Paradiso twaalf dagen volledig in bezit van Kraftwerk

Reeks al twee jaar in voorbereiding

Atze de Vrieze ,

Vrijdag 16 januari is het zover, dan begint een bijzondere reeks Kraftwerk concerten in Paradiso. Acht avonden achter elkaar zal de elektronische popgroep acht klassieke albums spelen, compleet met 3D visuals. Een ambitieus project, waarvoor Paradiso twaalf dagen totaal in handen van de Duitse pioniers is. “Ze willen alles weten, tot op de centimeter nauwkeurig.”

Fans van Kraftwerk hebben de afgelopen jaren ongetwijfeld jaloers naar andere grote steden gekeken. New York was de eerste die de befaamde 1-2-3-4-5-6-7-8 serie kreeg, op een bijzondere plek: het MOMA, het Museum Of Modern Art. Juist, een museum. Londen volgde, thuisstad Düsseldorf, Parijs. Nederland kreeg wel twee losse 'best of' shows op een opmerkelijke plek: het Evoluon in Eindhoven. Maar die volledige serie, die wilden we ook wel graag. Dan nu eindelijk: Amsterdam. De gesprekken daarover gaan volgens Ben Kamsma van Paradiso al twee jaar terug. “Ze wilden in eerste instantie graag in een museum spelen, maar de musea in Amsterdam zijn redelijk behoudend. Er moet rekening worden gehouden met van alles, of het niet te veel trilt voor de kunstwerken bijvoorbeeld. Ach, moeten ze gedacht hebben, Paradiso is ook een soort museum.”
 
Ajay Saggar zal vanuit Paradiso de Kraftwerk-productie begeleiden. Hij bezocht met Kamsma een van de concerten in het Louis Vuitton gebouw in Parijs en was zeer onder de indruk. “Het project heeft een typisch Duitse benadering van het Gesamtkunstwerk, Bauhaus-achtig, een samenwerking van mens en machine, maar ook muziek en visuals. Het past perfect bij elkaar. De PA is echt fantastisch. Dat geluid! Ik ben geluidstecnnicus, en ik was echt blown away! Bloody hell. Ook in zo’n grote zaal werkte het echt heel goed. Tijdens de concerten neemt Kraftwerk zelf alles over, wij leveren de zaal helemaal leeg op en houden de hele week iemand beschikbaar.”
Kraftwerk brengt zelfs eigen podium mee
Om die perfectie te benaderen is een Kraftwerk-delegatie een half jaar geleden al in Paradiso geweest. “Ralf Hütter was daar zelf ook bij”, zegt Kamsma. “Hij was zeer geïnteresseerd in elk detail, maar na een tijdje praatte hij toch meer over schaatsen en fietsen, zijn andere liefdes. De productiecrew van Kraftwerk wil alles weten, tot op de centimeter nauwkeurig. Ze brengen alles zelf mee: 3D projectors, scherm, surround systeem.” Saggar: “Zelfs hun eigen podium, dat over het podium van Paradiso heen gebouwd wordt. Er zitten allerlei monitoren in gebouwd.” “Het meest opvallende is dat het er juist heel eenvoudig en strak uitziet”, zegt Kamsma. “Dat past natuurlijk ook bij de muziek.”
 
Uitzonderlijk is zeker het feit dat Paradiso tijdens de Kraftwerk-week volledig in dienst van de Duitsers staat. De opbouw van de show begint al drie dagen voor de eerste avond, tijdens de serie zijn alle vaste clubnachten geschrapt en staan er geen bands in de kleine zaal boven. Kamsma: “Dat doen we eigenlijk nooit. Ik herinner me twee shows van The Waterboys, die opgenomen werden voor een film en waarvoor een extra ring aan lichten opgehangen was. Die hebben we na een dansavond diep in de nacht nog terug gehangen. Business as usual bestaat bij ons niet, maar dit is wel heel uitzonderlijk.”
 
Op één na zijn alle concerten uitverkocht, met uiteraard grote klassiekers als Autobahn, Man Machine en Trans-Europe Express als favorieten. “Alleen Techno Pop blijft wat achter”, zegt Saggar. “Een album dat destijds in 1986 uitkwam onder de naam Electric Cafe, vijf jaar na Computer World. Een lange periode, onder andere doordat Ralf een ongeluk had gehad met de fiets waarvan hij lange tijd moest revalideren. Ik denk dat veel mensen destijds na die lange afwezigheid te hoge verwachtingen hadden, maar Electric Cafe is op zijn eigen manier ook heel belangrijk en toonaangevend geweest. De Chicago house scene bijvoorbeeld omarmde het album direct, in Europa werd het niet begrepen. Ik vind het een cool album.”