DJBroadcast stopt als gratis Nederlandstalig danceblad DJBroadcast stopt als gratis Nederlandstalig danceblad

Doorstart als betaalde, Engelstalige publicatie

, Atze de Vrieze

DJBroadcast stopt als gratis Nederlandstalig danceblad

Doorstart als betaalde, Engelstalige publicatie

Atze de Vrieze ,

Uitgerekend in de week dat DJBroadcast genomineerd werd voor de Pop Media Prijs, is er opvallend nieuws: het gratis danceblad verdwijnt. Wel komt er een Engelstalig blad voor in de plaats, dat ook buiten Nederland in de schappen ligt. Gratis is het dan niet meer. “In ruil voor een tijdloos boekwerk dat je met liefde in je kast zet vragen we een schappelijke vergoeding. DJBroadcast is niet langer een gratis blad.”

Hoofdredacteur Eelco Couvreur schrijft op de website van het danceblad: “Wat gaat er veranderen? Veel. Ik mocht het afgelopen jaar als hoofdredacteur twee prachtige papieren DJBroadcast magazines van een voorwoord voorzien. Wat ik toen nog niet wist was dat het bij die twee exemplaren zou blijven. We hebben, na twaalf jaar, ons laatste DJBroadcast Magazine gemaakt. Althans, in de huidige vorm. In 2015 zal er geen Nederlandstalig blad verschijnen, het valt simpelweg steeds moeilijker te verantwoorden. Tegen digitale revolutie valt bijna niet op te boksen, zelfs niet door een salesteam dat wekelijks de sterren van de hemel speelt.”
 
Couvreur nam het stokje over van Job de Wit, en zette een koerswijziging in. Hij koos voor meer focus op de underground en minder breedte in de vorm van pop-acts. Hij viel ook op met zijn opvallend scherpe columns, waarin hij andere platforms die over dance berichten de maat nam (o.a. NRC en 3voor12), of reflecteerde op actuele gebeurtenissen, zoals de overname van ID&T door het grote SFX. Tijdens ADE liet hij zich in een discussie ontvallen moeite te hebben met de manier waarop online journalistiek bedreven wordt. “Het liefst zou ik iedere dag een longread plaatsen, maar daar hebben we de mankracht en het geld niet voor. Ik zou de festival aankondigingen helemaal links willen laten liggen, maar feit is dat ze een halfuur werk kosten en ontzettend goed worden gelezen."
 
Juist die uitgesproken koers lijkt aanleiding voor de nominatie voor de Pop Media Prijs. De inhoud hoopt Couvreur nu te vinden door zijn platform internationaal te maken. Ook de website gaat op de schop. “Omstreeks mei lanceren we een compleet vernieuwde pagina die in weinig lijkt op wat je nu van ons gewend bent. We zullen nog steviger in gaan zetten op longreads: beschouwende en verdiepende content zoals we die zelf het liefst maken.”
 
Couvreur: “Ik wil jullie, trouwe lezers, stuk voor stuk oprecht bedanken voor het topjaar dat 2014 was. Jullie hebben ons er van overtuigd dat we met onze uitgesproken, soms irritant snobistische toon en de niche-onderwerpen die we behandelen een weg zijn ingeslagen die wordt gewaardeerd. En ja, het kan en moet beter. De nationale dancewereld is groter dan de Randstad, lang niet elke column was raak, de longreads moeten nog beter onderzocht worden en frequenter verschijnen, de onderwerpen kunnen origineler en tijdlozer. Er wordt aan gewerkt.”

Nu op 3voor12