Noisia in duel met orkest: “Mozart wordt bijna komisch” Noisia in duel met orkest: “Mozart wordt bijna komisch”

Eerste voorproefje van klassieke remix in 3voor12 Radio

, Timo Pisart

Noisia in duel met orkest: “Mozart wordt bijna komisch”

Eerste voorproefje van klassieke remix in 3voor12 Radio

Timo Pisart ,

Aanstaande zaterdag zal Noisia in Vera Groningen in duel gaan met het Noord Nederlands Orkest. Dat wil zeggen: het NNO speelt een keur aan klassieke werken (van romantisch Mozart tot atonaal Ligeti) en Noisia zal daarop reageren met herinterpretaties van diezelfde stukken. Bovendien heeft hij een eigen compositie geschreven voor het NNO. In 3voor12 Radio liet Thijs de Vlieger alvast een voorproefje horen van een remix. “Het is gevaarlijk terrein om klassiek te remixen, toch heb ik me eraan gewaagd.”

Het concept is simpel: klassiek in de club. Dat wilde het Noord Nederlands Orkest bewerkstelligen door tweemaal op te treden in Vera Groningen met reacties door de welbekende Groningse drum ’n bass/dubstep-helden van Noisia. Geen klassiek voor zittende en in slaap sukkelende oude vandagen, maar, wie weet, dansende jongelui. “Waarom moet het altijd zittend? In een grote, fel verlichtte zaal?”, verzucht Thijs de Vlieger van Noisia. “Dat wilde het NNO aanpakken, door dynamischer op te treden in een nachtclubsetting en met een echte lichtshow. Maar het gaat niet om zieltjes winnen, pleasen of laten zien ‘hoe tof klassiek is’. De uitgekozen stukken zijn vrij dissonant, van Persel via Debussy naar Ligeti en Mozart. Vooral Ligeti vind ik prachtig, bijna atonale muziek met een paar hele mooie melodieën. En Mozart wordt tussen al die spannende klanken bijna komisch.”

Noisia zal een aantal reacties geven op deze klassieke stukken, door ze door de mangel te halen. De Vlieger maakte opnames van de repetities, en bewerkte die in de Noisia-studio. “Het is gevaarlijk terrein om klassiek te remixen, dat besef ik me maar al te goed. Je komt heel snel heel dichtbij kitsch, als je een beat onder strijkers zet. Ik heb geprobeerd de liedjes te volgen, maar ook heel erg aan te zetten met middelen die mij eigen zijn: zware beats en bassen.”

Maar denk nu niet dat Noisia zich al te zeer laat inspireren door klassieke muziek. “De kracht van een simpele loop is héél moeilijk te verenigen met de ingewikkelde harmonieën, akkoordenprogressies en contrapunten van klassiek. Ik luister al heel lang veel Mozart en Bach, sinds dit jaar ga ik meer de spannende kant op. Waarom? Omdat ik dacht: ‘Er moet toch íets mogelijk zijn waar je zware producties met veel meer harmonie en melodie combineert, zonder dat het elkaars kracht wegneemt.’” In eerste instantie wilde De Vlieger de samenwerking met het NNO afwijzen “omdat ik het mezelf daar wel erg moeilijk mee zou maken”. “Ik heb uiteindelijk ja gezegd om mezelf te dwingen er actief mee bezig te zijn en eindelijk eens aan klassiek te gaan werken, in plaats van er alleen maar over te dromen.” 

Maar: er was één voorwaarde voor De Vlieger. Hij moest en zou als klassieke muziekliefhebber ook een stuk componeren dat het NNO zou uitvoeren. “Ik vind het heel spannend. De compositie lijkt nog wel het meest op die Ligeti-werken, richting atonaal maar met een lijn in de melodie en een simpele vorm van een thema en een extra laagje. Ik heb het gemakkelijk gehouden, ik wilde niet in één keer het wiel opnieuw uitvinden.”

Na deze avond zal Noisia 29 mei 2015 nogmaals in Vera optreden met het NNO, en er is al sprake van andere projecten. “Ik kan er nog niet te concreet over worden, het zal in ieder geval groter worden. Een echt orkest heeft heel veel ruimte nodig, dat past niet in een club. Als we met een volledig symfonisch orkest willen optreden, dan moeten we naar de Oosterpoort. Dat lijkt me te gek, maar laten we maar eens beginnen met dit eerste experiment.”

Nu op 3voor12