Met slechts twee gebundelde EP’s op zak stond de Australische singer-songwriter Courtney Barnett vorig jaar op de Nederlandse festivals: op Crossing Border en Down The Rabbit Hole maakte ze met haar rafelige grungy rock een uitstekende live-indruk. Ze moest het toen vooral hebben van uitstekende nummers als Avant Gardener en History Eraser. Op haar net verschenen debuutplaat blijkt ze nog een versnelling hoger te kunnen. Die felle single Pedestrian At Best maakte afgelopen maand al behoorlijk wat indruk: een zwart-komische stream of consciousness-tekst die ze bijna opzegt in plaats van zingt over stevig gitaarwerk. De track eindigde op plaats één in de 3voor12 Checklist van week 9.
Die praatzang is een stijl waar Barnett vaker gebruik van maakt op debuutalbum Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit, om de slepende slacker rock-sfeer in haar muziek nog wat te benadrukken. Die albumtitel alleen al is trouwens een goed voorbeeld van haar sarcastische teksten. In Pedestrian At Best wil Barnett, down-to-earth als altijd, duidelijk maken dat anderen vooral geen tijd en energie in haar moeten steken: ‘Put me on a pedestal (= voetstuk) and I'll only disappoint you / Tell me I'm exceptional, I promise to exploit you / Give me all your money, and I'll make some origami, honey / I think you're a joke, but I don't find you very funny’. De clip illustreert de boodschap nog eens extra: we zien Barnett als een nogal sneue clown die weliswaar de competitie ‘Clown of the Year 2013’ gewonnen heeft maar daarna niemand meer aan het lachen krijgt. Haar zwarte gevoel voor humor schrijft ze overigens toe aan een jeugdige obsessie met Roald Dahl.