Chris Brown glijdt virtuoos op Vestival

Mega-R&B-evenement trekt meisjes uit heel Europa naar Den Haag

Timo Pisart ,

Vorig jaar was daar opeens Vestival, een gigantisch R&B- en hiphop-evenement dat het aandurfde grote knallers te boeken in het Goffertpark in Nijmegen. Dit jaar doen ze er nog een schepje bovenop met als absolute headliner Chris Brown en in zijn kielzog Omarion, French Montana en Tyga op het Haagse Malieveld. 3voor12 gaat glijden voor gevorderden.

Het aantal hiphop- en R&B-evenementen in Nederland groeit en groeit. Naast Appelsap verschenen afgelopen jaar ook Woo-Hah, Encore en Vestival ten tonele. Uit dat rijtje zijn de artiesten op Vestival wat minder urgent en hip, een stuk commerciëler en vooral véél groter. Maar wel met een visluchtje: vorig jaar werd Vestival door vrij onbekende organisatoren opgezet in het Nijmeegse Goffertpark. AMI Live Entertainment, een grote partij uit Chili, zat erachter, maar hun website sprak van tours die nooit hadden plaatsgevonden, gewonnen prijzen die überhaupt niet bestaan en Vestival-edities in het buitenland die nog niet van de grond waren gekomen.

Hoe het ook zit: echt vol raakte het Goffertpark tijdens Vestival niet, maar we zagen er sterke shows van A$AP Rocky, Miguel, Tyga, Yellow Claw, Craig David en Trey Songz. De conclusie: Vestival is een uitstekende aanvulling in het Nederlandse festivallandschap, want zo’n mega-R&B-evenement hadden we nog niet, en daar is heus een publiek voor.

Ook dit jaar had Vestival een wat eigenaardige aanloop: eigenlijk zou het evenement op 7 juni, een dag na Fortarock, in het Goffertpark plaatsvinden. Maar al nadat de kaartverkoop was gestart, werd het evenement plotsklaps verplaatst naar 1 augustus én naar het Malieveld in Den Haag.

Maar goed, tijdens Vestival 2015 blijkt dat R&B-liefhebbers uit heel het land - plus heel wat Duitsers, Britten en een enkele Franse - het Malieveld wel hebben weten te vinden. Al rond een uurtje of drie is het veld goed volgestroomd met een bijzonder gemêleerd publiek: er zijn voluptueuze meisjes met opplaknagels, gouden tanden en strakke jurkjes, brede gasten met Obey-petjes, tatoeages en gouden tanden en ook een enkele hipster met een A$AP-jersey. Zo goed als het publiek zich heeft uitgedost, zo minimaal is de aankleding van het terrein zelf. Er is een VIP-deck waar kapitaalkrachtigen flessen champagne leegslurpen, een hoekje met plastic tuinstoeltjes waar je aan de waterpijp kunt lurken en een “Fashion Village”: twee kraampjes waar je neon-zonnebrillen en een enkel shirt kunt kopen. Naast het hoofdpodium met liveacts is er een bescheiden tweede podiumpje met dj’s die de hele dag dezelfde hiphop-hits pompen, en dan vooral Bitch Better Have My Money, Where Are Ü Now, CoCo en I Don’t Fuck With You.

Dat tweede podium is een leuke extra, maar het gaat echt om het hoofdpodium op Vestival. De eerste noemenswaardige act die daar aantreedt is R&B-zanger Omarion, die begin jaren nul een paar hits scoorde met B2K en later solo werkte met o.a. Timbaland en The Neptunes. Daarna raakte zijn carrière een beetje in het slop, tot hij vorig jaar de uitstekende plaat Sex Playlist uitbracht, die heel wat subtieler en smaakvoller is dan de titel doet vermoeden en vol staat fijnzinnig geproduceerde tracks over romantiek en bedsport. Helaas blijft hij live niet echt overeind, met een show op de automatische piloot en een véél te goedkope setlist waarop ook CoCo, Bitch Better Have My Money en I Don’t Fuck With You staan. Dat lijkt hij zich zelf ook best te beseffen. “Jullie komen hier voor entertainment, dus waarom zou ik jullie vervelen met m’n eigen nummers?”, grijnst Omarion.  

Sloddervosgang is heerlijk ondeugend
Nee, dan is de Amsterdamse Sloddervosgang rondom rappers Adje en Cho een stuk leuker. Ze noemen zichzelf hier op Vestival misschien gangster, maar de beats zijn eerder ondeugend dan echt gevaarlijk. Prijsnummer is Zeg Me, een kneiter van een trap-track waarin Adje op fijnzinnige wijze uitlegt dat hij zich liever niet inlaat met minderjarige meisjes. “Bitch, wat is je leeftijd / want ik heb liever geen spijt / dus voordat ik in je bek spuit / zeg me, ben je oud genoeg, bitch, zeg me.” En natuurlijk komen ook Misschien Wel Hè van CHO en ultiem feestanthem Ik Ga Hard van Adje met The Partysquad voorbij. Speciaal voor het hoofdpodium is de Sloddervosgang in grote getallen uitgerukt met bikinidanseressen met gigantische zwarte vlaggen en een grote vossige mascotte. “Is die pokoe aan?”, roept Adje. De helft van het publiek gilt het uit van plezier, de andere helft lijkt toch niet zo gecharmeerd van de expliciete teksten. In het Nederlands komen die toch net wat sneller binnen.

Nog begeesterder is Tyga, de rapper uit Compton die vorig jaar ook al op Vestival stond. In de tussentijd bracht hij het door Kanye West geproduceerde album 18th Dynasty uit én een plaat met Chris Brown, heeft hij Instagram-beefs met Drake en heeft hij een relatie met het piepjonge zusje van Kim Kardashian. Tegenwoordig lijkt hij qua flow en uitstraling iets teveel op Kanye te willen lijken, maar zo fel is hij niet, en zulke vooruitstrevende beats of tunes heeft Tyga de laatste tijd evenmin voortgebracht. Maar laten we wel wezen: met Rack City lanceerde hij wel de carrière van DJ Mustard en met Hookah bracht hij Young Thug naar het grote publiek. Vooral die wat oudere tracks vallen vandaag op het hoofdpodium goed, en tot drie keer toe duikt hij in het veld en op de meisjes die vooraan in de ‘golden cirkel’ staan. Afsluiten doet hij met een stuk of dertig van die meisjes op het podium met XTC-ode Molly. “Put it in my drink, put it in my drink.”

Boevenstreken van Two Crooks en festivaldirecteur
Minder opzienbarend is de glijerige August Alsina uit Atlanta, die zijn nu-R&B doorspekt met ad-libs, vocale acrobatiek en a capella gekreun. Zijn debuutalbum Testimony van vorig jaar werd ook door de critici uitstekend ontvangen, live heeft August minder diepgang. Hij hijgt zich door zijn drank en drugs-ballad I Love That Shit heen, waarin hij de liefde lijkt te bedrijven met wodka en wiet, wentelt zich in clichés voor Porn Star en beoefent ook nog een stukje old school boom bap in zijn nieuwe track Hip Hop. Maar hij blijkt razend populair: de dames vooraan gillen zich schor bij iedere knieval van de zanger en ze glijden mee met iedere uithaal.

De amicale rapper French Montana uit New York komt wat minder tot zijn recht, maar dat lijkt hem zelf gelukkig niet te kunnen schelen. Non-stop horen we de tag van zijn label Coke Boys, terwijl hij zich met een dikke grijns en zijn tong viezig uit zijn mond hangend door zijn trap-tracks heen werkt. Hij heeft een lekker luie timing, en vanzelfsprekend een jointje in de mond. De meeste van zijn tracks missen overigens het gevaarlijke randje: wel de misthoorns, niet de gunshots. Maar het schreeuwerige Pop That (met op plaat Rick Ross, Drake en Lil’ Wayne) blijft een gruwelijk goede track.

Ondertussen nemen de mensen op het veld even de tijd om een loempia of een Turkse pizza tot zich te nemen terwijl het volstrekt onbekende Nederlandse dj-duo Two Crooks met veel heisa een set doet op het hoofdpodium. Ze werden groots aangekondigd door het evenement, ze maakten het Vestival-anthem Meisjes Blijven Meisjes en bovendien prijkt hun logo groot op de posters. Wat blijkt: de directeur van Vestival is een van die twee Crooks, en heeft zichzelf dus maar meteen als semi-headliner voor Chris Brown geprogrammeerd. Erg chique, hoor. Ze presenteren zich met veel bombarie en weinig inhoud, met danseressen met bivakmutsen en Frenna (SFB) en Emms (Broederliefde) als MCs. We zagen er letterlijk nul tweets over voorbij komen, maar Meisjes Blijven Meisjes is een hit die al flink wordt meegezongen.

Gillen en glijden met Chris Brown
Het allerhardst wordt echter - VANZELFSPREKEND - meegezongen met de 26-jarige R&B-megaster Chris Brown, die opkomt met muziek van Michael Jackson en ook duidelijk in diens voetsporen wil treden met een megalomane show met grootse visuals, tot in de puntjes verzorgde dansshow en ronkende CO2-kanonnen. Het is voor het eerst sinds 2012 - toen hij de Ziggo Dome vulde - dat Breezy in Nederland is. Tien jaar geleden alweer brak hij door, maar in 2009 leek de carrière van Brown ten einde nadat hij zijn toenmalige vriendin Rihanna fysiek had mishandeld. Daarvoor heeft hij zijn straf uitgezeten en met albums X (uit 2014) en Fan of a Fan (met Tyga, 2015) lijkt de R&B-zanger nu toch echt op de top van zijn kunnen.

Non-stop hangen vanuit het hele veld de iPhones met gouden frontjes in de lucht terwijl Brown zich beweegt door wolkenvelden, softpornobeelden en abstractere lichtprojecties. Hij danst verdienstelijker dan hij zingt, dat wel, maar hij glijdt dan ook virtuoos over het podium. De muziek van Chris Brown, die wrijft op het grens tussen romantiek en lust, feest en verdriet, en de meisjes smelten ervoor. Hij begint met de goedkope EDM-knaller X, geproduceerd door Diplo, duikt dan de R&B-hoek in, om vervolgens een choreografie (inclusief salto!) te doen op een hiphop-medley van Rich Homie Quann, Future en Fetty Wap. Na een niet al te subtiel EDM-kwartiertje ("deze heet 'I Wanna Fuck You Tonight!'") doet Chris Brown weer waar hij zo goed in is: virtuoos glijden.

En dan, dan komen alle artiesten nog eens meedoen voor een groots slot: Omarion met de heerlijke ballad Post To Be, echt een héél goed liedje, French Montana met Poppin’ en Tyga met hun grootste gezamenlijke hits Bitches and Marihuana, Ayo en Loyal. De vele tienermeisjes in het publiek vallen elkaar achteraf in de armen, zoenen bij hun beste vriendinnen in de nek en Snapchatten elkaar de foto’s waarop ook maar een schaduw van Chris Brown te zien is. En terecht want hoe vaak zie je dat nou in Nederland, dat een giga-R&B-ster een festival-show geeft, en dan ook nog met alle gastartiesten die je op zijn tracks hoort? Alleen op Vestival. Op ons verlanglijstje voor volgend jaar noteren we alvast Drake, Kanye en Rihanna.