Pinkpop: Oscar and the Wolf is supersexy

Heerlijk glijden met superster-in-wording

Tekst: Roosmarijn Reijmer , foto's: Bart Notermans ,

Tijdens het derde nummer van Oscar and the Wolf staat iedereen nog lekker het weekend te bespreken, dwars door de muziek heen. Zo gaat dat op een festival gevuld met hits als Pinkpop. Veel mensen wachten vooral op dat ene bekende nummer. Maar dan gaat er ineens een wel heel luid gejoel op uit de menigte, het verspreidt zich als een virus door de tent. Vlaanderen is hier om hun trots Oscar and the Wolf te supporten en ze willen de pratende Hollanders even waarschuwen dat ze wat moois missen. Iedereen is direct bij de les en vanaf dat moment eet de zaal uit de hand van frontman Max Colombie.

HET CONCERT:

Oscar and the Wolf, Pinkpop Brand Stage, zondag 14 juni 2015

DE ACT:

Hij is sexy, hij danst alsof er geen morgen is en hij is zo mysterieus als maar kan. Met alle respect voor de andere bandleden: frontman Max Colombie IS Oscar and the Wolf. Vorig jaar werd in thuisland Belgie de heldenstatus bereikt door met maar een album op zak de Lotto Arena uit te verkopen. Het Sportpaleis in Antwerpen (capaciteit: 20.000) volgt komende herfst. Nederland begint pas met de kennismaking met dit bezwerende synthpop-fenomeen, maar Oscar and the Wolf weet ook hier optreden na optreden meer zieltjes voor zich te winnen. Het is een wonderlijk melancholieke mix van indie R&B, pop en hier en daar een snufje electro, live gebracht met hier en daar een ander, steviger arrangement dan op de plaat.

HET NUMMER:

Van Lowlands 2015, via Eurosonic naar Pinkpop en ongetwijfeld ook in de HMH aanstaande 13 november: het Oscar and the Wolf is anthem zonder meer ‘Strange Entity’ . Hoe kan het ook anders met de droeve lyrics ‘I lost you, I miss you, I wanna hold you, so come back’. Colombie kijkt vanonder zijn wimpers alsof hij zijn hart vers gebroken heeft gekregen en danst zoals ieder meisje thuis weleens danst na een breakup. In zijn geval dan niet met een chocoladereep maar met een microfoon als danspartner.

HET MOMENT:

Halverwege de set wordt ‘You’re Mine’ gespeeld, origineel een single van de Belgische DJ Raving George. Zij en Colombie hebben dezelfde manager en raakten op die manier bevriend, waarna hij zijn stem leende. In de live versie zit een bijkans EDM style drop ingebouwd die je niet hoort in de radio-edit. Zelfs de meest houten hark komt daarvan in beweging.  

HET PUBLIEK:

Bij de start van het optreden staat het bomvol in de tent. Na drie nummers wordt een duidelijke scheiding gemaakt. Zij die de excentrieke verschijning en ingetogen bezwerende performance van Colombie niet begrijpen of kunnen waarderen, stappen maar weer eens op. Maar niet de meisjes. De meisjes blijven en zijn massaal in zijn ban.  

HET OORDEEL:

Max Colombie is een popster-in-wording. Een gigantische menigte managen zou voor hem geen enkel probleem moeten zijn, als hij maar vaker echt interactie met het publiek zou hebben. De zeldzame keren dat hij iets vraagt in de categorie ‘dansen’ of ‘handen omhoog’ krijgt hij direct massaal gehoor. Het publiek is duidelijk hongerig naar meer, zeker ook omdat Oscar and the Wolf met eigenlijk maar een halve hit een belangrijke middagspot op Pinkpop moet zien te vullen. De Gala-cover Freed From Desire doet de truc niet en dan is het uur dat ze de tijd hebben gekregen voor dit optreden eigenlijk te lang. 

DE FOTO: