"Vicious, vintage en delicious", grapt Torre Florim, frontman van De Staat, over de aanstaande EP en het zelfverzonnen woord Vinticious. De EP vindt zijn basis in de instores in platenzaken die de band dit jaar deed. Daar konden de Nijmegenaren hun versterkers niet op 11 zetten, en dus moesten ze andere arrangementen schrijven voor bestaande nummers. "We zijn niet bepaald van de akoestische gitaar.Ik ben gewoon niet die dude die bij het kampvuur Wonderwall gaat zitten spelen. We namen dus gewoon elektrische gitaren mee voor instores, maar moesten heel klein spelen. Op die kleine versterkertjes zit alleen een veergalm, zo ging het vanzelf oldschool klinken."
De Vinticious Versions ontstonden dus uit noodzaak, maar werden veel leuker dan de band had verwacht. "Op een gegeven moment zat ik thuis wat te experimenteren in de studio, en zo besloten we er een EP van te maken. Ik had het er met Rocco [Hueting, bandlid] over: het is de omgekeerde versie van Soulwax met Nite Versions. De Vinticious Versions klinken alsof ze uit een ver verleden komen. Alsof we met I_CON hele oude nummers hebben gecovered, en op Vinticious Versions die oorspronkelijke tracks uit de jaren 60 en 70 staan. Snap je?"
Primeur nieuwe De Staat: "Een knipoog naar Beastie Boys en Wu-Tang Clan"
Eerste voorproefje van nieuwe EP Vinticious Versions in 3voor12 Radio: van D'Angelo tot Morricone en Baker tot Gainsbourg
Van de Beastie Boys via D'Angelo naar Serge Gainsbourg en van George Baker tot Ennio Morricone: voor de nieuwe EP Vinticious Versions heeft De Staat niet de minste inspiraties. Op de EP die 24 november uitkomt staan herbewerkingen van 8 oude De Staat-nummers met een 60s en 70s-sausje en met knipoog. Luister hieronder het eerste voorproefje, in de vorm van een 'oldschool hiphop'-versie van Input Source Select. "De invloeden liggen er heel dik bovenop, dat vind ik heel leuk. Het is geen nieuw album, maar gewoon een geinig dingetje."
Inderdaad, op Vinticious Versions wordt bijzonder geflirt met de sounds van de jaren 60 en 70: Devil's Blood krijgt een soort zoetgevooisd, driestemmig soulkoortje geïnspireerd door D'Angelo (echt waar!), Input Source Select refereert naar old school hiphop, en in Down Town gaat Florim met 'n baritonstem a la Serge Gainsbourg in duet met zuchtmeisje Janne Schra. En dan horen we óók nog psychedelische bossa nova en Harry Belafonte. Waar De Staat eerder probeerde nérgens op te lijken, was het nu geen enkel probleem dat de muziek naar andere acts refereerde. "Sterker nog: we hebben onze invloeden heel sterk benadrukt, maar wel met knipoog. Input Source Select is in deze versie een ode aan A Tribe Called Quest, Beastie Boys en de Wu-Tang Clan geworden. Niet dat we rappers zijn, maar we proberen het wel, hè?"
Ook zijn er op de Vinticious Versions héél veel western-invloeden te horen. "Het mooie aan oude filmmuziek van Ennio Morricone is dat iedereen er al een beeld bij heeft, het is in ons collectieve geheugen geslopen. Ik vind het leuk om met die associaties te spelen. Als je een theremin gebruikt, associeert iedereen dat met oude horrorbeelden en Dracula."
Met de EP Vinticious Versions zal De Staat ook een negental optredens doen op veelal bijzondere locaties. De EP wordt gepresenteerd op de Mega Platen & CD Beurs, op 23 november in Utrecht. "Ook spelen we in de Zwitsal Fabriek in Apeldoorn, in een timmerfabriek in Vlissingen en het Aviodrome in Lelystad. Het zijn vreemdere locaties, waardoor het optreden ook vreemder zal worden. Wat intiemer. Ik zal het geen theatershow worden, er mag gedanst worden, maar wel met meer ruimte om te ouwehoeren en kijken wie ik voor me heb staan."
In ander De Staat-nieuws: de band had eerder dit jaar het idee geopperd om een vrijplaats te stichten in het oude Doornroosje-gebouw, a la Kytopia, maar inmiddels is het al een tijd stil rondom het project. Is Staatopia inmiddels van de baan? "Nee hoor, we zijn er nog mee bezig. Er is nog niets rond, maar ik heb goede hoop."