Nummer 58-hit van Mr. Polska krijgt alsnog een gouden plaat Nummer 58-hit van Mr. Polska krijgt alsnog een gouden plaat

Gaetan van der Sande: "Claim je eigen succes!"

, Menno de Meester

Nummer 58-hit van Mr. Polska krijgt alsnog een gouden plaat

Gaetan van der Sande: "Claim je eigen succes!"

Menno de Meester ,

Gisteren kreeg de jarige Mr. Polska van 3FM-dj’s Barend & Wijnand een gouden plaat uitgereikt voor de single Ravotten. 15.000 verkochte exemplaren is genoeg voor de goud-status, maar deze single kwam nooit verder dan nummer 58 in de Single Top 100. Hoe is het de heren van Nouveau Riche gelukt alsnog de erkenning op te eisen?

Groot feest voor Mr Polska gisteren. De rapper kreeg een ouderwets ereplakkaat voor een moderne hit. Want in de charts viel het nummer Ravotten helemaal niet op. Tussen alle Nederlandse single-hitlijsten zijn er twee die geen airplay meetellen bij de berekening: de Single Top 100 en de iTunes Top 30 van Q-Music. De iTunes Top 30 heeft Ravotten nooit bereikt, kennelijk werd het niet genoeg verkocht in een week om die lijst te halen. Wat blijkt:de fans van Mr. Polska streamen het nummer liever: met 2,5 miljoen streams op Spotify is Ravotten van Mr. Polska (ft. Ronnie Flex) een niet te ontkennen hit, ook een half jaar na de release is het nog steeds een van zijn meest beluisterde nummers.

De Single Top 100 neemt naast de verkoop van mp3’tjes en cd-singles ook streaming (van onder meer Spotify en Deezer) mee in haar berekening. YouTube wordt nog steeds buiten de berekening gehouden, omdat dat die views makkelijk te manipuleren zouden zijn. Je zou verwachten 2,5 miljoen streams op Spotify voldoende zouden zijn voor een mooie plek in de Single Top 100. Ravotten wist echter nooit verder te komen dan nummer 58. 

Hoe komt het dat Mr. Polska dan toch een gouden plaat verdient? De stichting GfK Dutch Charts, die de Single Top 100 samenstelt, wil er niet veel over kwijt: “Wij geven sowieso geen aantallen door,” vertelt de woordvoerder. De NVPI, de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs, die de gouden en platinaplaten verdeelt, lijkt dezelfde criteria te hanteren bij het uitreiken als de GfK. De verkoopcijfers worden opgeteld bij de streamingcijfers, waarbij 1000 streams ongeveer gelijk zijn aan 1 verkochte single. Een woordvoerder van de NVPI doet een paar opvallende uitspraken: “De platenmaatschappij meldt zich bij ons als er een product in aanmerking komt voor goud of platina. Wij krijgen de aanvraag binnen en controleren of het klopt. Het hoeft ook niet zo te zijn dat er altijd een gouden plaat uitgereikt wordt. Het kan ook zo zijn dat de verkoopaantallen wel bereikt zijn, maar dat er geen gouden plaat uitgereikt wordt, omdat het niet wordt aangevraagd. Een keer per jaar wordt het wel geverifieerd, om te kijken wie er wel voor in aanmerking komen.” 

“Op de website was een gedeelte waar je kon zien wie er goud en platina hadden gehaald. Maar dat gedeelte is helaas onder constructie. De technische man van de website is met vakantie. We hebben liever dat het er goed op staat dan dat het er half op staat. Het komt er wel weer op.” Ook de persoon die lijst met bekroonde platen op kan sturen blijkt, hoe kan het ook anders, op vakantie te zijn. Even later wordt zelfs de hele website van de NVPI offline gehaald.

Claim je succes
We vragen opheldering bij Gaetan van der Sande, de voormalig labelmanager van Nouveau Riche die de release van Ravotten in februari nog meemaakte. “Met Nouveau Riche waren we nooit aangesloten bij de NVPI. Ik had dan gewoon contact met onze distributeur. Hij kon dat exact vertellen hoeveel we verkocht hadden. Het was niet letterlijk 1000 streams is 1 verkoop, daar zat nog wel verschil in. Toen hij zag dat we op 17.000 zaten, zei hij: ‘die gouden plaat moeten ze nu wel echt gaan toekennen.’

Ondanks de vele hits die Nouveau Riche voortbracht, bleven de hitlijsten achter de feiten aanlopen. “Ik krijg zelden dingen een beetje de chart binnen, al staan ze op nummer 1 in iTunes. De mensen van GfK kunnen me dat ook niet uitleggen, die zeggen: ‘het is te weinig verkocht.’ Totdat wij in België een hit hadden Banaan van JeBroer: dat ging zo hard, toen zei iemand voor de grap: straks krijg je nog een gouden plaat. Toen zijn we gaan uitzoeken wat daar voor nodig is. We bleken ‘m al te hebben inderdaad. Daarom zijn we Ravotten ook gaan bijhouden.”

Platenmaatschappijen die niet aangesloten zijn bij de NVPI moeten zelf op jacht naar de eer die ze verdienen. Van der Sande: “Het is wel apart dat je dat zelf bij moet houden. Ik wil niet bijdehand doen, maar volgens mij is half Top Notch goud. Dus ik zeg ook tegen die gasten: claim nou alsjeblieft ook je succes! Je verdient dat. We roepen wel dat we zo groot zijn op YouTube en op Spotify. Sla dan ook de mainstream media, het mainstream publiek en de mainstream programmeurs ermee om de oren.”

Mano Meijer, de huidige manager van Mr. Polska erkent het belang van streaming: “De abonnementen worden toegankelijker, iedereen heeft Spotify, straks heeft iedereen Apple Music. Misschien wordt een stream dan weer minder waard, omdat iedereen weleens op die manier een nummertje luistert. Straks wordt alles goud.” Is het denkbaar dat een single puur op basis van streams een gouden plaat krijgt? Van der Sande denkt van wel: “Je zou kunnen stellen dat je met 1,5 miljoen streams op Spotify gewoon een gouden plaat verdient.”

Nu op 3voor12