Thijs, zo heet de hoofdpersoon van Aanmodderfakker gespeeld door Gijs Naber (ook genomineerd voor een Gouden Kalf), een dertiger die nog altijd studeert en het ‘volwassen’ leven uitstelt met bier, ‘chicks’ en een nachtbaantje in een mediagigant. Als hij op een dag een wasje wil draaien bij zijn zus, ontmoet hij de oppas Lisa, een superambitieus meisje van zestien. De Haan: “Het gaat over jongens die niet volwassen willen worden en meisjes die juist te snel volwassen willen worden. Uiteindelijk identificeer ik me meer met Thijs. Er zitten heel veel herkenbare scenes in voor mannen van eind twintig, begin dertig.”
awkward i genomineerd voor Gouden Kalf: “De tijdsdruk is bevrijdend"
Aanmodderfakker grootste kanshebber Gouden Kalveren met 6 nominaties
De grote kanshebber voor de belangrijkste Nederlandse filmprijzen, de Gouden Kalveren, is Aanmodderfakker. Het is een tragikomische coming of age-film geregisseerd door Michiel ten Horn en met scenario van Anne Barnhoorn, over een dertiger die geen afscheid kan nemen van zijn studentenleven. De film heeft maar liefst zes nominaties, waaronder die voor Beste Film én Beste Filmmuziek. Djurre de Haan, alias awkward i, is verantwoordelijk voor de soundtrack. “Het is een ontzettende steun in de rug”, vertelt hij vanavond in 3voor12 Radio op 3FM.
De muziek voor de film is vergelijkbaar met muziek die awkward i solo maakt en ook voor zijn eerste speelfilm schreef: De Ontmaagding van Eva van End, van dezelfde regisseur en scenarist. Het is subtiel georkestreerde pop met een folky inslag, maar niet al te groots. De benadering is echter heel anders dan zijn solo-werk: “Ik ben altijd met een album bezig, dat duurt heel lang, ik schaaf heel lang aan liedjes en kijk of ze goed blijven als ik ze en tijdje wegleg. Dat is een langdurig, continu proces. Zodra ik elf rijpe vruchten bij elkaar heb, komt er een plaat uit. Bij een film is er structuur en liggen er deadlines: dán is de film af, dán moet de muziek af. Bovendien is het duidelijk waar ik de inspiratie vandaan moet halen: het script gesprekken met de regisseur, en je eigen beleving van de film. Dat is zeker bevrijdend. Een liedje in opdracht is áltijd op tijd klaar, dan werk ik gewoon met andere regels. De vrouw van Randy Newman zei hem wel eens: ‘Waarom maak je die liedjes niet eens zo snel af als je films?’ ‘Dat kan ik gewoon niet, met liedjes ben je soms wel jaren aan het klooien’, en dat terwijl hij twee films per jaar uitpoept. Soms houd je te veel van een liedje, en neem je het te serieus. Dat is ook mooi, maar een pijnlijkere geboorte.”
Het meest trots is De Haan op de openings- en eindmuziek van Aanmodderfakker, die zijn gebaseerd op een nieuw nummer. “Ik heb er wat melodieën van geleend, ik vind het een hele mooie wervelende opener van de film.” Halverwege de film zit een montage met cartoonesque beelden. “Daar heb ik een soort marsmuziek bij gemaakt die heel goed werkt.” En dan is er nog het nieuwe nummer The Happiest Man At Your Funeral, waarin de tekst in contrast staat met de beelden. “Je had er een lief, zoet romantisch liedje in kunnen zetten, maar dit bizarre contrast, daar houden de scenarist, regisseur en ik juist van.”
Naast awkward i zijn ook Christiaan Verbeek (voor de film Helium) en Rowwen Hèze (voor Hemel op Aarde) genomineerd voor de Gouden Kalf voor Beste Muziek. Die nominatie is een eer voor De Haan. “Ik heb nu twee soundtracks voor films gemaakt, en die zijn beiden genomineerd voor een Gouden Kalf. Dat is een enorme steun in de rug. Ik heb de concurrentie nog niet gehoord, dus geen flauw idee of ik kans maak om te winnen. De prijs is leuk, maar de waan van de dag. Het gaat er mij om dat we nog meer werk kunnen maken, dit success maakt het gemakkelijker, en dat is van blijvend belang.”
Derde album Awkward I in de pijpleiding
Ondertussen werkt Djurre de Haan aan de muziek voor theatervoorstellingen én een derde awkward i-album. Zes liedjes zijn al af, de rest zo-goed-als. “Ik ga binnenkort twee weken naar een boerderij in Italië, ik hoop binnen een half jaar de studio in.”