Waarom eigenlijk een tirade aan Job de Wit, en niet aan Linda Duits, die het stuk schreef?
“Omdat ik denk dat het zo gegaan is: hij vond het een probleem dat ik een volgens hem vrouwonvriendelijk liedje had gemaakt, maar ik maakte hem een beetje belachelijk. Hij dacht: dit wordt mijn wraakactie. Hij heeft vast en zeker contact opgenomen met die vrouw. Niemand maakt zich druk om als Job de Wit weer eens aan het zeuren is, ik ook niet.”
Vind je dat Job de Wit vaak zeurt?
“Ja, dat vind ik wel. Ik volg hem nog niet zo heel lang, maar meer mensen zeggen dat. Ik was er allang weer overheen toen dat stuk kwam, dacht ik: hij probeert me zwart te maken, dat is gewoon zuur.”
Maar jij bent toch degene die de discussie aanzwengelt? Best een belangrijk onderwerp, toch?
“Eigenlijk is het meer begonnen als een schoolopdracht. Ik werd gekoppeld aan een producer, die zei: fok jou, ik kan alleen maar house maken, ik heb hier geen zin in. Hij had een beat gemaakt, iets heel anders dan wat er nu onder zit. Terwijl ik dacht ‘wat is dit kut’, zat ik een beetje op Facebook te scrollen. Ik kwam een meisje tegen dat vroeger bij mij in de klas zat. Ze was altijd heel rustig. Als je naast haar zat, praatte je een uur lang tegen jezelf. En ineens zie je zo iemand op Facebook ‘zichzelf aanbieden’. Dat vind ik best wel aangrijpend, vooral omdat ze heel goed weten dat ze het doen, even hun shirtje wat verder omlaag voor de foto. Het enige dat ik duidelijk wilde maken, was: het hoeft allemaal niet zo, het kan ook gewoon netjes, met echte schoonheid.”
Het zit je kennelijk heel erg dwars, want een nummer later op je plaat gaat het over meisjes met dikke lagen make-up.
“Dat is minder een directe aanval. Ik vind het gewoon jammer dat alle meisjes make-up op hebben. Ik doe er verder geen moeite voor, ik schrijf gewoon over wat ik meemaak. Ik vind het jammer dat mensen liever zelf conclusies trekken dan mij benaderen. Ze weten ook wel dat als ze dat doen, zal blijken dat ik het als 18-jarige heus niet zo zwaar bedoel als zij het zien.”
Iedereen die 18 is houdt zich toch bezig met hoe anderen naar hem kijken? Jij niet?
“Jawel, maar ik doe weinig moeite me anders voor te doen dan ik ben. Vroeger als ik uitging dacht ik wel eens: ik heb echt de gekste vriendengroep. Maar ik gebruikte dat niet om stoer of gevaarlijk over te komen. Wij weten allemaal: als iemand ruzie met ons zoekt, worden wij gewoon keihard in elkaar geslagen. In het begin probeerde ik daar nog de nadruk op te leggen. Dan trok ik naar The Next MC speciaal een nerderig overhemd aan. Ik hield me echt veel te veel bezig met iedereen die hiphop maakte in Nederland. Pas ik daar tussen? Waarom accepteren ze mij niet? Waarom doen ze arrogant tegen me als ik ze tegenkom?”
Wie dan?
“De ergste was Kleine Jay. We waren bij een optreden, en hij liep de superster uit te hangen, terwijl hij al twee jaar niks had uitgebracht. Ik had die dag mijn 101Barz uit en iedereen begon erover. Toen hij net deed alsof hij me niet kende, dacht ik: gast, jouw tijd is echt geweest. Maar ik probeer me niet druk om te maken. Neem iemand als Mac Miller. Daar was ook niemand in de rapgame fan van, maar hij heeft wel zijn eigen imperium opgebouwd. Hij heeft het inmiddels wel weer om zeep geholpen door op zijn nieuwe mixtape te rappen over hij midden in de nacht coke snuift en zijn beste vriend aanvalt. Dat kan niet man, als je heel veel fans van vijftien hebt.”
Ben je onzeker?
“In die periode wel, toen ik me druk maakte over het feit dat niemand me accepteerde. Ik heb toen heel veel donkere nummers gemaakt, eigenlijk de hele tweede helft van het album. Ik zat op mijn kamer, het rolluik ging niet open. In het begin was ik echt verdrietig over iets, over een meisje, daarna heb ik mezelf een beetje voor de gek gehouden om dat gevoel vast te houden. Ik wilde dingen maken die volwassener waren, ik had geen zin meer in al die fucking blije liedjes.”
Eigenlijk is Roadtrip dus een momentopname van jouw ontwikkeling, die nog in volle gang is?
“Ja, dat denk ik wel. Ik wil niet dat mensen me jong noemen, maar ik ben het wel. Ik moet nog zo veel ontdekken. Als ik over tien jaar terugluister, wil ik denken: zo was ik inderdaad in die tijd. Dan heb ik vast spijt van Meisje. Ik weet zeker dat ik me ervoor ga schamen en denk: Job de Wit had gewoon gelijk. Maar nu niet, nu heeft ie nog geen gelijk.”