Voor Colin Benders aan de zeer vrije jamsessie-tour begon, was alles anders. “We hadden net de Kyteman Orchestra tour gedaan, dat was heel vet, maar precies het tegenovergestelde. Daar lag bijna alles helemaal vast. Ik was toen aan iets nieuws toe.
We hadden altijd in alle concerten een korte jamsessie. We wisten nooit wat we konden verwachten, maar wel dat het vet zou worden.
Toen dacht ik: wat nou als we een concertreeks beginnen met alleen die jams, kijken wat er dan gebeurt. Daarvoor hebben we een gebarentaal ontwikkeld, waarmee we in de gaten konden houden in welke toonsoort we zaten, wat voor akkoordenschema we wilden, melodieën aan elkaar doorseinen. Als iemand bij de instrumentensecties een idee heeft, laat hij het heel snel aan de rest horen. De rest heeft zitten trainen om harmonieën te verzinnen op basis van de melodieën die voorbijkomen. Mijn rol is te luisteren naar wat iedereen doet. Als iets een tof idee is: laten we dat nu doen. Ik zit tussen een luisteraar, een dirigent en een cheerleader in. Voor de rest was er niks vast gelegd. De eerste concerten hebben we echt totale doodsangst uit geslagen."
Alle shows zijn opgenomen, alle jams gedocumenteerd. Dagen lang moest Kyteman door de selectie heen ploegen: "Ik ben gaan selecteren wat tof genoeg was om op de plaat te zetten. We hadden zo'n veertig uur opgenomen. Elk concert duurde 2 of 3 uur. Daar zaten heel veel dingen bij die ik compleet was vergeten. De toffe dingen vond ik meteen supertof. Ik heb best streng geselecteerd, de eerste selectie was 6 cd’s. Toen ben ik het telkens wat verder terug gaan dringen: nu kan het echt niet kleiner. Het is een driedubbel-cd geworden. Alle tracks hebben een spanning die vanaf het begin af aan de moeite waard zijn om te luisteren en van daaruit gaat het verhaal door."
Geen simpele popliedjes dus, de lengte kon ook nogal uiteenlopen. "Op de tweede plaat staat een track van een half uur die ik moest opdelen in twee delen. Het moest verhalend genoeg zijn om terug te luisteren zonder de beelden erbij te zien. Er zit geen enkele reguliere poptrack bij. Misschien is Ridiculousness nog enigszins te behappen. De hele tweede cd is alleen maar experimenteel gefreak, maar dat was ook waar ik naar zocht. De extremen van alle jams bij elkaar. De jam die de derde cd afsluit, Homecoming, is een trip van 20 minuten. In de hele tour was er geen jam die zo was als die. Het waren de unieke momenten vooral die ik heel tof vond om op de cd te stoppen."