alle teksten door hem laten keuren."
In combinatie met jullie muziek is het wel een erg grappige titel, net als de bandnaam. En jullie EP 'The Early Years'. Is humor belangrijk voor jullie?
Kiely: "Ik denk dat iedereen in de band er wel een goed gevoel voor heeft, we verzinnen altijd bijnamen en kunnen overal om lachen. Niet dat we een joke band of zo zijn, we proberen er een andere draai aan te geven en er een beetje dwaas over te doen. We zijn helemaal niet zo serieus."
Duggan: "Dat denken mensen altijd: dat we erg intense, superboze mensen zijn. Zijn we helemaal niet."
Toch zit er ook een heel serieuze kant aan Holding Hands With Jamie: nadat zijn relatie op een nare manier tot een einde kwam, raakte Kiely twee jaar lang in een psychotische depressie. Veel Girl Band-songs zijn in die periode ontstaan. Kiely: "Ik hou ervan om situaties te documenteren waar ik in terechtkom. In die zin is mijn muziek ook een manier om terug te kijken: 'hé, toen was ik 21, toen was ik 20'. Twee jaar geleden gebeurde dit, ik moest uiteindelijk een jaar stoppen met mijn studie. Mijn moeder is therapeut, ze wist dat ik kon schrijven en moedigde me aan dat te blijven doen. Het was erg zwaar, ik dacht dat ik iedereen alleen maar tot last was. Maar goed, ik heb die twee jaar dus gedocumenteerd. In die zin is het een conceptalbum, maar waarschijnlijk alleen in mijn hoofd."
Duggan vult aan: "Ik hoor van mensen dat ze het wel logisch vinden als ze naar de muziek luisteren, als je weet dat Dara al die pieken en dalen heeft gehad kun je wel horen dat het een inspiratie is geweest. Ik denk dat de muziek precies hetzelfde had geklonken als het niet was gebeurd, het is meer de inhoud van de teksten. Daarom vind ik ze ook zo goed, het past precies bij de muziek. Maar het ging niet zo van: 'Hé, Dara is depressief, laten we er liedjes over gaan schrijven'. Het was vooral voor jezelf, toch?"
Kiely denkt even na: "Ja, achteraf is het zowel het beste als het slechtste wat me ooit is overkomen. Maar het heeft uiteindelijk een geweldig effect gehad: ik voel me nu sinds januari al heel goed, heel vredig, terwijl ik eerst alleen maar down was. De muziek heeft daar zeker bij geholpen. En zo depressief is het ook niet. Ik was niet dingen aan het slopen of mensen in elkaar aan het slaan, een deel van de tijd was ik ook superblij. Maar dan echt bizar blij, met alles in de wolken. Toen ik de teksten voor Pears For Lunch had geschreven, liet ik ze aan Alan lezen. Ik zei er nog bij: 'het is best serieus, het kostte me veel tijd en ik was erg fragiel', et cetera. Maar hij moest er keihard om lachen, zei alleen maar hoe goed hij die en die zin vond. Er knapte iets bij mij toen, ik dacht: dit is gewoon fun! Ik was vergeten dat ik ook lol kon hebben. Vanaf dat moment wist ik dat ik dat kon, en kon ik ook de teksten afmaken. Uiteindelijk duurde dat nog wel tot de laatste dag voor de opnames. Ik wilde niet dat iemand het verkeerd zou interpreteren, dus maakte ik ze zo open voor interpretatie als mogelijk."